Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Hrvatska

'Iskustva uspješnih pokazuju da se isplati ulagati u dobre učitelje'

Pravobraniteljica je i treći put otkad je štrajk počeo reagirala priopćenjem ukazavši na to da je školski kalendar već ozbiljno narušen, a dječja prava ugrožena
20. studenoga 2019. u 22:00 4 komentara 561 prikaza
Helenca Pirnat Dragičević
Foto: Patrik Macek/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

“Štrajk zaposlenih u školama, koji je započeo 10. listopada 2019., zbog načina njegovog provođenja i trajanja izravno utječe na sferu zaštite prava i interesa djece te nesporno ugrožava pravo djece na obrazovanje zajamčeno Ustavom RH i Konvencijom o pravima djeteta”, stoji u priopćenju pravobraniteljice za djecu Helence Pirnat Dragičević.

Kolinda Grabar-Kitarović, Zoran Milanović i Miroslav Škoro ŠTO MISLE O BUNTU? Opći štrajk učitelja podijelio predsjedničke kandidate: Ne podupiru svi metode

Pravobraniteljica je na štrajk u školama reagirala već treći put ističući da je redoviti školski kalendar sada već ozbiljno narušen te da “štrajk utječe na različite aspekte života, potreba i prava djece i njihovih obitelji te je ugrožena dostupnost obrazovanja”.

Poručili ste svojim priopćenjem da štrajk učitelja i nastavnika ugrožava dječje pravo na obrazovanje. No i nastavnici imaju pravo na štrajk, kako pomiriti ta dva prava?

Da, ugroženo je pravo djece na redovno obrazovanje. Ovaj višednevni štrajk nedvojbeno stvara probleme učenicima, roditeljima i svima uključenima u odgojno-obrazovni sustav. Očekujem i vjerujem da će se razriješiti nastali spor između obrazovnih sindikata i Vlade Republike Hrvatske i vratiti povjerenje između socijalnih partnera te da će se ostvarivanju prava djece na obrazovanje u konačnici dati prednost. Pozivam sve uključene u štrajk na ulaganje dodatnih napora za okončanje štrajka te na razmatranje i drugih mogućnosti za postizanje svojih ciljeva, pri tome na prvom mjestu vodeći računa o najboljem interesu djeteta.

Je li bilo prijava roditelja zbog okolnosti vezanih za štrajk u školama i kakvih?

Bilo je prijava djece, roditelja i nastavnika. Prijave su se odnosile na način organizacije štrajka i uvođenje cirkularnog štrajka prema kojem se unaprijed nije znalo u kojoj županiji i kada će se štrajkati, problem organizacije slobodnog vremena, čuvanja i sigurnosti djeteta koje ne ide u školu, nepoznanice oko nadoknada subotom, način ocjenjivanja, pravo na obaviještenost 30 dana prije pisane provjere, ostvarivanje prava na prijevoz, gubitak odnosno nedostizanje radnog ritma, moguće pomicanje rokova državne mature i rokova upisa u srednju školu, propitivanje hoće li se zbog svega uspjeti pravovremeno pripremiti za ispite i sl.

Josip Aladrović poručio sindikatima Aladrović: Nastavak štrajka ne znači da će Vlada prihvatiti apsolutno sve zahtjeve

Kako se na kvalitetu obrazovanja odražava ako su nastavnici društveno obezvrijeđeni i potplaćeni, u “zemlji znanja” i na valu obrazovne reforme? Koliko je to u interesu djece?

Prema podacima iz Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije analize pokazuju da zemlje iz kruga ekonomski najrazvijenijih, koje postižu najbolje rezultate u međunarodnim komparativnim procjenama obrazovnih postignuća (npr. PISA) više ulažu u učitelje te ih privlače i zadržavaju u profesiji visokim plaćama i dobrim uvjetima rada. Također se u Strategiji navode istraživanja koja istodobno pokazuju da povećavanje ulaganja u obrazovanje ne dovodi nužno do bolje kvalitete rada učitelja ili njihova višeg društvenog statusa, nego je istodobno potrebno uvesti i druge mjere profesionalizacije učiteljskog poziva. Dobrim učiteljima moramo kontinuirano pokazivati koliko su važni i vrijedni.

S preporukama o najboljem interesu djece obraćali ste se resornom ministarstvu i sindikatima, jeste li se na tu temu obraćali Vladi, ona pregovara sa sindikatima? Što poručujete Vladi?

Preporuke koje sam uputila 10. listopada i 5. studenoga te jučer upućene su Vladi RH, ministrici obrazovanja i obrazovnim sindikatima i uistinu očekujem da će se razriješiti nastali spor, vratiti povjerenje između socijalnih partnera i da će se ostvarivanju prava djece na obrazovanje u konačnici dati prednost.

Proveli smo jedan radni dan u adventskoj kućici
Nema predaje
Proveli smo jedan radni dan u adventskoj kućici: Radila sam kao BioManijak
  • Žegarni:

    Kako ulagati u ucitelej kada ih na fakultetima uci komunisticki kadar sa jugoslovenskom izobrazbom? Tu jednostavno nemogu biti na razini naprednih zemalja ma koliko im se novca sada davalo.

  • stefj:

    Da, uvijek se isplati ulagati u kvalitetu, a to definitvno nije ono što traže sindikati... Kada bi se nagrađivali rad i rezultati ne bismo imali problema sa školstvom i učenicima. A ne ova uravnilovka gdje su sindikati isposlovali da se ... prikaži još! ne smiju objavljivati rezultati mature po školama, niti uspješnost upisa na fakultete ili nešto slično... Isto tako, nedostaje učitelja informatike i matematike, pa onda tražimo dizanje plaća učiteljima filozofije... Jedan učenik košta porezne obveznike nekih 26.000 Kn godišnje, a privatna škola nekih 30.000 Kn. To je skoro isto, pa onda treba izjednačiti privatno i državno te uvesti vaučere... Ima 7 učenika na jednog učitelja, pa neka se škole bore za učenike, a borit će se kvalitetom usluge i rezultatima. Ovo sada više nema nikakvog smisla... Kako se učiteljima povećavaju plaće i kako im se povećava broj, tako su rezultati učenika na PISA testovima i na maturi sve gori i gori... I nakon ovog povećanja plaća opet će biti isto, rezultati će biti još gori. A što se tiče plaća, prema visini BDP-a naši učitelji imaju najviše plaće, u razini Njemačke i Finske...

  • burza:

    Da treba povecati place dobrim uciteljima ali kako to sprovesti kad su i oni vecinom do radnog mjesta dosli preko baba i striceva