Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 107
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
BOEING 787-8 DREAMLINER

Što se zna o najmodernijem zrakoplovu današnjice koji se srušio? Stručnjak: 'Jedna stvar je neobična'

Boeing 787-8 Dreamliner
Boeing
Autori: Vecernji.hr, Dario Topić
12.06.2025.
u 12:47

Riječ je o širokotrupcu koji prilikom uzlijetanja može maksimalno težiti 220 tona, a krstari brzinom od oko 900 kilometara na sat i s dosegom od oko 15 tisuća kilometara

Zrakoplov tvrtke Air India koji je letio za London s 242 putnika srušio se nekoliko minuta nakon polijetanja iz zapadnoga indijskog grada Ahmadabada. Srušio se nedaleko od zračne luke. Stranica za praćenje leta zrakoplova Flightradar24 objavila je da je riječ o jednom od najmodernijih putničkih zrakoplova današnjice, Boeingu 787-8 Dreamlineru. Signal zrakoplova izgubljen je u 10:08 sati po lokalnom vremenu na 188 metara, manje od minute nakon polijetanja.  Boeing tvrdi da je svjestan početnih izvješća o padu jednog od njihovih zrakoplova u Indiji. "Svjesni smo početnih izvješća i radimo na prikupljanju više informacija", rekao je glasnogovornik Boeinga.

Inače, riječ je o širokotrupcu koji prilikom uzlijetanja može maksimalno težiti 220 tona, a krstari brzinom od oko 900 kilometara na sat i s dosegom od oko 15 tisuća kilometara. Inače, ovo je relativno novi Boeingov model. Prvi ovakav zrakoplov isporučen je u srpnju 2011. godine, a prema preliminarnim podacima ovaj u nesreći star je 12 godina. Boeingovi zrakoplovi posljednjih godina pod povećalom su javnosti i stručnjaka zbog niza manjih incidenata, no ovaj model do sada nije zabilježio veće i opasnije incidente niti ovako fatalnu nesreću. Proizvedeno ih je oko 1000 komada, a imaju ih veće zrakoplovne tvrtke na svim kontinentima, pa i u Europi.

Boeing 787 Dreamliner, perjanica američkog zrakoplovnog diva, od svog uvođenja u komercijalni promet 2011. godine predstavlja simbol tehnološkog napretka u civilnom zrakoplovstvu. Izgrađen od lakih kompozitnih materijala i opremljen suvremenim sustavima upravljanja, ovaj širokotrupni zrakoplov dizajniran je kako bi smanjio potrošnju goriva, povećao učinkovitost i unaprijedio udobnost putnika. No, s naprednom tehnologijom došle su i određene sigurnosne poteškoće koje su izazvale zabrinutost u javnosti i industriji.

Jedan od prvih i najozbiljnijih problema s kojima se Boeing suočio bio je povezan s litij-ionskim baterijama, koje su 2013. godine izazvale nekoliko incidenata, uključujući dim i požar u avionskoj elektronici. Američka Federalna uprava za zrakoplovstvo (FAA) tada je donijela odluku o privremenom prizemljenju svih 787 zrakoplova diljem svijeta – što je bio prvi takav slučaj za jedan model Boeinga u više od 30 godina. Problem je riješen redizajnom baterijskog sustava i dodatnim sigurnosnim mjerama, a Dreamliner je ubrzo vraćen u promet. Boeing 787 bio je prvi zrakoplov koji je u velikoj mjeri korištenjem kompozitnih materijala zamijenio aluminijsku strukturu, što je pridonijelo uštedi goriva, ali je i postavilo nova pitanja o dugoročnoj pouzdanosti i načinu održavanja. Uz to, njegova složena elektronička arhitektura s više računala i digitalnih sustava zahtijeva redovite softverske nadogradnje i rigorozne provjere.

Posljednjih godina Boeing se suočio s određenim problemima u proizvodnji i kvaliteti, uključujući pogreške u montaži trupa, neusklađenosti panela i sumnje u inspekcijske postupke u nekim pogonima. Iako se većina tih problema nije izravno odrazila na sigurnost letenja, oni su izazvali zabrinutost regulatornih tijela i doveli do inspekcija te kašnjenja u isporuci novih zrakoplova. Unatoč tehničkim izazovima, statistički podaci i dosadašnje iskustvo govore u prilog sigurnosti Dreamlinera. Nijedan zrakoplov ovog tipa do današnje strašne nesreće nije doživio fatalnu nesreću u komercijalnom prometu, a broj letova i prijeđenih kilometara Dreamlinera svrstava ga među najsigurnije zrakoplove današnjice. Zrakoplovom se koristi gotovo 70 svjetskih aviokompanija i smatra se okosnicom dugolinijskih flota brojnih prijevoznika.

Sky News razgovarao je s Julianom Brayom, stručnjakom za zrakoplovstvo. Iako naglašava da su njegove riječi "čista spekulacija", Bray ističe važnost temeljite provjere sigurnosnih aspekata leta. Stručnjak kaže da je neobično da se najmoderniji avion sruši pri polijetanju.

"Ako se ovaj incident dogodio tijekom polijetanja, moramo detaljno istražiti sigurnosne protokole i utvrditi postoji li mogućnost zlonamjernih radnji", izjavio je. 

"Suvremeni zrakoplovi u velikoj su mjeri automatizirani, stoga ne bi trebalo biti problema pri polijetanju, posebice ne s Dreamlinerom koji ima impresivan sigurnosni dosje. Radi se o najmodernijem zrakoplovu, pa nam je potrebno više informacija koje će, vjerujem, biti dostupne tijekom dana", objasnio je. Bray je za Sky News također iznio mišljenje da je pilot vjerojatno uspio poslati poziv u pomoć, što sugerira da je posada bila svjesna problema prije samog incidenta. Poziv u pomoć međunarodno je prepoznat signal koji se koristi u radiokomunikaciji, ukazujući na neposrednu opasnost i potrebu za hitnom intervencijom.

Flightradar prikazuje zrakoplov Air Indije na aerodromu u Ahmedabadu prije pada

Ključne riječi

Komentara 7

NI
nitkoinista
14:01 12.06.2025.

boeing iz problema u problem. zalosno sta je postala ta nekad nepikosnovena firma civilnog zrakoplovstva. sve zbog gladi za profitom

Avatar fidelio
fidelio
14:33 12.06.2025.

DEI inženjering... Dobri inženjeri su nažalost posebna bića sa hrpom specijalnih psihičkih problema koji su korisni upravo u poslu kojim se bave, pa zato nisu na popisu psihičkih smetnji, jer se doimaju visoko funkcionalnima. Nema toliko dobrih inženjera, da možeš vježbati uključujući, rasne, spolne i ine uravnilovke. Ili ga imaš ili ga nemaš, a ako ga nemaš onda avioni padaju.

Avatar IvanR
IvanR
16:21 12.06.2025.

Naravno. A220 takodjer. Nešto se sa tim Boingom dešava ?!? Opet vecina udesa je u kikiriki zemljama, sklonih šljamperaju.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata