Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

Građani ostaju bez niza autobusnih linija. Prijevoznici: Tko će nam platiti razliku?

Razlog je tome što autobusni prijevoznici još ne znaju tko će im platiti razliku između aktualne i stvarne, ekonomske cijene karte, jer Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture još nije donijelo pravilnik kojim bi se definirali uvjeti po kojima će se obavljati javni linijski prijevoz putnika
13. studenoga 2019. u 12:37 7 komentara 2070 prikaza
autobusni kolodvor Imotski
Foto: Ivo Čagalj/Pixsell
Pogledajte galeriju 1/3

Već za dvadesetak dana moglo bi doći do gašenja prvih nerentabilnih autobusnih linija u županijskom i međužupanijskom prijevozu Hrvatske koje sada obavljaju privatnici, ne dođe li u međuvremenu do dogovora između privatnih autobusera i države, rečeno je na brifingu za medije koji su organizirali predstavnici Udruge prometa Hrvatske udruge poslodavaca (HUP).

Novi pravilnik Neki su krivo shvatili – tolerancija od 10 km/h i 10 posto kod mjerenja brzine ostaje na snazi

Razlog je tome što autobusni prijevoznici još ne znaju tko će im platiti razliku između aktualne i stvarne, ekonomske cijene karte, jer Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture još nije donijelo pravilnik kojim bi se definirali uvjeti po kojima će obavljati javni linijski prijevoz putnika.

Po riječima direktorice HUP-ove Udruge prometa Ane Falak, do 30. studenoga trebaju biti sklopljeni ugovori o javnoj usluzi između županija i prijevoznika, no to nije moguće učiniti jer još nije donesen Pravilnik o obavljanju usluga javnog linijskog prijevoza putnika, iako je rok za njegovo donošenje istekao prije 500 dana.

Štoviše, napomenula je, 3. prosinca ove godine na snagu stupa EU uredba 1370/2007 s izravnom primjenom raspisivanja javnog natječaja za javni linijski prijevoz, pa prijevoznici ne znaju pod kojim će uvjetima obavljati prijevoz.

Zimski uvjeti VOZAČI, OPREZ Policija upozorava što sve morate imati u zimskoj opremi

Član HUP-ove Udruge prometa Hrvoje Meštrović kaže da će, ako se nešto ne promijeni, prva gašenja nerentabilnih, odnosno ekonomski neodrživih linija vjerojatno započeti već početkom prosinca.

Rekao je i da javnolinijski prijevoznici prevezu 200 tisuća putnika dnevno, a ukupni godišnji gubici prijevoznika u županijskom i međužupanijskom prijevozu iznose 300 milijuna kuna. Od toga je 20 posto linija nerentabilno u vršnim satima, a 60 posto u izvanvršnim.  

Meštrović je istaknuo kako su trenutačni godišnji prihodi privatnih vlasnika autobusa 364 milijuna kuna, odnosno 5,92 kune po prijeđenom kilometru, dok je njihova procijenjena ekonomska cijena 682,6 milijuna kuna tj. 11,10 kuna po kilometru. Za usporedbu, ZET-ova ekonomska cijena karte jest 22 kune, navodi.

Davor Majetić 'Ugrožena im je budućnost' HUP o povećanju minimalca: Ovo je udar na poslovanje industrija koje isplaćuju minimalnu plaću

Prijevoznici trenutačno, s oko 6000 zaposlenih, održavaju 61,5 milijuna kilometara linijskog prijevoza, a 20 posto ukupnih troškova pokriva se od prodaje karata, raznih oblika pomoći (za otoke, općine, županije i sl).

"Za održivi javnolinijski prijevoz potrebno je osigurati razliku od 318,5 milijuna kuna kroz ugovore o javnoj usluzi", tvrdi Meštrović, no kaže da ne zna moraju li tu razliku pokriti županije ili državni proračun.  

U resornom ministarstvu, kaže, nisu našli sugovornika, pa očekuju da ih uskoro primi netko iz Vlade, računaju i na premijera Andreja Plenkovića.

Ako dođe do gašenja nerentabilnih linija, najugroženija će biti područja Ličko-senjske, Primorsko-goranske, Bjelovarsko-bilogorske, Virovitičko-podravske i Požeško-slavonske županije te otoci i područja duž državne granice. Iz Udruge prometa HUP-a upozoravaju i da bi tada sigurno moglo doći i do novog vala iseljavanja s tih područja.      

Ilustracija Završio u bolnici Vozač autobusa Prometa napadnut kod Omiša, privedene tri osobe

Glavni direktor HUP-a Davor Majetić smatra da je trenutačno glavni korak sklapanje ugovora o javnim uslugama do 30. studenoga kako bi se izbjeglo ukidanje nerentabilnih linija.

U HUP-u predviđaju dva moguća raspleta ove krize – prvi koji jamči potpisivanje ugovora i osiguran budžet te održiv i funkcionalan model javnolinijskog prijevoza putnika po uzoru na Austriju, Sloveniju ili Italiju, i drugi, u ovom trenutku izgledniji, koji donosi obustavu nerentabilnih linija.

"Bitno nam je da više ne generiramo gubitke. Neka država kaže 'vozite 30 milijuna kilometara godišnje umjesto 60 milijuna' i mi ćemo voziti iako građani imaju pravo na mobilnost. Ovako smo godinama u petlji urušavanja. Netko mora platiti razliku do ekonomske cijene vožnje", kazao je Meštrović.

Leon Lučić vrijeđao i pljuvao prilikom privođenja
ISPITIVANJE ZA IZNUDU
Mrzovoljni Leon Lučić vrijeđao i pljuvao prilikom privođenja: 'Gdje ste, bando destruktivna!'
Plin
SMANJENJE CO2
Perspektive plina kao alternativnog goriva u prometu u Hrvatskoj
  • kimo:

    za 30 km Presecki trazi 44 kn..ak im to ni dosta onda sve u MP3

  • Avatar dras32
    dras32:

    To nema nigdje u svijetu, osim četri najveća grada u ostatku HR se na javni prijevoz ne možeš osloniti, i onda se gospoda čude što su linije nerentabilne, pa natjerali ste sami putnike da se snađu sa privatnim prijevozom.

  • Učitelj:

    Pa što, migranti idu pješke.