Sagittarius A*

U središtu naše galaksije snimljena supermasivna crna rupa

crna rupa
Newscom/PIXSELL
12.05.2022.

Otkriće crne rupe usred naše galaksije Mliječne staze, tri godine nakon što je snimljena prva u galaksiji Messier 87

Pravu astronomsku poslasticu objavili su znanstvenici okupljeni u tim nazvan Event Horizon Telescope (EHT) - objavili su prvu fotografiju supermasivne crne rupe u središtu naše galaksije! Sagittarius A*, kako je nazvana, udaljena je oko 26.000 svjetlosnih godina, nalazi se u središtu Mliječne staze i ima masu četiri milijuna puta veću od mase Sunca.

Znanstvenici koji su koristili podatke iz mreže više radioteleskopa, ističu da imaju neoborive dokaze da se doista radi o crnoj rupi koristeći opažanja iz svjetske mreže radioteleskopa. Sama crna rupa ne može se vidjeti jer potpuno tamna, no oblik, sjenu, daje joj užareni plin, svojevrsni prsten, oko nje.

– Zapanjilo nas je koliko se veličina prstena dobro slaže s predviđanjima iz Einsteinove teorije opće relativnosti – rekao je znanstvenik Geoffrey Bower s Instituta za astronomiju i astrofiziku Academia Sinica na Tajvanu i dodao je da se znatno poboljšalo razumijevanje onoga što se događa u samom središtu naše galaksije, a otkriće nudi i nove uvide u to kako divovske crne rupe komuniciraju sa svojom okolinom.

Snažni EHT povezao je osam zvjezdarnica diljem Zemlje kako bi se formirao jedan ogroman virtualni teleskop. Crna rupa promatrana je više noći. EHT je, inače, prvu fotografiju crne rupe uopće objavio 2019. godine, ta je bila nazvana M87*, a snimljena je u središtu divovske eliptične galaksije Messier 87 otkrivene 1781. godine. Dvije crne rupe, kažu znanstvenici, nevjerojatno su slične, no ova u središtu Mliječne staze je više od tisuću puta manja i manje masivnija od M87*.

- Imamo dvije potpuno različite vrste galaksija i dvije vrlo različite mase crnih rupa, ali uz rubove izgledaju nevjerojatno slično - kazala je Sera Markoff, supredsjedateljica Znanstvenog vijeća EHT-a. Znanstvenik Chi-kwan Chan s Odsjeka za astronomiju i Instituta za znanost podataka Sveučilišta Arizona tumači da se plin u blizini obiju crnih rupa kreće istom brzinom, gotovo jednako brzo kao svjetlost.

No, puno je teže bilo snimiti Sagittarius A* jer plinu treba manje vremena za završetak orbite, tek nekoliko minuta. Svjetlost i uzorak plina su se vrlo brzo mijenjali, kao da, slikovit je Chan, pokušavate snimiti oštru fotografiju štenca koji velikom brzinom lovi svoj rep. U projektu EHT je sudjelovalo više od 300 istraživača iz 80 instituta diljem svijeta punih pet godina, koristeći superračunala za kombiniranje i analizu podataka. Znanstvenici su uzbuđeni jer napokon imaju fotografije dviju crnih rupa vrlo različitih veličina, što otvara vrata daljnjem istraživanju. Uz to, počeli su koristiti nove podatke za testiranje teorija i modela ponašanja plina oko supermasivnih crnih rupa, proces koji još nije u potpunosti shvaćen, no smatra se da igra ključnu ulogu u oblikovanju i evoluciji galaksija.

Crne rupe su svemirski objekti kojima je gravitacija tako velika da ih ni svjetlost ne može napustiti, pa ih se ne može ni vidjeti. Otkrivaju se proučavanjem njihova utjecaja na zvijezde i međuzvjezdanu tvar koji kruže oko njih. Crne rupe, osim znanstvenicima, zanimljive su i piscima SF priča i romana te scenaristima serija i filmova koji ih vide kao "sredstvo" putovanja kroz vrijeme..

KS
krakata_sipa
17:06 12.05.2022.

fantastično postignuće!

16:46 12.05.2022.

Moze li progutat ta crna rup-cag-a, onih 15k strateskih i taktickih... Koje nikome na svijetu ne trebaju...

AM
Amen
17:23 12.05.2022.

I u Zagrebu vlast još veća crna rupa.