Naslovnica Lifestyle Gourmet

Jesen je vrijeme kraljice povrća i jela u kojima će uživati i najzahtjevniji sladokusci

Aromatična i slatka, okusa koji podsjeća na kesten, hokkaido se ubraja među najcjenjenije bundeve. Nemojte baciti koru!
17. listopada 2019. u 19:01 3 komentara 1350 prikaza
Ponuda buća
Foto: Borna Filic/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/7

Slatka, kisela, slana, kuhana, pečena, u juhama, rižotima, gulašima, sokovima, pitama, palačinkama, nadjevima, kavi... bundeva je svakako kraljica jeseni koja finoćom okusa i boja osvaja i najzahtjevnije sladokusce.

Vrlo zanimljivo Znate li otkuda dolazi izraz bablje ljeto? Neki kažu zbog vještice, a drugi zbog paučine

Slatkastog okusa, u kuhinjama u posljednje vrijeme najviše dominiraju hokkaido i butternut (muškatne) tikve, koje su “posvojila” i hrvatska polja – i s pravom se nazivaju nutritivne bombe. Odlikuju se vrlo aromatičnim, ukusnim i zdravim mesom i među najcjenjenijim su jestivim bundevama. Deset dekagrama mesa bundeve ima samo 26 kalorija i pogodna je i za dijetalnu prehranu. Bogata je kalcijem, manganom, magnezijem, fosforom, željezom, vitaminima A, B i C, pektinom, celulozom...

Djeluje umirujuće, regulira probavu, a preporučuje se i osobama s reumatskim tegobama, visokim kolesterolom, upalom mokraćnih puteva, bubrega i žuči... Neoštećena bundeva na hladnom i suhom mjestu ostat će svježa nekoliko mjeseci, oguljena i narezana na kockice u hladnjaku nekoliko dana, a u zamrzivaču i pola godine.

Juha | Autor : Robert Anic/PIXSELL Foto: Robert Anic/PIXSELL

No bilo da je pripremate kao samostalno jelo s malo maslaca i začinskog bilja poput majčine dušice, muškatnog oraščića, đumbira, čilija, cimeta... bilo kao prilog, nemoguće je pogriješiti. Od hokkaida, jarko narančaste kore i narančastog mesa, čiji okus podsjeća na kesten, jestiva je čak i kora, koja se narezana na manje komade može kuhati u juhi, kaže Predrag Livak iz Požege, jedan od najvećih uzgajivača hokkaida, koji je s nama podijelio i neke recepte.

Za kremasti hummus od bundeve treba vam: 1 kg narezane i oguljene hokkaido tikve koju ćete peći 15-ak minuta na 200 stupnjeva, 1/4 šalice tahini paste, lagano popržena 2 češnja češnjaka, 1 ljuta papričica (bez sjemenki) i 200 ml maslinova ili bučina ulja. Sve izblendajte i ohladite. Tostirajte kruh, natrljajte ga češnjakom, premažite hummusom i pospite bučinim sjemenkama, rukolom ili baby špinatom.

Za uštipke pak napravite smjesu kao za palačinke (2 jaja umutite s brašnom, mlijekom, malo mineralne vode, soli i šećera) i u nju dodajte manju izribanu tikvu (na krupnije). Gustu smjesu žlicom stavljajte u vrelo ulje i pržite po nekoliko minuta s obje strane. U slast!

Dobro došla, jeseni! Devet skroz čudnih stvari koje se događaju svake jeseni te što vjeverice i bebe imaju s tim

Juha od Hokkaida

Sastojci: 2-3 žlice maslinova ulja, 1 češanj češnjaka, 1 mali poriluk, 2 manja krumpira, 1 manja hokkaido tikva, 1/2 žličice sjemenki koromača, sol, papar, 700 ml vode, 2-3 žlice vrhnja za kuhanje


Priprema: Bundevu operite, prepolovite, ogulite i očistite sjemenke pa narežite na kockice, kao i krumpir. Poriluk operite i narežite na tanke kolutiće. Na malo maslinova ulja kratko propirjajte poriluk, dodajte češnjak, tikvu i krumpire, začinite pa nakon nekoliko minuta dolijte vodu. Kad provre, smanjite temperaturu kuhanja na srednje jaku. Kuhajte povrće dok ne omekša, oko 30 minuta uz povremeno miješanje. Potom ga izmiksajte štapnim mikserom, dodajte slatko vrhnje za kuhanje, vratite na vatru još koju minutu pa poslužite s krekerima ili s prženim bučinim sjemenkama.

Brownies

Sastojci: 1 šalica brašna, 1/2 šalice kakaa u prahu, 125 g čokolade, 6 žlica maslaca, 1/2 šalice šećera, 3 jaja, 1/2 šalice pirea od bundeve, 1 paketić vanilin šećera

Priprema: Zagrijte pećnicu na 180°C, a kalup za pečenje namastite maslacem. Pomiješajte suhe sastojke, maslac i čokoladu otopite na pari pa dodajte šećer, jaja, vanilin šećer i pire od bundeve. Kada se sastojci dobro povežu sjedinite ih sa suhima. Smjesu prebacite u kalup i pecite 20-ak minuta. Nemojte prepeći kolač. Brownie ne smije biti presuh već sočan i mekan.

Slastice od buće | Autor : Luka Stanzl/PIXSELL Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Bakin domaći kruh

Sastojci: 120 g glatkog brašna, 90 g polubijelog brašna, 120 g smeđeg šećera, 1 prašak za pecivo, pola žličice soli, pola žličice muškatnog oraščića, pola žličice cimeta, 1/4 žličice mljevenih klinčića, 250 g pirea od bundeve, 50 ml maslinova ulja, žlica meda, 2 žlice vode, bučine sjemenke

Priprema: Zagrijte pećnicu na 180°C. Posudu u kojoj ćete peći kruh premažite maslacem i posipajte brašnom. U većoj zdjeli pomiješajte suhe sastojke (brašno, šećer, prašak za pecivo, sol i začine), a u manjoj pire od bundeve, ulje, med i vodu. Suhim sastojcima dodajte vlažne i miješajte dok ne dobijete jednoličnu smjesu. Uspite je u posudu za pečenje, posipajte bučinim sjemenkama i pecite 45-50 minuta. Kada je kruh gotov izvadite ga iz posude i ostavite da se ohladi.

RAZNOLIKOST ULJA Čuvajte srce: Ovo su najzdravija ulja koja trebate koristiti kada kuhate

Pita Halloween

Za tijesto: 250 g oštrog brašna, 100 g margarina, 1/2 žličice šećera u prahu, 1 jaje, 2 žlice jabučnog octa, prstohvat soli

Za nadjev: 700 g hokkaido bundeve, 120 g milerama, 120 ml mlijeka, 100 g smeđeg šećera, 1/2 žličice cimeta u prahu, prstohvat đumbira u prahu, 3 jaja


Priprema: Za tijesto prosijte oštro brašno pa u njega umiješajte šećer u prahu, sol, komadiće margarina i sve zajedno prstima izradite dok ne dobije izgled krušnih mrvica. Zatim dodajte jaje i jabučni ocat, po potrebi i malo vode, te sve zajedno umijesite. Oblikujte ga u kuglu, omotajte prozirnom kuhinjskom folijom i stavite u hladnjak na pola sata. Za to vrijeme očišćenu, oguljenu i narezanu bundevu stavite sa 100 ml vode u lonac s debelim dnom da se kuha na laganoj vatri dok ne omekša. Omekšanu je dobro ocijedite, uspite u zdjelu, dodajte mileram, mlijeko, šećer, cimet, đumbir, jaja i sve dobro izmiješajte. Na pobrašnjenoj dasci razvaljajte tijesto debljine pola centimetra, namotajte ga na valjak i utisnite u okrugli kalup za pite (višak odrežite) i izbodite vilicom. Prelijte ga nadjevom i stavite peći u zagrijanu pećnicu na 180°C oko sat vremena.

Pečena bundeva s parmezanom

Sastojci: 1 hokkaido ili butternut bundeva srednje veličine, 1/2 šalice maslaca, 3 žlice sjeckanog peršina, vlasca i mravinca, 1 zgnječeni češanj češnjaka, 1 nasjeckana ljutika, 1 žlica limunovog soka, 1/2 šalice svježe naribanog parmezana, sol, papar

Priprema: Zagrijte pećnicu na 180°C. Bundevu uzdužno razrežite napola i rezanom stranom obje polovice položite na lim za pečenje. Ulijte u tepsiju malo hladne vode i pecite ih 40-ak minuta dok ne omekšaju. Za to vrijeme u blenderu izmiksajte maslac, začinsko bilje, češnjak, ljutiku i sok od limuna. Začinite solju i paprom. Kad hokkaido omekša, izvadite iz nje koštice i s donje strane svake polovice odrežite tanku plošku kore i mesa kako bi ravno stajale. Polovice bundeve stavite na zagrijane tanjure. Vilicom ih izbrazdajte i namažite maslacem sa začinskim biljem. Obilno ih pospite parmezanom i poslužite.

Rižoto s bundevom | Autor : GettyImages Foto: GettyImages

Rižoto s kaduljom i čilijem

Sastojci: 500 g muškatne tikve, 500 g riže za rižoto, 1,5 l povrtnog temeljca, 1 veliki luk, 1-2 čili papričice, 100 g maslaca, svežnjić svježe kadulje, 100 g svježe ribanog sira Grana Padano, sol, papar

Priprema: Luk i čili sitno nasjeckajte. Tikvu očistite i ogulite te narežite na kockice. Na laganoj vatri u velikoj dubokoj tavi rastopite pola količine maslaca. Na njemu propirjajte luk, a kad omekša, dodajte čili, potom i tikvu, sol, papar te sve zajedno pirjajte još pet minuta dok tikva malo ne omekša. Dodajte rižu i pržite je “na suho” oko 2 minute, potom 2-3 kutlače vrućeg temeljca i lagano promiješajte. Kuhajte rižoto 20-ak minuta uz povremeno dodavanje temeljca. Rižoto je gotov kad je bundeva omekšala, a zrna riže ostanu al dente. Umiješajte u njega preostali maslac, nasjeckanu kadulju i sir.

Kiša u Puli BIT ĆE I KIŠE Stiže još veći pad temperature: Pripremite se za zubata jutra - U Zagrebu i 7 stupnjeva!

Hokkaido a la pommes frites

Tikvu očistite, ogulite i izrežite na tanke ploške. Od 2 žličice ulja, 1-2 naribana češnja bijelog luka, mljevene slatke paprike, 1 žličice kajenskog papra i malo soli napravite marinadu. Dobro je utrljate u narezane ploške i ostavite ih da odstoje pola sata. Ploške stavite na masni papir za pečenje i pecite u pećnici zagrijanoj na 220°C oko 15 minuta.

Slatko od bundeve

U tavi istopite malo maslaca, dodajte narezanu i očišćenu manju hokkaido bundevu i kratko pirjajte. Dolijte malo vode, a kad tekućina ispari, u bundevu umiješajte 1-2 žlice meda i malo cimeta. Poslužite je u čaši s malo tučenog slatkog vrhnja.

Muffini s đumbirom

Sastojci: 450 g očišćene butternut tikve, 2 kruške, 4 žlice muscovado šećera, 1 vanilin šećer, 2 jaja, malo soli, 1 žličica praška za pecivo, pola žličice cimeta, 6 žlica suncokretova ulja, 1,5 šalica oštrog brašna, pola žličice đumbira u prahu (za smjesu za 12 komada)

Priprema: Izmiksajte ili izblendajte komadiće tikve i kruške da dobijete pire. Premjestite smjesu u posudu pa dodajte smeđi šećer, vanilin šećer, jaja, sol, cimet i sve dobro izmiksajte. U to dodajte prašak za pecivo, ulje i brašno, a na kraju đumbir. Zagrijte pećnicu na 150°C (koristite li ventilator) ili na 170-180°C (bez ventilatora). U kalup za muffine složite košarice i napunite ih smjesom. Pecite ih 20-ak minuta, pazite da se ne prepeku.

Pumpkin Spice Latte | Autor : GettyImages Foto: GettyImages

Pumpkin Spice Latte

Sastojci: 2 žlice naribane bundeve, 2 žličice smeđeg šećera, 2 šalice punomasnog (kravljeg) mlijeka, 1/4 šalice kuhanog espressa, 1/4 šalice šlaga, miks začina (cimet, zvjezdasti anis, muškatni oraščić, đumbir, klinčići, crveni papar i sjemenke mahune vanilije)

Priprema: U manji lonac ulijte vodu i pričekajte da zavrije. Smanjite vatru pa na taj lonac stavite zdjelAromatična i slatka, okusa koji podsjeća na kesten, hokkaido se ubraja među najcjenjenije bundeve. Nemojte baciti koru!u u kojoj će se na pari lagano kuhati bundeva sa začinima.

Miješajte dok se sve ne sjedini i pretvori u ujednačenu masu. Dodajte šećer, pustite da se otopi. Cilj je dobiti ljepljivu, glatku smjesu. Dodajte mlijeko, a nakon minutu-dvije kad se sve opet ugrije, smjesu prebacite i blender i dobro izmiksajte. Espresso podijelite u 2 šalice pa u njega nalijte mješavinu bundeve i mlijeka. Ukrasite šlagom te pospite mješavinom začina.

Moderna kuhinja Želite pripremiti nešto atraktivno i egzotično? Zavirite u ''20 godina okusa''

Nezamislivo dobra palenta

Sastojci: 200 g bundeve, 2 šalice mlijeka, 3 žlice kiselog vrhnja, 1 šalica palente, 2 žlice parmezana, 2 kockice maslaca, maslinovo ulje, sol, papar

Priprema: Bundevu nasjeckajte na kockice, poprskajte maslinovim uljem pa ubacite u pećnicu na 200 stupnjeva oko 25 minuta, dok ne omekša. Kad je pečena, uspite je u blender, dodajte mlijeko i miksajte dok smjesa ne postane kremasta. Potom je prebacite u veću posudu, dodajte 2 šalice vode i vrhnje. Kada se sve zajedno ugrije, uspite palentu. Neprestano miješajte, a kad smjesa postane dovoljno gusta, maknite je s vatre te dodajte začine, maslac i parmezan. Promiješajte i poslužite toplo uz dobar umak, meso ili pak zalijte kiselim vrhnjem.

Vitaminska bomba

Sastojci: 1 kg hokkaido bundeve, 1 kg mandarina, 300 g šećera, limunska kiselina, 5 l vode

Priprema: Hokkaido bundevu ogulite, narežite na kockice i skuhajte sa šećerom u litri vode. Kad se ohladi, smjesu propasirajte. Mandarine ogulite i smiksajte. Sve pomiješajte, dolijte preostale 4 litre vode, kušajte pa prema potrebi dodajte malo limunske kiseline. Čuvajte u hladnjaku.

Bučijada | Autor : Luka Stanzl/PIXSELL Foto: Luka Stanzl/PIXSELL

Punjeni butternat

Bundevu prerežite napola i očistite je od sjemenki. Sredinu izdubite, narežite je na komadiće i stavite peći u pećnicu na 150°C 7-10 minuta. U zdjeli pomiješajte zrnati sir, parmezan, kratko kuhane cvjetiće brokule, sol i papar. Tom smjesom punite bundeve, posolite, stavite malo pečene bundeve u svaku polovicu, polijte s pasiranom rajčicom i na kraju pospite razmrvljenom mozzarellom. Pecite polovice na 180°C dok sir na vrhu ne poprimi zlaćanu boju (20-ak minuta).

SPAR
Kako smanjiti unos šećera
Zašto osjećamo potrebu za slatkim i kako se oduprijeti tome?
  • franjo:

    Hokaido ne treba guliti! Na kraju još kokosovo mlijeko onda je pravo. Kad je već u tanjuru onda par očišćenih kozica i to je ono pravo. Sve ostalo u gore navedenom receptu je ok.

  • slovenija:

    Ovo je pravo novinarstvo. Svaka čast na temeljnoj obradi teme!