tko bi rekao

Znate li gdje u kuhinji ima najviše bakterija? Odgovor bi vas mogao iznenaditi!

Shutterstock
27.01.2023.

Kada su u pitanju mjesta u vašem domu najzastupljenija klicama, vjerojatno vam prva na pamet padne vaša kupaonica. No, to nije jedino mjesto gdje se bakterije vole skupljati. Vaša kuhinja također krije mnogo potencijalnih mjesta.

Prema studiji koju je provela Nacionalna sanitarna zaklada (NSF) 2011. godine, više od 75 posto spužvi i krpa za suđe bilo je kontaminirano salmonelom, E. coli i fekalnim tvarima, dok je samo 9 posto kupaonice ručke slavine su pozitivne na te iste bakterije, piše Bestlifeonline.

Muči vas pitanje kako se riješiti plijesni u domu? Evo odgovora!

Iako vas možda neće iznenaditi kad čujete da je vaša kuhinjska spužvica puna klica i bakterija – o tome se godinama naširoko izvještavalo – nedavna studija otkriva još jedan uobičajeni kuhinjski predmet kojeg se morate čuvati: vašu policu za začine

Čak i ako se ponosite time što održavate urednu kuhinju, dok ovo čitate unutra vjerojatno bujaju klice i bakterije. Studija NSF-a otkrila je da su “tri od pet najvećih žarišta” u domu zapravo bili u kuhinji.  To uključuje spužvice i krpe za posuđe, sudoper i spremnik aparata za kavu.

Što čini kuhinje takvim okruženjima pogodnim za klice?
- U hrani ima bakterija, a dodirivanje ih može proširiti na druge površine i potencijalno uzrokovati bolest. Uobičajene bakterije koje se nalaze u kuhinji uključuju E.coli, Salmonella, Shigella, Campylobacter, norovirus i hepatitis A -  rekla je specijalistica za zarazne bolesti Susan Rehm, dr. med., klinici Cleveland.

Njihovi stručnjaci primijetili su da dok E. coli i Salmonella žive na površinama samo nekoliko sati, “hepatitis A može preživjeti mjesecima”.

Istraživači su bili iznenađeni rezultatima studije
Studija koju je naručila Služba za sigurnost hrane i inspekciju Ministarstva poljoprivrede i objavljena u izdanju Journal of Food Protection od rujna 2022. proučavala je koji su kuhinjski predmeti bili izloženi najvećoj unakrsnoj kontaminaciji kada su ljudi pripremali začinjene pureće hamburgere i gotove salate u raznim prostorima. Hamburgeri su sadržavali bezopasnu bakteriju koja se koristila kao zamjena za norovirus kako bi se ušlo u trag kontaminaciji. Znanstvenici su obrisali 12 različitih površina, od radnih ploča do posuđa, nakon što su jela bila gotova.

Rezultati
Dok je većina površina bila pozitivna na bakterije u 10-20 posto slučajeva, nevjerojatnih 48 posto staklenki začina korištenih tijekom pripreme hamburgera bilo je pozitivno na pseudo-norovirus.

- Nismo prije vidjeli dokaze o kontaminaciji teglica sa začinima. Većina istraživanja o unakrsnoj kontaminaciji kuhinjskih površina uslijed rukovanja sirovim mesom ili proizvodima od peradi usredotočila se na kuhinjske daske za rezanje ili ručke za slavine, a zanemarila je površine poput posuda za začine, poklopaca za kante za smeće i drugog kuhinjskog pribora - objasnio je za Food Safety News voditelj istraživanja Donald Schaffner, profesor na odjelu znanosti o hrani na Rutgers School of Environmental and Biological Sciences.

Ipak i daske za rezanje i poklopci kanti za smeće također su bili žarišta bakterija, točnije pokazale su se kao druge najkontaminiranije površine koje su testirali istraživači, dok su poklopci za kante za smeće na trećem mjestu.

Stručnjaci za sigurnost hrane kažu da su ovo najčešće pogreške koje ljudi rade u kuhinji: