General Motors, nekoć najveći proizvođač automobila na svijetu, 1.
lipnja morat će zbog financijske krize zatražiti zaštićeni
stečaj. Riječ je o najvećem stečaju industrijske kompanije i trećem
najvećem u povijesti Sjedinjenih Država nakon Lehman Brothersa i
Worldcoma.
No postoje dva scenarija oporavka nekoć velikog GM-a. Prema
optimističnijem, GM će prodati većinu svoje imovine novoj kompaniji
koja bi u što skorijem roku trebala ponovno automobilskog
diva postaviti na noge. U međuvremenu restrukturirao bi se dug i
ugovori o radu. Vodstvo General Motorsa i američko ministarstvo
financija postigli bi sporazum s vlasnicima obveznica GM-a, točnije
kreditorima, čime bi se trebao ublažiti put te kompanije kroz stečaj.
Za sada, prema pisanju stranih medija, 35 posto vlasnika obveznica,
koji predstavljaju 20 posto od ukupno izdanog duga od 27,2 milijarde
dolara, podržavaju uvjete plana.
Naime, potrebno je odobrenje različitih kreditora kako bi GM mogao
izići iz stečaja u kraćem roku, rekao je Sean Egan, predsjednik
kompanije Egan-Jones Ratings iz Pennsylvanije.
Nemaju za kamate
U suprotnom, kreditori bi mogli blokirati stečaj u sljedeće dvije
godine te raspravljati o tome kome treba pripasti imovina i kako će se
naplatiti. Vlasnici korporacijskih obveznica GM-a, naime, već nisu bili
zadovoljni ponuđenim vlasničkim udjelom od 10 posto tvrtke. Bilo je
potrebno da se njih 90 posto složi sa zamjenom, no mnogo je manje
kreditora to prihvatilo.
General Motors duguje vlasnicima obveznica milijardu dolara za kamate
do 1. lipnja, a objavio je da ne raspolaže tim novcem. Prema
“brzom” planu stečaja u stvaranju nove dobre
kompanije, 50 milijardi dolara duga pretvorilo bi se u 72,5 posto
udjela vlade, čime bi se dug smanjio na 17 milijardi isključujući
financijske obveze prema dobavljačima. Tako obnovljen GM kontrolirala
bi američka vlada, a kanadska bi vlada također imala mali udio. Naime,
17,5 posto pripalo bi zdravstvenom fondu te starom GM-u 10 posto.
Vlasnici obveznica također će dobiti jamstva za dodatnih 15 posto od
kapitala nove kompanije ako ga podrže.
Optimističan scenarij
Model je sličan onome koji se sad provodi u konkurentskom Chrysleru,
ističe Stephen Lubben sa Sveučilišta u Newarku. Oni će
pribjeći modelu kojim će se dobar GM odvojiti od lošeg GM-a.
Optimističan scenarij obuhvaćao bi vozila Cadillaca, Chevroleta, Buicka
i GMC divizije.
Novac bi prema planu trebali početi zarađivati unutar 60 do 90 dana, u
stečajnom postupku bit će prodani ili likvidirani neprofitabilni
brendovi poput Saturna i Hummera, a Saab je već u stečaju. Modeli
Pontiaca trebali bi se provući i opstati unutar GM obitelj sa 16
tvornica u kojima treba provesti žestoko smanjenje troškova,
stoji u planu spasa General Motorsa.
GM kriza odvezla do stečaja