Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 225
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
maribor 2012.

“Črne maske” velika su predstava kojoj je trebala još koja proba

Črne maske
arhiva
16.01.2012.
u 19:52

Dirigent U. Lajovic godinama je proučavao sve verzije partiture i obavio silan posao na pripremi ove izvedbe

Slovenski skladatelj Marij Kogoj (1892. - 1956.) čitavu je zadnju trećinu života proveo u bolnici zbog shizofrenije. U duševnom rastrojstvu 1919. u Finskoj je skončao i Leonid Andrejev, jedan od od onih čudesnih simbolističkih kometa na ruskom literarnom nebu.

 Preosjetljive duše

 Obojica su bila od onih umjetničkih duša preosjetljivih za život usred ljudske prijetvornosti i prostote bilo kog doba, naroda ili države. U svjetlu tih biografskih činjenica čovjeka još dublje dirne njihovo suosjećanje i duboko razumijevanje života, bolesti i smrti kojom skonča vojvoda Lorenzo di Spadaro. Andrejev ga je izmislio u svojoj drami “Crne maske” koja će Kogoju, u prijevodu Josipa Vidmara, postati operni libreto.

 Već za praizvedbu 1929. godine u Ljubljani dirigent Mirko Polič barem je za petinu skratio partituru “Črnih maski”. Daljnje revizije rukopisa poduzimale su se prije svakog sljedećeg uprizorenja: 1957. ponovo u ljubljanskoj Operi, 1990. u Cankarjevu domu te naposljetku prekjučer u Mariboru. Velikog posla (nakon Poliča, Hubada i Nanuta) prihvatio se maestro Uroš Lajovic. Godinama je proučavao i uspoređivao sve verzije ogromne partiture i mudro učinjenim zahvatima dobro udesio dramaturgiju opere kojom se Kogoj, jednostavno uglazbljujući čitavu dramu, nije ni bavio. Nažalost, Lajovicu se onda dogodio apsurd dobro poznat i u hrvatskoj opernoj praksi i u odnosu prema uglavnom nesređenoj nacionaloj opernoj baštini.

 Uskraćeno mu je taman još onoliko pokusa koliko je nedostajalo da “Črne maske” budu do kraja svladane i uvjerljivije prikazane na pozornici. To mi je kao slušatelju bilo jasno i prije nego mi se maestro Lajovic kasnije sam požalio na to. Ipak, učinjen je veliki pothvat i posezanje za osebujnom Kogojevom ekspresionističkom glazbenom dramom pokazalo se opravdanim. Glazba velikog orkestra, scenskog ansambla, pjevačkog zbora i silnog broja solista rastrgana je i naporna, gotovo slobodne forme. Ali najbolja postaje u svom trećem satu krećući se prema potresnom finalu i dostižući napokon simfonijsku snagu.

 Dugotrajni aplauz

 Redatelj Janez Berger propustio je više se posvetiti zboru sastavljenom od vizualno atraktivnih maski i kostima koje je kreirao Alan Hranitelj. Scenografija je bila minimalistička, s osobito dojmljivim stupovima dima. No apsolutno najveći junak premijere i čitavog projekta sjajni je Jože Vidic. Ogromnu baritonsku ulogu, u kojoj nema arija ni predaha, iznio je pjevački i glumački suvereno. Nitko u velikom ansamblu od više od dvadeset solista nije kvario dojam, a istaknuti valja i tenora Martina Sušnika. Veliki trud nagrađen je primjereno dugim aplauzom.

Komentara 1

DU
Deleted user
14:53 18.01.2012.

Kao jedan od clanova orkestra samo bih dodao par stvari. Istina je da je bilo premalo proba, ali za maestra. Orkestar je imao i previse proba, i to proba na kojima se gubilo vrijeme, toliko tipicno za Lajoviceve probe. Znala je proci tri satna proba na kojoj smo, od 90-tak stranica, prosli kroz samo 5-6 stranica. Pretjerano pricanje i teoretiziranje o tockama i crtama na notama, ovakvim i onakvim frazama, ...a da ne kazem koliko prica o dinamici, koja je na kraju svedena na ppp-mp u gudacima. Maestro je mozda dobar teoreticar, ne znam kakav kompozitor, ali kao dirigent je jako slab. U partituri je puno promjena mjera, ritma i tempa, i gotovo na svakoj toj promjeni maestro uspije rastepsti orkestar, a sve zbog svoje nejasne ruke, i nesnalazenja s orkestrom. Nevjerojatno je da je takav dirigent uopce dosao do Beca.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata