Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Kinezi su od devet natječaja u Hrvatskoj dobili samo jedan

Pelješki je most zasad jedini veliki posao na kojem rade kineske tvrtke. Ostale poslove nisu dobili zbog prevelikih cijena ili neispunjavanja tehničkih uvjeta
05. svibnja 2021. u 08:27 42 komentara 17499 prikaza
Izgradnja Pelješkog mosta
Foto: Grgo Jelavic/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Na natječaj za građevinske i elektroenergetske radove na pruzi od Hrvatskog Leskovca do Karlovca stiglo je 15 ponuda, a pri tome je najnižu ponudu dao konzorcij kineskih tvrtki koje predvodi China Railway Eryuan Engineering (CREE). Procijenjena vrijednost tih radova iznosi 2,04 milijarde kuna, a Kinezi su ponudili 1,28 milijardi kuna, što je najniži iznos u odnosu na sve njihove konkurente, pa tako i u odnosu na ponudu druge kineske tvrtke China Road nad Bridge Corporation (CRBC), koja je vrijedna 2,29 milijardi kuna.

(EyesonSci)CHINA-HAINAN-WENCHANG-SPACE STATION-CORE MODULE-LAUNCH (CN) 'Dugi marš 5B' Kinezima izmakla kontroli raketa od 21 tone, prijeti rušenje na naseljeno područje na Zemlji

Pregled ponuda

U HŽ Infrastrukturi sad pregledavaju i ocjenjuju sve ponude pa će se nakon toga znati je li CREE sa svojom tako niskom cijenom zadovoljio sve potrebne uvjete iz natječaja. A ne bi bilo prvi put da kineska ponuda na nekom natječaju u Hrvatskoj, iako najjeftinija, ne bude na kraju i odabrana. Usto, kineske tvrtke nisu baš uspješne na hrvatskim javnim natječajima. Kinezi su led probili pobjedom na nadmetanju za gradnju Pelješkog mosta, ali to im je jedini posao koji su dosad dobili u RH što se tiče velikih infrastrukturnih radova. A dosad su se natjecali na ukupno devet takvih natječaja. Pri tome, iako se Kineze često optužuje za damping cijenama, samo su na tri natječaja za radove njihove ponude bile najjeftinije.

A jedna od njih je bila za gradnju Pelješkog mosta, vrijedna 2,08 milijardi kuna, što je bilo više od procijenjene vrijednosti radova od 1,75 milijardi kuna. Unatoč žalbama Strabaga i Astaldija koji su ponudili 2,62 milijarde, odnosno 3,19 milijardi kuna, CRBC je dobio posao gradnje mosta koji će spojiti Hrvatsku. Austrijanci su ih pri tome optuživali za damping, što je bio nonsens s obzirom na to da je kineska ponuda bila viša od procijenjene vrijednosti radova. No CRBC nije bio tako jeftin na natječaju za pristupne ceste Pelješkom mostu. Procijenjena vrijednost tih radova iznosila je 482 milijuna kuna, a Kinezi su tražili čak 647,8 milijuna kuna. Stoga je njihova ponuda odbijena, a posao je na kraju dobio Strabag za 478 milijuna kuna.

>> VIDEO Gradnja Pelješkog mosta

Na tom je natječaju inače najnižu ponudu dao Integral inženjering iz BiH, i to 321,2 milijuna kuna, a ona je odbijena zbog neuobičajeno niske cijene, odnosno sumnje u damping. Na natječaju za rekonstrukciju postojećeg i gradnju drugog kolosijeka pruge Križevci – državna granica, vrijednom 2,04 milijardi kuna, kineski Sinohydro Corporation dao je najnižu ponudu – 2,41 milijardu kuna. No ona je odbijena jer Kinezi u ovom slučaju nisu dokazali da ispunjavaju tehničke uvjete sposobnosti iz natječaja. Taj posao je dobio turski Cengiz koji je ponudio 2,42 milijarde kuna.

Britain hosts first G7 foreign ministers meeting since start of pandemic G7 SAD i Velika Britanija žele saveznike u suočavanju s Kinom i Rusijom

Na javnom nadmetanju za gradnju poddionice Beli Manastir – most Drava, autoceste Beli Manastir – Osijek – Svilaj na koridoru Vc 380 milijuna kuna procijenjene vrijednosti radova Sinohydro je ponudio da će taj posao odraditi za 416,1 milijun kuna. Najjeftiniji je na tom natječaju bio Integral Inženjering s 359,1 milijun kuna, no ta je tvrtka na kraju odustala od tog posla. HAC je poništio taj natječaj jer je kineska kao i ponuda hrvatskog konzorcija bila iznad procijenjenje vrijednosti radova. Kinezi su se zbog toga žalili, ali žalba im je odbijena.

Na natječaju za gradnju ceste D403 od luke Rijeka do čvora Škrljevo CRBC opet nije bio najjeftiniji s ponudom od 469 milijuna kuna. Taj je posao dobila zajednica ponuditelja hrvatskog GP-a Krk, slovenskog Kolektor CPG-a i Euro-asfalta iz BiH, koja je dala najnižu ponudu – 456,3 milijuna kuna. Procijenjena vrijednost tih radova iznosila je 461 milijun kuna. Na natječaju za modernizaciju i elektrifikaciju pruge od Zaprešića do Zaboka, Kinezi su opet dali daleko skuplju ponudu od procijenjene vrijednosti radova koja je iznosila 510 milijuna kuna. China Railway Eryuan Engineering Group je za taj posao tražilo čak 760,6 milijuna kuna. Ugovor za taj posao dobio je austrijski Swietelsky za 529 milijuna kuna.

(EyesonSci)CHINA-HAINAN-WENCHANG-SPACE STATION-CORE MODULE-LAUNCH (CN) funkcionalna do 2022. godine Zapad pogurao Kinu da sama napravi svemirsku postaju

Geopolitički razlozi

Radovi na modernizaciji, obnovi i elektrifikaciji željezničke pruge Vinkovci – Vukovar bili su procijenjeni na 522 milijuna kuna, a među 10 ponuda koje su pristigle na taj natječaj kineski Synohidro je ponudio 468,6 milijuna kuna. No na tom natječaju sve su ponude bile ispod procijenjenih 522 milijuna kuna pa je taj posao dobila najjeftinija ponuda, i to španjolske Comse u iznosu 376,3 milijuna kuna. Kinezi su u Hrvatskoj preko Pelješkog mosta dobili prvi veliki građevinski posao u EU, a nadali su se da će tako nastaviti i na drugim infrastrukturnim radovima, ponajprije željezničkim. Ipak to im dosad nije pošlo za rukom, prvenstveno zbog ponuđenih prevelikih cijena ili neispunjavanja tehničkih uvjeta.

Stoga je bauk od kineskih dampinških ponuda bio neopravdan. Na natječaju za 50-godišnju koncesiju za kontejnerski terminal na Zagrebačkoj obali, vrijedan 20,5 milijardi kuna ipak se izravno upetljala politika. Kineski konzorcij je na tom natječaju dao najbolju ponudu, ali ipak nije dobio tu koncesiju zbog geopolitičkih razloga. Lučka uprava Rijeka poništila je taj natječaj, i to kako se neslužbeno doznalo zbog velikih pritisaka iz SAD-a i Bruxellesa koji se protive jačanju kineskog utjecaja u EU.

živite punim plućima
Liječnica otkrila za čim ljudi najviše žale prije nego što preminu: 'Nemojte si dopustiti ovo...'
Električni automobili
NOVA ERA
Jeste li spremni za vožnju prema električnoj budućnosti
  • Avatar SlučajniProlaznik
    SlučajniProlaznik:

    Obzirom na iskustvo Crne Gore,izbjeći bilo kakve kreditne aranžmane,međutim suradnja da.

  • Avatar Aristarh
    Aristarh:

    Kako vrijeme odmiče sve više kreditora prije uzimanja kredita primjećuje kineske komunističke očnjake kako vire ispod svilenog osmijeha.

  • Ay_Fun:

    IGH i Konstruktor vlasnici milijuna cetvornih metara zemljišta na Pelješcu! u, zahvaljujuci povlaštenim informacijama, povoljno preko posrednika kupovale zemljišta na Pelješcu i time željele ostvariti milijunsku korist; pritom je najvecu ulogu imala država koja im je dala informaciju o koridoru ... prikaži još! autoceste", ................ Vlasnicka struktura zemljišta na Pelješcu sasvim jasno pokazuje zašto je Pelješki most preko noci postao državni prioritet, kojega je pobjegli premijer Ivo Sanader uporno unatoc recesiji, nestašici i dramaticnom stanju proracuna prodavao javnosti pod "primarni hrvatski interes"