Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 136
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Terminal na Zagrebačkoj obali

Otkrivamo pozadinu kineskog stopiranja projekta od 2,04 milijarde kuna

Zagrebacka obala, novi  moderni kontejnerski terminal u Rijeci
Foto: Goran Kovacic/PIXSELL
1/4
09.12.2020.
u 06:30

Najbolju ponudu za koncesiju na terminalu na Zagrebačkoj obali dao je konzorcij kineskih tvrtki u kojem je i CRBC, no odluka je odgođena

Kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC), koja gradi Pelješki most, žalbom Državnoj komisiji za kontrolu postupaka javna nabave (Dkom) zaustavila je natječaj za rekonstrukciju postojećeg i gradnju drugog kolosijeka dionice pruge od Hrvatskog Leskovca do Karlovca, procijenjene vrijednosti radova od 2,04 milijarde kuna. Rok za otvaranje ponuda na tom natječaju bio je 22. prosinca, no on će se sad morati odgoditi dok Dkom ne riješi kinesku žalbu čiji je sadržaj nepoznat javnosti.

Pomicanje rokova

Kako doznajemo od dobro upućenih izvora, CRBC se žali da je njegovim stručnjacima zbog pandemije koronavirusa onemogućen ulazak u Hrvatsku pa tako i uvid u glavni projekt za tu prugu na licu mjesta. No neki smatraju da je ta žalba nepravodobna, ali ipak napominju da treba pričekati što će odlučiti Dkom. Naši sugovornici ističu da CRBC ima svoj ured pa tako i svoje ljude u Hrvatskoj te zato smatraju da su Kinezi unatoč zabrani ulaska u RH zbog koronavirusa mogli, osim online, pogledati dokumentaciju i na licu mjesta. CRBC je inače u igri i za koncesionara na Zagrebačkoj obali u riječkoj luci, stoga bi se žalba te tvrtke za prugu Hrvatski Leskovac – Karlovac mogla promatrati i u tom kontekstu jer je odluka odabiru na natječaju za tu koncesiju odgođena do kraja ove godine.

>> FOTO Zagrebačka obala, novi moderni kontejnerski terminal u Rijeci

Zagrebacka obala, novi  moderni kontejnerski terminal u Rijeci
1/4

A najbolju ponudu za koncesiju na tom kontejnerskom terminalu dao je konzorcij kineskih tvrtki u kojem je i CRBC. Iako su obvezujuće ponude za Zagrebačku obalu pristigle još u ožujku ove godine, odluka o odabiru još uvijek nije donesena. Zadnji rok koji se spominjao za donošenje te odluke bio je početak rujna ove godine, no i to je pomaknuto, navodno zbog pandemije koronavirusa, na kraj 2020. Kinesku ponudu čine tvrtke Ningbo Zhoushan Port Company Limited sa 70-postotnim udjelom, Tianjin Port Overseas Holding Limited s 20 posto i CRBC s 10-postotnim udjelom. Kinezi su ponudili stalni dio godišnje koncesijske naknade od dva milijuna eura, uz obvezu dovršenja radova druge faze u pet godina.

Drugu obvezujuću ponudu dala je zajednica ponuditelja u kojoj su nizozemska tvrtka APM Terminal BV s 51 posto udjela u konzorciju i hrvatska tvrtka Enna Logic s 49 posto. Taj konzorcij ponudio je stalni dio koncesijske naknade od milijun eura na godinu, uz obvezu dovršetka radova druge faze u 10 godina. Početni iznos koncesijske naknade iz natječajne dokumentacije iznosio je 300 tisuća eura godišnje. Za Zagrebačku obalu natječu se veliki svjetski igrači u pomorskom prometu. Tako Ningbo-Zhoushan upravlja najvećom lukom na svijetu, a i Tianjin je u 10 najvećih svjetskih luka. APM terminals BV operater je pak na 74 terminala diljem svijeta, a dio je najveće brodarske kontejnerske kompanije – A.P. Moller-Maersk.

Tvrtka Enna Logic dio je pak Enna Grupe, odnosno PPD-a, logističkog i energetskog regionalnog diva čiji je vlasnik Pavao Vujnovac. Poziv za sudjelovanje na natječaju za koncesiju, razvoj i upravljanje kontejnerskim terminalom na Zagrebačkoj obali objavljen je lani 4. ožujka., a zainteresirani su mogli do 3. svibnja 2019. dostaviti zahtjev za sudjelovanje. Prvi krug natječaja završen je 30. lipnja prošle godine, nakon evaluacije pristiglih zahtjeva za sudjelovanje. Drugi krug natječaja počeo je 1. srpnja 2019., natjecateljski dijalog s kandidatima trajao je do studenoga, a 2. prosinca 2019. Lučka uprava je kandidatima uputila obavijest o zaključenju dijaloga i poziv na dostavu konačne ponude. Rok za predaju ponuda istekao je 4. ožujka ove godine.

Američki pritisak

A prolongiranje donošenja odluka oko koncesionara na Zagrebačkoj obali podsjeća na slučaj natječaja za Pelješki most kad su također Kinezi dali najpovoljniju ponudu, a odluka o odabiru je donesena zadnji dan roka od 120 dana od otvaranja ponuda. Tad se govorilo da su razlog tom odugovlačenju negodovanja iz EU da se posao koji se financira iz Unijinih fondova da Kinezima. Stoga odluku o Zagrebačkoj obali također treba promatrati u kontekstu odnosa SAD-a, EU i Kine. A isto tako bi se mogla promatrati i žalba CRBC-a na natječaj za prugu od Hrvatskog Leskovca do Karlovca jer je Kinezima ipak posao u riječkoj luci ipak važniji.

Ključne riječi

Komentara 30

Avatar dzambo
dzambo
07:08 09.12.2020.

Ko je sa Kinezima ''tikve'' sadio nije dobro prosao....jer jednostavno Kina kao drzava je u ''nekakvom'' slobodno-ekonomskom sistemu ALI oni vec odavno su daleko od toga a niti posluju na nacin kao vecina pogotovo jacih Zapadno Ekonomskih drzava....jer jednostavno da jedana Francuska i Njemacka trguju-posluju-proizvode-grade-kreditiraju...kao jedna Kina sa svim ovim drugim malim drzavama ODAVNO bi Njemci i Francuzi prekinuli sve odnose...jer kad bi vidjeli Njemci da im Francuzi kopiraju Mercedes, a Francuzi da im Njemci kopiraju njihovo poznato vino ne bi zavrsilo dobro...Dok kod Kineza moze i Nike,i Aple,Adidas,Mercedes,Lui Vuiton,Microsoft,Puma....ma moze kod njih sve sve se kopira i drzava kao Kina nepoduzima nista CAK I svojim malim prodavacima u Kini kad salju tu robu na Zapad daje im besplatnu postarinu, drzava za to placa za njih , ma to nema nigdje.....

Avatar SMECHAR
SMECHAR
06:40 09.12.2020.

Kina širi svoje pipke posvuda baš kao što to čini i Amerika. To mi se ne sviđa niti malo jer gubimo svaki puta dio svog suvereniteta. Gdje god je došla Kina nitko nije zadovoljan. Moramo svoje resurse zadržati za sebe i razvijati ih u svom interesu. Lako je Kinezima davati najbolje ponude kada su im banke državne a ne privatne, mogu davati novac bez kamata kada im je to u interesu. Kinezi nisu ravnopravna konkurencija i pored njih niti jedna naša kompanija nema šanse dobiti posao.

MP
miroslav.petkovic.7564
07:42 09.12.2020.

Ucit od Kine kako se to radi! Ne farbati tunele tri puta.Vidite sta Kina naoravi u zadnjih trideset godina prva sila svjeta..Samo je mogu gledati .U na jednu zgradu od deset katova prave god dana dok u Kini naprave cjeli grad. Od Kine uciti red rad disciplina.Nema tamo vise Korone zato sto su discipliniran narod ne kao sirovine kod nas pa epidemija buja.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije