Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura

Život skladatelja Arvoa Pärta čija je glazba "nešto čudesno između neba i zemlje"

U programu pod naslovom Glazbeni globus publika festivala ZagrebDox imala je priliku pogledati svjetsku premijeru dokumentarnog filma "Svijet Arvoa Pärta" (That Pärt Feeling – The Universe of Arvo Pärt) nizozemskog redatelja Paula Hegemana.
03. ožujka 2019. u 15:22 0 komentara 233 prikaza

U programu pod naslovom Glazbeni globus publika festivala ZagrebDox imala je priliku pogledati svjetsku premijeru dokumentarnog filma "Svijet Arvoa Pärta" (That Pärt Feeling – The Universe of Arvo Pärt) nizozemskog redatelja Paula Hegemana. Zagreb je tako pretekao Amsterdam, gdje je film prikazan večer kasnije.

Skroman i samozatajan čovjek

- Kada sam organizatorima ZagrebDoxa rekao za amsterdamsku premijeru, oni su moj film stavili u svoj program dan ranije. Nije mi zbog toga krivo, naprotiv, to mi je kompliment – rekao nam je u telefonskom razgovoru Paul Hegeman. Iskusni i poznati dokumentaraist u svom opusu već ima nekoliko zapaženih filmova na glazbene teme. U dva filma bavio se izuzetno živom i raznolikom glazbenom scenom Malija i zapadne Afrike, a zabilježio je kamerom i godinu dana u životu i radu legendarnog nizozemskog orguljaša i dirigenta Tona Koopmana. Hegemanova ideja o filmu o Pärtu sazrijevala je više godina i prvotno ga je želio snimiti za vrijeme snimanja nekog novog albuma s njegovim djelima. Međutim, u rasporedu vrlo aktivnog 83-godišnjeg estonskog skladatelja već dulje vrijeme nema snimanja, pa je Hegeman odlučio iskoristiti Pärtov dolazak u Nizozemsku kamo je došao raditi s Amsterdamskim oktetom violončela, sjajnim ansamblom mladih glazbenika o kojima je također snimio dokumentarac.

Sam Pärt u filmu malo govori, osim dok daje upute i dijeli svoje dojmove s glazbenicima, ali zato su upravo dragocjeni prizori u kojima gledamo njegovo lice, reakcije i glazbeničku strast vidljivu dok sluša vlastitu glazbu.

ZagrebDox DOKUMENTARNI FILM VIDEO ZagrebDox u 15 godina posjetilo više od 290 000 ljudi ZagrebDox DOKUMENTARNI FILMOVI ZagrebDox:"Na planini" i "Una primavera" osvojili Velike pečate

- Snimao sam, naravno, i razgovore s Pärtom, ali kroz njih bi publika puno manje doznala o kakvom se čovjeku i umjetniku zaista radi. Za mene su zato najljepše višeminutne sekvence koje prikazuju njegove reakcije na glazbu. Ponekad se vidi kako je ljut, čak i šokiran kada nešto ne zvuči onako kako je on zamislio, ali sama bit njegove osobnosti je radost koja ga preplavi i zahvalnost glazbenicima za svaki uspjeli trenutak izvedbe. On je vrlo skroman i samozatajan čovjek pa ga mnogi zamišljaju kao nekog redovnika ili pustinjaka, ali on to uopće nije. Kada sam prvi put sjedio pokraj njega na probi u jednoj amsterdamskoj crkvi on mi se vrlo brzo počeo vrlo prisno obraćati. Vrlo je srdačan i druželjubiv, a to se odlično vidi i u trenucima druženja s mladim glazbenicima, dok s njima razgovara, ruča. On jednostavno voli živjeti u svom svijetu u čijem je središtu glazba – ispričao nam je Hegeman.

- Razgovori s Pärtom bili su mi važni zato što su potvrdili sve ono što mi je moja intuicija govorila o njemu, a iz njih sam u film uvrstio jednu njegovu izjavu koja podvlači bit svega i zato sam je stavio na sam kraj filma, iza odjavne špice. To su rečenice o tome kako je bit glazbe da se ljudi, da bi je stvarali i uvijek iznova rekreirali moraju okupiti i činiti to zajedno. Za mene su te riječi ujedno i kritika ovog našeg neoliberalnog društva koje potiče egoizam u ljudima – govori Hegeman.

Glazba prati krajolike

Osim bliskog upoznavanja samog Pärta, autoru je snimanje filma obogatilo i prijateljstvima s umjetnicima koji su o njemu govorili, poput dirigenta Tönua Kaljustea, Pärtovogo zemljaka, prijatelja i susjeda ili slavnog češkog koreografa Jiřija Kyliána.

Hegeman je u svoj film, pokazujući univerzalnost Pärtove glazbe, sjano uklopio i materijal snimljen u Kongu za nagrađivani film "Felicite" Alaina Gomisa, u kojem Pärtova glazba u izvedbi jedinog simfonijskog orkestra u tom dijelu Afrike također ima središnju ulogu.

- Pärtova glazba iskorištena je u preko sedamdeset igranih filmova, a jednako često za njom kao podlogom posežu i autori dokumentarnih filmova. U jednom trenutku i ja sam se bavio mišlju da Pärtovu glazbu spojim s lijepim i uzbudljivim krajolicima, a pošto sam u to vrijeme bio u Portugalu proveo sam tamo čitave dane opsesivno, poput luđaka, snimajući prirodi. A onda sam shvatio koliko je to nemaštovito i uvidio kakav je to kič. Lice Arvoa Pärta daleko je zanimljivije i svakako mnogo više govori o njemu nego pejsaži, pa makar bili iz njegove domovine Estonije – kaže Hegeman, koji s Pärtovom glazbom voli započeti svaki dan.

- Pärtova glazba za mene je svjetlo, duhovnost, nešto čudesno između neba i zemlje. Kada je slušam ujutro, osobito ovih dana kada se osjeća dolazak proljeća, svijet odjednom postane mjesto u kojem je sve u redu.

Matej Periš
OPROŠTAJ OD SPLIĆANINA
Nenad Periš na ispraćaju sina Mateja u Beogradu: 'Došao je kraj, idem kući sa sinom'
Argeta
Zero Food Waste
Svaki dan sam naviknut bacati ostatke kruha. Evo zašto sam to odlučio promijeniti
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.