Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Tech/Sci Tehnologija

EU izračunala koliko je Hrvatska digitalno napredovala

Među 28 država članica Europske unije Hrvatska je prema indeksu gospodarske i društvene digitalizacije - DESI za 2020. na 20. mjestu. Isti smo kao i lani iako smo napredovali
11. lipnja 2020. u 13:05 3 komentara 1671 prikaza
Uzeo sam joj mobitel dok nije gledala i saznao da su zamalo postali par
Foto: Shutterstock
Pogledajte galeriju 1/6

Među 28 država članica Europske unije Hrvatska je prema indeksu gospodarske i društvene digitalizacije - DESI za 2020. na 20. mjestu.

Isti smo kao i lani. Premda su rezultati u pojedinim kategorijama bolji, i može se vidjeti općeniti pozitivan trend u broju bodova po kategorijama, sve zajedno nije bilo dovoljno da u odnosu na druge ostvarimo bolji 'plasman'. Jer, ni drugi nisu stajali u mjestu, već su napredovali. 

Europa nas je 'izmjerila' prije koronakrize i evo kako komentiraju prikupljene podatke i svoja saznanja o hrvatskom digitalnom društvu i gospodarstvu.

DESI | Autor : eu Foto: eu

Od svih kategorija, Hrvatska je najbolji rezultat ostvarila u integraciji digitalne tehnologije u poduzećima i MSP-ovima i na devetom smo mjestu u kategoriji prekogranične internetske prodaje drugim državama članicama EU-a. Hrvatska poduzeća postupno integriraju digitalne tehnologije u poslovanje. Hrvatska ima 23 posto poduzeća s visokom i vrlo visokom razinom digitalnog intenziteta, čime malo zaostaje za prosjekom EU-a od 26 posto.

.Kad je riječ o povezivosti, Hrvatska je nastavila postojano napredovati, ali bez promjena u odnosu naprošlogodišnji položaj. Znatno je poboljšala pokrivenost fiksnom mrežom vrlo velikog kapaciteta. U tojse kategoriji rezultat poboljšao s 23 % u 2018. na 43 % u 2019. Međutim, razmjerno visoke cijene paketa fiksnih i kombiniranih usluga utječu na rezultat u kategoriji indeksa cijena širokopojasnog pristupa.

DESI | Autor : eu Foto: eu

U kategoriji ljudskog kapitala Hrvatska je na 13. mjestu i ima šesti najveći udio osoba s diplomom iz područja ICT-a u EU-u. No 18 posto Hrvata nikad nije koristilo internet.

Hrvatska je lani ostvarila mali napredak u upotrebi interneta. Hrvati su među najbrojnijim čitateljima vijesti na internetu u EU-u, a hrvatska poduzeća iskorištavaju mogućnosti društvenih medija, velikih podataka i e-trgovine. Unatoč sve većoj potražnji poslodavaca za stručnjacima za ICT, njihov broj na tržištu rada u Hrvatskoj manji je od prosjeka EU-a. Hrvatska je 2019. ostvarila bolji rezultat u kategorijama unaprijed ispunjenih obrazaca i kompletnosti usluga dostupnih na internetu nego 2018.

desi | Autor : eu Foto: eu

Reforma nastavnog programa „Škola za život” počela se provoditi 2019. Reformom se želi uvesti pristup koji se temelji na ishodima učenja radi povećanja kvalitete obrazovanja i poučavanja. Reforma se postupno provodi u svim osnovnim i srednjim školama te bi treba biti dovršena do 2022.

Komentar državnog tajnika Bernarda Gršića:

„Ovogodišnji DESI ukazuje na potrebu još snažnijeg djelovanja na području digitalizacije u Hrvatskoj. Rezultati projekata digitalizacije o kojima često govorimo nisu još vidljivi pa tako nisu ni uključeni u ovom izvješću. Višegodišnje pozicioniranje na začelju je prepoznato u području Povezivosti gdje je Vlada pokrenula aktivnosti razvoja širokopojasne mreže koje su u tijeku i rezultat će dati u slijedećem periodu, te 5G čije su aktivnosti zbog koronavirusa prebačene za kraj ove i početak iduće godine.

Bernard Gršić | Autor : Zarko Basic/PIXSELL Foto: Zarko Basic/PIXSELL

Drugo područje čije je pozicioniranje na začelju je Digitalne javne usluge koje svoje indikatore temelje na interoperabilnosti. Središnji sustav interoperabilnosti dio je projekta Centra dijeljenih usluga i uspostavljen je prošlog mjeseca.

Važno je naglasiti da smo svjesni smo da će vidljivost svih napora u digitalizaciji biti u slijedećim izvješćima DESI ali i da Hrvatska ima dobre rezultate u digitalizaciji poduzeća i znatno je napredovala s uvođenjem mreža vrlo velikog kapaciteta što se pokazalo u trenucima koronakrize.

Koronakriza je znatno utjecala na razvoj digitalizacije u Hrvatskoj i iz toga je potrebno izvući pouke. To znači da treba posvetiti posebnu pozornost pokazateljima relevantnima za snažniji i stabilniji gospodarski oporavak i digitalnu transformaciju.“- izjavio je državni tajnik Bernard Gršić, Središnjeg državnog ureda za razvoj digitalnog društva.

Digitalna Hrvatska i digitalni autobus

U analizi digitalizacije u Hrvatskoj, EK je posebno izdvojila dio o događanjima, te ističu projekt Digitalna Hrvatska koji je pokrenut u svibnju 2019. radi daljnjeg promicanja digitalizacije u zemlji.  "U okviru kampanje Digitalna Hrvatska Središnji državni ured za razvoj digitalnog društva aktivno je sudjelovao u dijalozima s građanima. Pomagao im je da ažuriraju elektroničke osobne iskaznice, da se prijave u sustav e-Građani i da pristupe portalu Moja uprava. 

Brojni građani posjetili Večernjakov digitalni autobus | Autor : Tomislav Miletic/PIXSELL/Marin Tironi/PIXSELL Foto: Tomislav Miletic/PIXSELL/Marin Tironi/PIXSELL

Glavni simbol te inicijative postao je digitalni autobus. Riječ je o autobusu opremljenom najnovijom tehnologijom koji je u hrvatske gradove dovodio razne stručnjake i edukatore. Obilazio je Hrvatsku u svibnju i rujnu 2019. Posjetio je osam gradova, a građani su imali mogućnost individualnog savjetovanja. Cilj je bio približiti digitalizaciju javnosti i promicati pristup javnim informacijama i uslugama digitalnim putem.", stoji u izvješću  EK o Hrvatskoj. Digitalni autobus projekt je Večernjeg lista.

 

Nada Šarić
LJEKOVITI SLATKI PELIN
Navala na pripravke iz Hercegovine: Ljudi su zvali i zahvaljivali da im je to spasilo život
HEINEKEN Hrvatska
UTJECAJ KRIZE
Kafići su i dalje omiljena mjesta za druženje, a evo kako na izazove pandemije gledaju hrvatski ugostitelji
  • tratincica68:

    puno.ja nemam mobitel 35 godina.i mogu rec super je.zovi si fiksni pa ako me ulovis.

  • antiekstremist:

    Odlični smo u odnosu na cijene gulikoža operatera !

  • stefj:

    Ima nešto napretka, no i dalje je fiksni Internet za mnoge preskup, naročito fiksne linije za poduzeća. Tome je jako odmoglo okrupnjivanje, jer sada na tržištu postoje realno samo 2.5 providera i cijene više ne padaju. Jedino što pada je ... prikaži još! kvaliteta usluga... Što se tiče Internet prodaje, nije realno očekivati neki bum u Hrvatskoj. Za prodaju u cijeloj EU, Hrvatska ima najviši PDV, ima najskuplje usluge dostave, ima najskuplje sustave on-line naplate i ima jedno od najgorih administrativnih okruženja... Ako želite složiti WEB shop, daleko je jednostavnije, jeftinije i brže napraviti tvrtku u Londonu, Estoniji ili negdje drugdje nego ovdje i krenuti s time...