Nova studija

Znanstvenici napokon pronašli odgovor zašto zimi češće obolijevamo

Sisak: Snježne pahulje zabijelile gradske parkove
Foto: Nikola Cutuk/PIXSELL
08.12.2022.

Pad temperature u nosu za samo 5 stupnjeva ubija gotovo 50% stanica koje se bore protiv virusa i bakterija

Nova znanstvena studija otkrila je biološki razlog zbog kojeg zimi češće obolijevamo od respiratornih bolesti nego ljeti. Ispostavilo se da hladan zrak otežava imunološki odgovor koji se javlja u nosu. – Ovo je prvi put da imamo biološko, molekularno objašnjenje u vezi s jednim čimbenikom našeg urođenog imunološkog odgovora koji je izgleda ograničen nižim temperaturama – rekla je rinologinja dr. Zara Patel, profesorica otorinolaringologije i kirurgije glave i vrata na Medicinskom fakultetu Sveučilišta Stanford u Kaliforniji, prenosi CNN.

Prema studiji objavljenoj u časopisu Journal of Allergy and Clinical Immunology, smanjenje temperature u nosu za samo 5 Celzijevih stupnjeva ubija gotovo 50% stanica u nosnicama koje se bore protiv virusa i bakterija.

– Hladan zrak povezan je s povećanom virusnom infekcijom jer čovjek u biti izgubi polovinu svog imuniteta samo zbog tog malog pada temperature – rekao je rinolog dr. Benjamin Bleier, direktor otorinolaringologije u specijaliziranoj bolnici Massachusetts Eye and Ear u Bostonu i izvanredni profesor na diplomskoj medicinskoj školi Sveučilišta Harvard.

Istraživanje je pokazalo da prilikom napada respiratornog virusa ili bakterije prednji dio nosa odmah detektira klicu, mnogo prije nego što stražnji dio nosa postane svjestan uljeza.

U tom trenutku stanice koje oblažu nos odmah počinju stvarati milijarde svojih jednostavnih kopija, koje se nazivaju izvanstanične vezikule ili EV. Kada je napadnut, nos povećava proizvodnju izvanstaničnih vezikula za 160%, pa nos u bitku ulazi naoružan dodatnim supermoćima. Međutim, temperatura u nosu čovjeka izloženog hladnom zraku može pasti za 5 Celzijevih stupnjeva, što je dovoljno da se izgube sve tri imunološke prednosti koje ima nos.

– Ono malo hladnoće na vrhu nosa dovoljno je da iz borbe izbaci gotovo 42% izvanstaničnih vezikula – rekao je Bleier.

Rinologinja dr. Patel naglasila je kako je riječ o in vitro studiji, što znači da su znanstvenici eksperimente provodili ne u ljudskom nosu, nego koristeći ljudsko tkivo u laboratoriju.