Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 0
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
USKRS U UMJETNOSTI Muka, smrt i uskrsnuće Isusa Krista opjevani su u narodnim pjesmama

Misterij svih misterija - trajna je inspiracija i nadahnuće

kip-txt.jpg
import
06.04.2007.
u 14:17

Od davnina do današnjeg dana Uskrs je trajna inspiracija stranim i domaćim umjetnicima. Muka Isusa Krista opjevana je u narodnim pjesmama, srednjovjekovnim prikazanjima, starim knjigama, suvremenoj poeziji...

Lik Isusa na križu ili u brižnom krilu Djevice Marije neprestano inspirira slikare i kipare, a o Isusovoj muci u novije su doba progovorili, više ili manje kontroverzno, i filmski i multimedijski umjetnici. Neki su Isusa slavili u duhu kršćanskog nauka i službenih crkvenih knjiga, neki su od toga više ili manje odstupili.

Neraskidiva veza
Središnja točka posljednjih zemaljskih dana Isusa Krista i njegova uskrsnuća neraskidivo je povezana s mitskim gradom Jeruzalemom. Šteta što je hrvatskoj javnosti (pre)malo poznato da je obnovitelj velebne bazilike Groba Isusova sagrađene na mjestu gdje se u vrijeme Isusova martirija nalazila Golgota Bonifacio de Ragusa, franjevac koji je potekao iz Dubrovnika. Taj je sposobni redovnik imao izvrsne odnose s jeruzalemskim vlastima pa se 1555. godine i prihvatio obnove te važne, možda i najvažnije, jeruzalemske crkve.

Bilo bi jako zanimljivo objaviti njegove spise iz vremena kad je hrabro čuvao kršćansku baštinu Svete Zemlje i bio kustos bazilike koja je kršćanima uz dvoranu Posljednje večere ili Getsemanski vrt s maslinama iz vremena Isusove smrti – najposjećenije mjesto u Jeruzalemu.
Što se hrvatske književnosti tiče, jedan od najstarijih sačuvanih prikaza Muke Isusove nalazi se u Tkonskom zborniku iz prve polovice 16. stoljeća. O istoj temi pisali su i Vetranović, fra Marko Marulić, Kanavelić...

Prikazanja
Zanimljivo je da su mnogi, prije svega gradovi uz jadransku obalu, i po nekoliko dana izvodili prikazanja Isusove muke na gradskim trgovima i ulicama. Bile su to pučke svečanosti koje su se držale odobrenih tekstova (slične procesije do današnjih su se dana održale u Andaluziji i jedna su od velikih i prihvaćenih turističkih atrakcija).

No, manje je poznato da su se ta prikazanja znala pretvoriti i u nerede, da je dio puka znao i ismijavati izvođače, a samim time i posvećenu temu izvrgavati ruglu. Stoga i ne čudi što je javna i crkvena vlast u nas znala i zabranjivati prikazanja pa je u Šibeniku 1615. godine čak pokrenuta i crkvena parnica protiv redovnica jer su organizirale prikazanje pa tako nisu poštovale odluku viših crkvenih vlasti.

Eli, Eli, Lama azavtani
Veliki hrvatski pjesnik Silvije Strahimir Kranjčević koji je posljednji počinak našao u Sarajevu boravio je svojedobno u Rimu. Vjerojatno pod utjecajem posjeta rimskim crkvama u kojima su nebrojene kosti kršćanskih svetica i svetaca, Kranjčević je napisao poznatu pjesmu “Eli, Eli, Lama azavtani” koja se spominje znamenitih, pomalo čak i malodušnih, ali u svakom slučaju vrlo dramatičnih posljednjih Isusovih riječi izrečenih na križu.

Riječ je o pjesmi koja vrlo smjelo, umjetnički hrabro i slobodno promišlja pjesnikov odnos prema vjeri i Isusovoj intimnoj nedoumici koja je ostala i dvojbi čitavih generacija vjernika, ali i nevjernika.

Među najljepšim hrvatskim pjesmama o Isusovoj muci sigurno je i pjesma “Matheus passion” Vesne Parun objavljena sada već davnih godina u danas malo poznatom, ali intrigantnom ciklusu “Pjesme mladom svećeniku” koje su se našle i u sabranim djelima objavljenim potkraj osamdesetih godina u Mladosti. Prvotno su te pjesme, koje uz pomoć ironije, satire, ali i legitimne logike propituju religijske teme, objavljene u slabije poznatoj Paruničinoj zbirci “Kasfalpirova zemlja”.

Na komadu kartona
Među iznimno brojnim i kvalitetnim hrvatskim likovnim umjetnicima koji su promišljali Isusovu smrt i Isusov novi početak važno mjesto pripada velikom kiparu Ivanu Meštroviću. Među poznatim Meštrovićevim radovima, od kojih su neki izvedeni i u drvu (pogotovo veličanstveno Raspelo), nalazi se i skulptura Pieta.

Odljev te skulpture je i u vatikanskoj Galeriji suvremene umjetnosti u Vatikanskim muzejima (i nije jedino djelo hrvatskog umjetnika u toj vrlo posjećenoj vatikanskoj instituciji), dok je original na ulazu u Zavod Sv. Jeronima u Rimu. Meštrović je skulpturu Pieta skicirao u ustaškom, tj. gestapovskom zatvoru na komadu kartona.

Za Drugog svjetskog rata Meštrović je boravio i u Rimu i to u egzilu bježeći od Pavelićeva režima s kojim se nikako nije mogao naći na istoj valnoj dužini. Iz Hrvatske je otputovao uz pomoć Vatikana, a smješten je u Zavodu Sv. Jeronima koji je imao status teritorija Svete Stolice. No, iz Italije je morao bježati u Švicarsku jer se nije htio susresti s Mussolinijem.

Njegovi rimski radovi (skulptura Joba ili pak portret pape Siksta V.) nose trajni pečat tog tragičnog vremena kad je Zavod Sv. Jeronima smješten uz obalu Tibera i u blizini Vatikana bio svojevrsni udomitelj politički nepoćudnih hrvatskih umjetnika. Među njima je Meštroviću doista pripadalo iznimno mjesto jer riječ je o umjetniku koji je i izvan domovine, a naročito u Italiji, bio iznimno poznat i cijenjen.

Zanimljivo je da je na skulpturi Pieta radio i za boravka u SAD-u, kad je tu skulpturu, prema iskazima nekih svjedoka, žarko želio kupiti maršal Tito nudeći za nju čak 150.000 dolara. No, Meštrović nije popustio Titu, i njegova tzv. Rimska Pieta danas je u jednoj crkvi u SAD-u.

Zavod Sv. Jeronima
Zavod Sv. Jeronima, uz koji je i istoimena crkva, i inače je riznica hrvatske likovne umjetnosti. Tu je i “Raspeti Krist” Ive Dulčića, dubrovačkog slikara koji je ostavio velik trag u hrvatskoj sakralnoj umjetnosti, i to u vremenima nakon Drugog svjetskog rata kad je trebalo na nov, suvremeniji način progovoriti o sakralnim temama i to u sustavu koji je javno zagovarao ateizam.

I dok Hrvatska već stoljećima njeguje i tradiciju uskrsnih narodnih pjesama, među skladateljima koji su se bavili uskrsnom temom mogu se spomenuti Varaždinac Leopold Ebner oratorijem “Pod križem”, ali i skladatelji naši suvremenici. Posebno mjesto tu pripada Ljubi Stipišiću Delmati, koji je trajno inspiriran narodnim višeglasnim pjevanjem pa je tako skladao i oratorij “Kalvarija” koji na osobit način propituje tradiciju hvarskog Uskrsa, a tu je i oratorij “Uskrsnuće”.

Virtuoznost Lada
Dirigent i pjevač Dražen Kurilovčan uz dramskog umjetnika Vida Baloga prikupio je i korizmene napjeve iz kajkavskih krajeva koje ansambl Lado izvodi pod nazivom “Raspelo”, a korak na tom glazbeno-korizmenom putu upravo je napravio i svestrani skladatelj Tomislav Uhlik skladavši oratorij “Na gori Kalvariovi”, praizveden prošli tjedan u Molvama, a izveden premijerno i u Zagrebu u bazilici Srca Isusova u Zagrebu u sklopu Pasionske baštine.

Autor je posegnuo za nepresušnim izvorom – knjigom “Hrvatske pučke popijevke iz Međimurja” dr. Vinka Žganeca objavljene u Zagrebu 1925. godine stvorivši još jedno osebujno, samosvojno glazbeno djelo koje na dostojanstven način promišlja bit kršćanstva sadržanu u plemenitosti Isusove žrtve.


Vjerski turizam

U Jeruzalemu, svetom mjestu mnogih crkvi i triju religija, kao i u proteklim stoljećima vlada međureligijska napetost. Stječe se dojam kako je do mira najviše stalo brojnim trgovcima koji pamte mnogo izdašnije godine vjerskog turizma. A posebnih, jeruzalemskih sitnica i relikvijica pune su trgovine i suvenirnice. Uistinu ima osobitih suvenira i simbola i rijetki su hodočasnici koji si ne priušte poneku sitnicu. Za sebe i bližnje, na povratku.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja

Pretplata