Novo istraživanje

Znanstvenici utvrdili: I biljke kao i ljudi imaju 'alarm' koji im kaže da je vrijeme za spavanje!

shutterstock
08.03.2021.

Danju biljke za proizvodnju energije, prehranu i rast koriste fotosintezu, ali istovremeno pohranjuju energiju i resurse iz tog procesa kako bi preživjele noć

Novo je istraživanju objavljeno u časopisu PNAS pokazalo da biljke - baš kao i ljudi - imaju razvijenu rutinu 'odlaska' na spavanje, svojevrsni 'alarm' koji ih upozorava da je vrijeme za odmor.

Danju, kažu znanstvenici, biljke za proizvodnju energije, prehranu i rast koriste fotosintezu, ali istovremeno pohranjuju energiju i resurse iz tog procesa kako bi preživjele noć.

Znanstvenici vjeruju da one to čine zahvaljujući cirkadijalnom ritmu, odnosno praćenju kad sunce izlazi i zalazi; sličan sustav, kažu, imaju i ljudi, pa neki više vole rana jutra, dok su drugi aktivniji navečer.

Rijedak prizor u moru kod Istre: Ribar snimio drugu najveću živuću ribu na svijetu

Istraživači su za ovu studiju proučavali gene cvijeta Arabidopsis koji potječe od biljke gorušice, a otkrili su da je, baš kao i ljudima, biljkama odmor nužan za funkcioniranje njihovog metabolizma. Zato čini se imaju i svojevrsni metabolički signal koji ih u nekom trenutku dana poput sata upozorava da se trebaju početi odmarati, da bi navečer opet bile u naponu snage.

Foto: Josip Škof

- Mislimo da taj metabolički signal koji je poput budilice biljkama zapravo osigurava preživljavanje - rekao je dr. Mike Haydon sa Sveučilišta u Melbourneu. Biljke se, kaže on, uskladiti sa svojim okolišem, a svoju fiziologiju i razvoj trebaju uskladiti s dostupnošću ugljika.

Profesor Ian Graham sa Sveučilišta u Yorku također je primijetio da  važnu ulogu u načinu na koji biljke pohranjuju svoju energiju ima i kemijski spoj superoksid, molekula koja kontrolira njihovu metaboličku aktivnost.

- Prepoznavanje što svjetlost i šećer rade u stanicama u procesu fotosinteze je izazov - rekao je Graham. On kaže kako ovi novi podaci ukazuju i na novu ulogu superoksida kao ritmičnog signala povezanog sa šećerom koji djeluje navečer i koji utječe na ekspresiju i rast cirkadijskih gena, prenosi Yahoo.

Mislili su da imaju sivi tepih dok ga nisu očistili! Bio je toliko prljav da je promijenio boju