11. REVOLVER (1966.) - THE BEATLES
Od reskog gitarskog riffa u Harrisonovoj “Taxman”, preko Paulovih
dragulja “Eleanor Rigby” i “For No One”, do eksperimentalnog Lennonovog
finala u “Tomorrow Never Knows” - pjesmi ispred, kako netko reče,
“onog, ovog i bilo kojeg vremena” - “Revolver” predstavlja Beatlese u
jednom od najblistavijih izdanja. - DL
12. LED ZEPPELIN III (1970.) - LED
ZEPPELIN
Na različitim popisima ove vrste kao najjači albumi Zeppelina
izmjenjuju se “jedinica” i “Physical Graffiti”, ali mi se ipak
odlučujemo za ovako posebno jak, masivan, nadrealan i originalan spoj
bluesa, hard rocka, psihodelije, folka i countryja. - AO
13. THE DOORS (1967.) - THE DOORS
Morrison je bio opsjednut kaosom, a kaos je upravo ono što je prvijenac
Doorsa ubrizgao u (pod)svijest američke pop kulture. Seks i smrt kao
umjetnički koncept - zašto ne? Budućnost je nesigurna i kraj je uvijek
blizu, ustvrdio je tri godine kasnije, a i ovdje se to jasno čuje. - DL
14. ELECTRIC LADYLAND (1968.) - JIMI
HENDRIX
Na dvostrukom albumu Hendrix je uspio nadmašiti samog Dylana na njegovu
autorskom terenu s “All Along The Watchtower”, pokloniti se “Let The
Good Times Roll”, glorificirati psihodeliju od “Burning Of The Midnight
Lamp” do “Voodoo Chilea” i “Voodoo Childa”, predložiti alternativnu
himnu romskim nomadima “Gypsy Eyes” ili prštati od dinamike i sulude
ritmike s “Crosstown Traffic”. - AJ
15. NEVER MIND THE BOLLOCKS, HERE’S
THE SEX PISTOLS (1977.) - SEX
PISTOLS
Bajka o Sex Pistolsima, Sidu Viciousu i njihovu lukavom master-mindu
Malcolmu McLarenu uvelike je zasjenila glazbeno postignuće. Međutim,
sasvim je nepravedno da povijesno značenje jedinog studijskog albuma
rodonačelnika britanskog punka u drugi plan gura njihov kreativni
izraz. Suludo energična i katarzična svirka te britki i i nadasve
agresivni tekstovi oblikovani u 11 pjesama-budnica nepovratno su
promijenili lice popularne glazbe. - AH
16. MARQUEE MOON (1977.) - TELEVISION
Ako je estetika Ramonesa bila “brže, jače, kraće”, onda su Television
predstavljali drugi - suprotan - pol newyorškog new wavea. Tjeskoba u
Verlaineovu glasu i imaginacija kojom je baratao gitarom ugrađene su u
kolekciju kompleksnih i energičnih pjesama. - DL
17. NEVERMIND (1991.) - NIRVANA
Potkraj sedamdesetih “the it” album je bio “Never Mind The Bollocks”
Sex Pistolsa. Indie eksploziju startom devedesetih preuzela je Nirvana
s epohalnim singlom “Smells Like Teen Spirit”, djetetom koje pluta za
novčanicom na udici i plesom cheerleadersica. Besperspektivnost i
“prljavština” dobila je komercijalnu legitimaciju kroz pop senzibilitet
Kurta Cobaina, Davea Grohla i Krista Novoselica na ključnoj albumskoj
alter rock bombi desetljeća. - AJ
18. THE BEST OF (1996.) - CHUCK BERRY
Nije nam cilj bio u ovaj popis uvrštavati kompilacije, ali u slučaju
rock’n’rolla pedesetih to je neizbježno jer se radilo o vremenu
singl-ploča. A sastaviti bilo kakvu ozbiljnu kolekciju albuma bez
“Rock’n’roll Music”, “Johnny B. Goode”, “Roll Over Beethoven”,
“Maybellene” i takvih bisera nema smisla. Pitajte Keitha. - AO
19. OK COMPUTER (1997.) - RADIOHEAD
Kada se istinski velika i generacijski bitna ploča već činila
nemogućom, alter rock petorka iz Oxfordshirea izdala je kolekciju
suvremenih, stravičnih koliko i nestvarno lijepih bajki o otuđenosti i
konzumerizmu. - AH
20. WHAT’S GOING ON (1971.) -
MARVIN GAYE
Gayeva socijalna i ekološka svijest proradila je na “What’s Going On”,
albumu koji jednako efektno funkcionira kao cjelina, ali i zbirka
prvoklasnih soul pjesama. Mnoge su, poput “Mercy Mercy Me” i one
naslovne, kasnije doživjele milijun obrada, no originali ostaju
nenadmašni. - DL
21. IT TAKES A NATION OF
MILLIONS TO HOLD US BACK (1988.) -
PUBLIC ENEMY
Kombinirajući fine beatove s pametnim socio-političkim tekstovima te
elementima rocka, free jazza i funka, drugi album vjerojatno najbolje
rap grupe ikada znatno je povisio ljestvicu za ono što se u žanru može
postići. - AH
22.SUPERFLY (1972.) - CURTIS MAYFIELD
Status najšarmantnijeg funk-soul brata ranih 70-ih Curtis je potvrdio
remek-djelom koje - premda skladano za istoimeni blaxploitation film -
funkcionira kao zaseban album. Mayfield nikada nije bio ovako
inspiriran. - DL
23. ASTRAL WEEKS (1968.) - VAN MORRISON
O ljepoti glazbe na “Astral Weeks” napisano je sve čudo eseja, ali
dubinu Morrisonove inspiracije ništa ne može dočarati kao osobni susret
s Van “The Manom”. Folk, jazz, blues ili nešto između? Nevažno je:
ovakav komad rock impresionizma stvara se jednom u sto godina. - DL
24. EXILE ON THE MAIN STREET
(1972.) - THE ROLLING STONES
“Kontrolirani kaos” najkraći je opis (izvorno dvostrukog) albuma na
kojem je Jagger-Richardsova fascinacija svim idiomima američke
korijenske glazbe - od rhythm’n’bluesa do countryja i gospela -
dosegnula kreativne vrhunce. - DL
25. ABBEY ROAD (1969.) - THE BEATLES
Posljednji zajednički rad najveće četvorke u povijesti (“Let It Be”
kasnije je izdan, ali prije snimljen) pjesmarica je autora na vrhuncu
kreativne moći, banda koji je tada znao jako puno i mogao gotovo sve. -
AH
26. WISH YOU WERE HERE
(1975.) - PINK FLOYD
Na pitanje kako preživjeti uspjeh zvani “Dark Side”, Floydi su
odgovorili mirnijim, ali atraktivnijim djelom, protkanim Gilmourovim
fluidnim gitarskim pasažima i Watersovim uobičajeno gorkim komentarima
u tekstovima. Kičma priče ambijentalna je tema “Shine On
You Crazy Diamond” s oživljenim duhom odlutalog Syda Barretta. - DL
27. CALIFORNICATION (1999.) -
RED HOT CHILLI PEPPERS
Prema RHCP jako je moderno biti sumnjičav i umanjivati njihovu autorsku
snagu otkad su od funk rock LA dilera postali band stadionskih
kapaciteta.
No, nakon reprezentativnog albuma “Blood Sugar Sex Magik”, potpisali su
ovu puno fokusiraniju kolekciju moćno produciranog, a dostojanstvenog
starenja. Možda nemaju velike riječi, ali imaju odličan
srednjostrujaški rock. - AJ
28. THE STONE ROSES (1989.) - THE
STONE ROSES
Suvereno iskazujući golem talent za klasično autorstvo i koketirajući s
ritmičkim obrascima iz plesne glazbe, The Stone Roses odveli su rock do
mjesta na kojemu nikad prije nije bio, a njihov debi do danas nije
izgubio ni djelić aktualnosti. - AH
29. THE CLASH (1977.) -
THE CLASH
Istoimeni prvijenac The Clash pokazao je da punk nije samo silina i
protest, pa čak ni u samo glazbenom smislu, nego i otvorenost prema
novome, fokusiranost... Sve ono bez čega bi ostao samo prolazni fenomen
ograničenog dosega. - AH
30. BLOOD ON THE TRACKS (1975.)
- BOB DYLAN
Kao emocionalno ogoljen, potresan album - izrastao iz trauma
proizvedenih (skorim) rastankom od supruge - “Blood On The Tracks”
zauzima posebno mjesto u Dylanovu opusu. Jedan od njegovih najvećih
domašaja uopće. - DL
31. TRANSFORMER (1972.) - LOU
REED
Reedov drugi solo album producirali su Bowie i gitarist njegovih
Spidersa Mick Ronson, što je rezultiralo gotovo pitkim soundom. Pritom
isporučen kolaž fino aranžiranih balada i sarkastičnih rock pjesama
ostaje ključnim mjestom Louove diskografije. - DL
32. WHO’S NEXT (1971.) - THE WHO
Ambiciozan, moćno odsviran i - najvažnije - autorski najnadahnutiji
studijski album u opusu banda, s tri izvanvremenska klasika: “Won’t Get
Fooled Again”, “Baba O’Riley” i “Behind Blue Eyes”. Čak i manje tipična
“pomagala” poput synthova i violine u njihovim su rukama zvučala opako,
u doslovnom smislu pojma. - DL
33. PRETENDERS (1980.) -
PRETENDERS
Agresivnim gitarskim rifovima, sinkopiranim ritmovima, stenjanjem i
seksi vokalima Chrissie Hynde obiluje jedan od najzrelijih rock albuma
izrastao na temeljima punka (“Precious”), ali jednako naklonjen brit
popu šezdesetih (“Stop Your Sobbing”), reggaeu (“Private Life”) i
drugim žanrovima. Posve originalnoj fuziji, energiji, drčnosti i
seksepilu nemoguće je pronaći stilski pandan. - AO
34. SURFER ROSA (1988.) - PIXIES
Prije naplate kult statusa, bostonski alter pop-rock senzibilci i
nadrealisti pod vodstvom neurotičnog debeljka Franka Blaca i
zavođenjima glasa i stasa basistice Kim Deal, služili su kao svačiji
omiljeni band. “Where Is My Mind”, “Break My Body”, “Bone Machine”,
“Gigantic” opisali su sretnije gubljenja mladosti i nevinosti nego
ijedan drugi album. - AJ
35. RAGE AGAINST THE MACHINE
(1992.) - RATM
Debitantski album losangeleskih ljevičara, cheguevarista i zapatista,
RATM, poput Molotovljeva je koktela frapantno zapaljiva crossover
smjesa hard rocka, metala, hiphopa i funka. Album koji mijenja glazbene
perspektive inovacijama i impresivno sadržajnom fuzijom žanrova. - AJ
36. DIRTY (1992.) - SONIC
YOUTH
Svaki album newyorških rock (anti)heroja poseban je i lijep na svoj
način, a “Dirty” najviše zbog hrpetine sjajnih pjesama - najbolji izbor
za Sonic-početnike učinio je gitarsku buku hitoidnom ne žrtvujući
pritom nimalo alter-kulerštine. - AH
37. PORTISHEAD (1997.) -
PORTISHEAD
Ono što je Tricky počeo s Massive Attackom, Portishead su doveli do
savršenstva. Fuzija elektronike, hiphopa, jazza, rocka i duba
rezultirala je najčarobnijim crossoverom u novijoj povijesti -
triphopom, ako takvoj bolnoj ljepoti uopće treba etiketa. - AH
38. FEAR OF MUSIC (1979.)
- TALKING HEADS
Art rock rodonačelnici, newyorški kolektiv Davida Byrnea potpisao je
kolekciju poliritmički najlucidnijih i najživotnijih pjesama koje nisu
robovale organičenjima dosadne pop forme. Jedan od ključnih dokaza
album je koji pravi teren za neka nova, komercijalnija i masovno
popularnija naličja Talking Headsa. - AJ
39. FUN HOUSE (1970.) - THE
STOOGES
Prljav, brutalan i vrišteći primjer onoga što su neki nazivali
“proto-punkom”, a drugi pak “avangardnim rockom”, s Iggyjem kao
najbučnijim zamislivim motorom - poput onih koji su se proizvodili u
detroitskim tvornicama automobila. Vražja i nezaobilazna stvar. - DL
40. FREEWHEELIN’ (1963.) - BOB
DYLAN
Prvi ozbiljni simptomi Dylanova genija izronili su na drugom albumu,
nakrcanom klasicima poput “Blowing In The Wind”, “Masters Of War” i
“Don’t Think Twice”. Vrhunski Dylan iz predelektričnog razdoblja.- DL
41. RUBBER SOUL
(1965.) - THE BEATLES
Objavljen potkraj 1965., “Rubber Soul” premijerno otkriva Harrisonovu
fascinaciju sitrom, a John/Paul autorska jezgra očito je primila i
dosta američkih folk-rock signala. No, krajnji rezultat opet zvuči
prvorazredno i unikatno: “Gumena duša” su Beatlesi u punom naponu
snage. - DL
42. NEBRASKA (1982.) - BRUCE
SPRINGSTEEN
Akustična minijatura snimljena samo s ištekanom gitarom i usnom
harmonikom, u električnom MOR svijetu grandioznog američkog megarockera
slovi kao bjelodani dokaz da Dylan nije jedini nedodirljivi
kantautorski genijalac dvadesetog stoljeća. - AJ
43. SUNČANA STRANA ULICE (1981.) - AZRA
Sirovoj rock snazi i društveno kritičkom buntu, poznatima s prvijenca,
ovdje su pridodane nježnije akustične note i pokoji vedriji stih o
doživljaju svijeta oko sebe. Bolnim krikovima „Kurvini sinovi“ i „Užas
je moja furka“ skladno se pridružuju uhu i duši ugodne „Sunčana strana
ulice“, „Nedjelja popodne“ ili „Fa fa fa“. - JH
44. OTIS BLUE (1965.) - OTIS
REDDING
Treći studijski album najvećeg soul pjevača svih vremena kolekcija je
impresivnih covera (Sam Cooke, Rolling Stones, BB King, Solomon Burke…)
i autorskih komada (“Ole Man Trouble”, “Respect” otpjevan s Miss
Arethom) zbog kojih mu je samo vječnost referentna. Toliko strasti i
snage nije zabilježeno u dugoj soul povijesti. - AJ
45. IF I SHOULD FALL FROM GRACE
WITH GOD (1987.) - THE POGUES
U vrijeme kad se tek u naznakama govorilo o mogućoj ekspanziji
nacionalnih etnoglazbi kao globalno atraktivnih i relevantnih, grupa
irskih folk punkera, predvođena neponovljivim pijancem Shaneom
McGowanom, sklepala je nezaboravnu fiesta kolekciju za skakanje,
putovanje i plakanje. - AJ
46. JOHN LENNON/PLASTIC ONO BAND
(1970.) - JOHN LENNON
Teško je odabrati između prvog Lennonova studijskog soloalbuma i
“Imagine” (1971.), ali ovaj prednjači za pola doze više s tekstualnom
intimom, nuđenjem sebe na pladnju (“Mother”) i beskompromisnim
gitarskim sjekačima. - AO
47. ON THE BEACH (1974.) - NEIL
YOUNG
Young je snimio i popularnijih
(Harvest) i kritičarski razvikanijih (After The Goldrush) albuma, no
tek se na “On The Beach” osjetila sva “širina i dubina” autorskog
rukopisa velikog Kanađanina.
Nemjerljivo snažno, emocionalno razotkrivajuće
djelo. - DL
48. BOATMAN’S CALL (1997.) -
NICK CAVE AND THE BAD SEEDS
Od početne “Into My Arms” - možda najljepše ljubavne balade koju je
potpisalo ljudsko biće - do samog isteka, Caveov jubilarni, 10. album
je bravurozna intimistička rapsodija s odjecima post-punk
senzibiliteta. - AH
49. JOŠ JUČER SAMO NA FILMU A
SADA I U VAŠOJ GLAVI (1981.)
- FILM
Debi album Jure Stublića i ekipe pun je fantastičnih i vedrih melodija,
moderniziranih i “ošarmljenih” hipijevskih ideja o ljubavi,
prijateljstvu, životu u ritmu muzike za ples, o trpanju dva dinara u
džuboks i tri piva u sebe, neprilagođenosti, djeci ulice, modernim
djevojkama... Sve je zaodjenuto novovalovskom svirkom u rasponu od
čvrste plesne glazbe do pune brzine i žestine.
Na žalost, zbog originalnog objavljivanja za slovensku tvrtku Helidon,
nikada se nije pojavio u CD obliku, ali “guglanjem” je moguće doći do
mp3 formata. - AO
50. ACHTUNG BABY
(1991.) - U2
Kič-futurizam, tamna strana mjeseca, drukčije gitare, naočito
izvještačeni frontmen, role playing, misteriozni putevi… i neke od
najdivnijih pjesama karijere (“One”, “The Fly”, “Until The End Of The
World”…). - AJ
51. TATTOO YOU
(1981.) - THE ROLLING STONES
Za album složen uglavnom od pjesama zaostalih tijekom prethodnih
sessiona, “Tattoo You” zvuči izvrsno, a izvrsno zvuči i izvan bilo
kakvog konteksta. Izvorno je podijeljen na brzu i sporu (vinilnu)
stranu, a kvaliteta ne pada od uvodne “Start Me Up” do zaključne
“Waiting On A Friend”. - DL
52. GOLDEN HITS (1958.) - ELVIS
PRESLEY
Ne treba biti snob i tvrditi da Kralj nije imao maestralnih pjesama za
vrijeme šlageraške karijere, ali prva službena greatest hits kolekcija
puna je rock esencije: “Hound Dog”, “All Shook Up”, “Heartbreak Hotel”,
“Don’t Be Cruel”... Elvis još nije bio ikona, “samo” genijalni pjevač,
a produkcija puna jeke i klapćanja ruku dala je širinu i masivnost
neponovljivoj sirovoj fuziji rockabillyja, r’n’r-a, countryja i popa. -
AO
53. PARALLEL LINES (1978.) -
BLONDIE
Zvuk trećeg albuma Blondie skrenut je iz punk-rock izvora prema pop
vodama. To ne znači da je sadržaj degradiran na račun forme, naprotiv;
na njemu su momci i djevojka definitivno autorski sazreli i nezaboravno
zablistali. - AH
54. LEGEND (1984.) - BOB
MARLEY AND THE WAILERS
Mnoge od Marleyjevih predivnih pjesama završile su na kultnoj postumnoj
kompilaciji. Dakako, ima i puno onih koje su izostavljene, ali ako vas
zanima jedan album reggaea, onda je ovo što vam treba. - AH
55. TALKING BOOK (1972.) -
STEVIE WONDER
Globalnim hitom “Superstition” Stevie je 1972. premostio jaz između
funk/soul i rock publike. No, album s kojega je skinut nije važan samo
zbog brisanja granica; čista kvaliteta je ono što “Talking Book” čini
produkcijski raskošnim vrhom Wonderova zlatnog razdoblja. - DL
56. HAUSTOR (1981.) -
HAUSTOR
Kad je Darko sreo Srđana, zajedno su snimili sjajan, inovativan i
poletan diskografski debi. S utjecajima od punk-rocka, preko duba, do
onoga što će se kasnije nazvati world musicom, Haustor je bio vrhunski
band ne samo u domaćim okvirima. - AH
57. SONGS OF LEONARD COHEN
(1968.) - LEONARD COHEN
Nitko na svojim albumima nije tako suptilno isprepletao teme ljubavi i
seksa, spirita i ovozemaljskih emocionalnih dilema kao veliki kanadski
bard... “Songs of LC”
jedan je od dojmljivijih nastupnih albuma u povijesti trubadurskog
asketizma. - DL
59. LET IT BLEED (1969.) - THE ROLLING
STONES
Potkraj šezdesetih Jagger, Richards & Co. mogli su prodavati svoje
duše vragu, jer toliko impresivni albumski niz, kovitlanje impresivne
kreativnosti, izvođačke uvjerljivosti, nije se često bilježilo u
povijesti. Snimiti poslije “Beggars Banquet” toliko sjajan album
kombiniranja rythma and bluesa, rock and rolla i countryja, mogla je
samo iznimno darovita, drska i samouvjerena ekipa. “Gimme Shelter”
ostaje jedna od pet najboljih pjesama koje su ikada potpisali. - AJ
59. RAIN DOGS (1985.) -TOM WAITS
Na albumu “Rain Dogs” Waitsova se pomaknuta autorska vizija razgranala
u novim smjerovima, uz arsenal egzotičnih instrumenata i set škriputavo
aranžiranih pjesama punih marginalnih, ekscentričnih likova koje ne
želite sresti u mračnoj ulici. - DL
60. LADY SOUL (1968.) - ARETHA FRANKLIN
Ono što se ne samo na našoj jadnoj glazbenoj sceni često znalo
zlorabiti kao “pjevanje iz duše” zapravo je jako lako dokazati na vrlo
konkretnom primjeru. To što je i kako je otpjevala “big soul funk mama”
desetak je školskih lekcija o interpretiranju soula, glazbe iz duše. S
dušom. “Respect”-abilno. - AJ
61. MY AIM IS TRUE (1977.) -
ELVIS COSTELLO
Debi album jednog od najviše nedovoljno cijenjenih skladatelja i
izvođača pun je prekrasnih melodija staroga kova, ali zahvaljujući
krajnje ljutitom pjevanju i žestini banda, nije baš bez vraga guran
među prvake novoga vala (na žalost, uglavnom samo među kritičarima). -
AO
62. LIVE AT APOLLO (1963.) - JAMES
BROWN
Povijest popularne glazbe prošlog stoljeća kao neke od najimpresivnije
realiziranih snimaka uživo nikada ne zaboravlja uvrstiti nastup mladog,
na adrenalinu i koječemu nabildanog crnca čiji je glas spaljivao
pozornicu. Svi preživjeli s tog epskog nastupa vidjeli su budućnost
funk glazbe i čovjeka koji pršti. Tada je nastao rap, ali tek će
kasnije Public Enemy to priznati. - AJ
63.REGATTA DE BLANC (1979.)- THE
POLICE
Između prvog albuma banda, još pomalo prošaranoga naivom, i trećeg, na
kojem se u dijelovima prešlo u djetinjavost (“De Do Do Do, De Da Da
Da”), smjestio se zreo, pomalo taman i vrlo iskričav spoj pop-punka i
reggea: “The Message In The Bottle”, “The Bed’s Too Big Without You”,
“Walking On The Moon”, “Bring On The Night”... - AO
64.BITCHES BREW (1970.) - MILES DAVIS
Milesovo spajanje elektrike uz nadahnuto kokainsko i heroinsko puhanje
odredilo je novi smjer najkompleksnijeg glazbenog žanra pop kulture.
Histerično, mračno, ali gromovito. - AJ
65. ELEKTRIČNI ORGAZAM (1981.)-
ELEKTRIČNI ORGAZAM
Samonaslovljeni prvi album donio je eksploziju punka i post-punk
estetike koja je čak i iz sraza s najboljim žanrovskim pločama tog
vremena izlazila s povoljnim rezultatom. Vrlo pozitivna recenzija iz
NME-a samo je jedan od dokaza. - AH
66.NEW ADVENTURES IN HI-FI
(1996.) - R.E.M.
Čak su i fanovi vječnog studentskog kolektiva iz Athensa skloni u
njihovoj impresivnoj diskografiji ovaj album sasvim nepotrebno
zaboravljati. Razlog je vjerojatno prevelika, atipična količina mračnih
tonova u pitoresknim skicama Michaela Stipea, praćenog fokusiranim,
nadahnutim bandom. Nakon grandiozne suradnje s Patti Smith u “E Bow The
Letter”, povijest balada bespovratno se promijenila. - AJ
67.TRANS-EUROPE EXPRESS (1977.)
- KRAFTWERK
Vjera u hipnotičku moć repeticije nije bila osobito revolucionarna ni
'77., ali kombinacija mehaničkih ritmova, minimalističkih, ali
izrađenih melodija te eteričnih sintesajzera rezultirala je zaista
arhetipskom, epskom elektropop pločom. - AH
68. TAPESTRY (1971.) - CAROLE KING
U posljednjih 13 godina “Tapestry” je rekonstruiran na čak dva
tribute-projekta, ali nijedan nije mogao sublimirati šarm originala.
King je tim intimističkim setom definirala “žensko autorsko pismo”
70-ih; nova era kantautorskog popa mogla je početi. - DL
69. BAND OF GYPSIES (1970.) - JIMI
HENDRIX
Na jedinom live albumu službeno objavljenom za života Hendrix se
okružio novom ritam sekcijom: Billyjem Coxom i Buddyjem Milesom.
Rezultat su obuzdanija gitarijanja na poravnatijim ritmovima, ali opet
tako bogata i topla kao da žice međusobno isprepleću trojica gitarista.
Svesrdno se preporučuje prošireno dvostruko izdanje koje se danas nudi
u prodaji. - AO
70. GP (1973.) - GRAM PARSONS
Snimljen s prvoklasnim pratećim bandom koji je uključivao Elvisova
gitarista Jamesa Burtona i Emmylou Harris na back-vokalima, GP je prvi
od dvaju briljantnih Parsonsovih soloalbuma koji se prodaju na
zajedničkom disku. Ako vam nakon pjesama poput “She” ili “A Song For
You” suza ne kapne u pivo, pozovite doktora. - DL
71. TEN (1991.) - PEARL JAM
Iako su stvari stajale tako da su R.E.M. i Sonic Youth zapravo
pripremili teren za indie prasak početkom devedesetih, a pravi je posao
povukla Nirvana, tek su pjevači o otuđenim tinejdžerima navukli desetke
milijuna i curice diljem svijeta na odrpani rock and roll. Dugove Led
Zeppelinima, The Who, Neilu Youngu Eddie Vedder i društvo godinama
poslije dobrano će isplatiti. Od “Alive”, preko “Jeremy”, do “Oceans” i
“Black” leksikoni alijenacije tinejdžera dobili su svoj soundtrack. - AJ
72.PAKET ARANŽMAN (1980.) - RAZNI
IZVOĐAČI
Jugotonov omnibus-album predstavio je čak tri ponajbolja ex-Yu
novovalna benda: Šarla Akrobatu (“Ona se budi”) , Električni orgazam
(“Zlatni papagaj”) i Idole (“Maljčiki”). 'Paket aranžman’
doslovce frcai od talenta i invencije, a u mnogim elementima je do
danas ostao nedosegnut. - AH
73. WHITE BLOOD CELLS (2001.)-WHITE
STRIPES
Prve je naznake minimalističke eksplozije crveno-crnog, muško-ženskog
dvojca kao krinke za one man band Jacka Whitea dao prethodni “De
Stijl”, ali komercijalno i masovno probijanje pamtit će se tek od ove
bitne kolekcije o leukocitima kao bitnim stanicama za svaki krvotok.
Tkivo garage rocka i country bluesa nepovratno je izmijenjeno ne samo
hitovima nego i minijaturama. - AJ
74. FOR YOUR PLEASURE (1973.) - ROXY
MUSIC
Premda fascinira svaki od njihova prva četiri albuma, “For Your
Pleasure” najbolje je uspostavio balans između suptilne melodičnosti i
eksperimentatorskog instinkta - glavnih aduta kojima su Roxy
promijenili sliku britanskog rocka na početku 70-ih. - DL
75. DESIRE (1975.) - BOB DYLAN
Album rođen usred glasovite Rolling Thunder Revue s Emmylou Harris kao
pratećim vokalom, violinisticom i - netipično za Dylana - koautorom
Jacquesom Levyjem. Zahvaljujući pjesmama “Hurricane”, “One More Cup Of
Coffee”, “Sara” i drugima, “Desire” je postao jednim od
najpopularnijih, najprohodnijih i najšarmantnijih Dylanovih albuma. - DL
76. PARTIBREJKERS (1984.) -
PARTIBREJKERS
Bubanj, glas i „nesigurna“ međuigra dvije gitare (bez basa!), Kojina
prljava produkcija, jednostavne i inteligentne r’n’r/r’n’b pjesme s
okusom garaže i duhovito-oporim, uvjerljivim „uličnim“ stihovima, puno
energije i ponešto zdravog buntovničkog stava. - JH
77. HORSES (1975.) - PATTI SMITH
Sredinom 70-ih, kada je popularna glazba trebala nekoga da je šutne u
dupe, iz newyorškog rock podzemlja pojavila se Patti Smith snimivši
“Horses”, album koji pretkazuje nadolazeću punk revoluciju. Da su ga
čuli, njezini heroji - od Jima Morrisona i Briana Jonesa do francuskih
pjesnika simbolista - sigurno bi bili zadovoljni. - DL
78. DEBUT (1993.) - BJoRK
Ledena kraljica s Islanda pod maestralnim producentskim ravnanjem
Nelleea Hoopera spojila je hladnu elektroniku s nedokučivim, ali
zamamnim pop melodijama na način na koji to nikome prije (a ni poslije)
nije uspjelo. - AH
79. HERE`S LITTLE RICHARD (1957.) -
LITTLE RICHARD
Koliko se god povijest neće slagati, upravo se u ovoj smjesi furioznog
ranog, klavirističkog rock and rolla najlakše mogu naći korijeni svakog
punk radikalizma. U vrijeme kada je našminkani gay crnac sjeo za klavir
vriskajući “Rip It Up”, “Slippin And Slidin”, “Long Tall Sally”, “Tutti
Frutti” i druge, majke i očevi doslovno su morali zatvarati sinove i
kćeri. U vrijeme kad je Jerry Lee Lewis drmao svoju malu Myru, pravi
“Killer” vrištao je za klavirom… - AJ
80.ENTERTAINMENT (1979.) -GANG OF FOUR
Ako je postojao ijedan album koji je doslovno ubio britanski punk
pokapajući ga još za vrijeme slušanja odjeka njegova praska, bio je to
novovalni manifest Bande Četvorice. Toliki stupanj ritmičke,
gitarističke i liričke lucidnosti mogao se dotad sresti samo na papiru.
Andy Gill i momci lekciju su očitali prevođenjem riječi s papira na
djelo. - AJ
81. IZLOG JEFTINIH SLATKIŠA
(1980.)- BULDOZER
Za razvoj glazbe u ovoj sredini možda je revolucionarniji debi “Pljuni
istini u oči”, ali na ovom albumu band pokazuje toliko superiorno
zezanje s najrazličitijim žanrovima - od diska u “Ženama i muškarcima”,
psihodelije u “Okrutnim bogovima istoka”, boogieja u “Boogie za
prijatelja”, punka, polke... - da je rezultat genijalno ozbiljan.
Uostalom, da će ultimativnu punk himnu na ovim prostorima (“Novo
vrijeme”) isporučiti “zadrti” hašomani, tome se nitko nije nadao. - AO
82.TRACY CHAPMAN (1988.) - TRACY
CHAPMAN
Novinarskom glazbenom piskaralu koje je svojedobno nazvalo Tracy
Chapman “ružnom ženskom kopijom Boba Dylana” trebalo bi retroaktivno
napraviti lobotomiju i slomiti prste. Uvrijedio je autoricu jednog od
najljepših, najtoplijih i najnježnijih debi albuma u povijesti prošlog
stoljeća. Akustika njezine gitare i milovanje njezina glasa rijetko su
se mogli ponavljati. - AJ
83. JOSHUA TREE (1987.) - U2
Nakon faze stadionskoga rocka za fakultetlije, U2 krenuli su odavati
počast američkoj glazbenoj tradiciji (očito i krajolicima) te stvorili
zreo i prvi općeprihvaćeno veliki album u karijeri. S „With Or Without
You“, „Where The Streets have No Name“, „I Still Haven’t Found What I’m
Looking For“ i drugim pjesmama na albumu dobili su širinu i elegičnost
američke pustinje.
Odnedavno je u prodaji izdanje s bonus diskom singlova i demosnimaka iz
toga razdoblja. - AO
84.SURREALISTIC PILLOW (1967.)
-JEFFERSON AIRPLANE
“One pill makes you larger, and one pill makes you small...”, pjevala
je front-woman Grace Slick u ledeno-prijetećoj “White Rabbit”. No, to
je tek jedan od aduta s “Pillow” - briljantnog psihodeličnog manifesta
iz kalifornijskog ljeta ljubavi '67. - DL
85. DOLGCAJT (1980.) - PANKRTI
Jedan od prvih punk bandova s istoka kontinenta nije bio ništa slabiji
ili manje provokativan od svojih britanskih uzora. Njegov je prvijenac
koncentrat mladenačke energije, šokantno zrelo kanaliziran u bunt
protiv dosade i ustajalosti. - AH
86. IN RAINBOWS (2007.) - RADIOHEAD
Oslobađanje od okova diskografske industrije trijumf je za sebe, ali
ovaj album ostat će zapamćen i kao vrhunska sinteza pristupačnih
pjesama i apstraktnih studijsko-aranžmanskih zahvata. Od prvog susreta
s “15 Step”, “Nude” i “Videotape” bilo je jasno da je “In Rainbows”
klasik, suverena i samouvjerena nadgradnja klasičnog rock
instrumentarija nanosima suptilne elektronike. - AH
87. NOTORIOUS BYRD
BROTHERS (1968.) THE BYRDS
Nije konceptualan, no jedan je od onih albuma koji ostavljaju dojam
cjeline savršenog tijeka, a ne skupa pojedinačnih pjesama. Kruna opusa
The Byrdsa bešavno spaja optimističnu lepršavost ranih dana s
meditativnijim psiho tonovima „zrelijeg“ razdoblja. - JH
88. PAUL`S BOUTIQUE
(1989.)-BEASTIE BOYS
Nakon multimilijunske eksplozije pionirskim crossover albumom na
razmeđu hiphopa i hard rocka, “Licence To Ill”, B Boysi sljedećom su
kolekcijom baziranom na sampliranju dali na znanje kako svoju
kreativnost i glazbenu nepredvidljivost neće dati uvjetovati
očekivanjima diskografa, ali ni fanova. Najpošteniji pristup potvrđen u
desetljeću potom. - AJ
89.BITANGA I PRINCEZA (1979.) - BIJELO
DUGME
Četvrto studijsko poglavlje Dugmeta ili album na kojemu je Bregović
privremeno raskinuo s folk korijenima snimivši najboljih tridesetak
minuta u povijesti grupe. Sedam pjesama, sedam pogodaka, od naslovne
stvari do megafinala “Sve će to mila moja...”. - DL
90. FREE YOUR MIND... AND YOUR
ASS WILL FOLLOW
(1970.) - FUNKADELIC
Na svom debi albumu Funkadelic uvode hendrixovske gitare u sferu
psihodeličnog funka koji će tijekom godina utirati put Princeu. Za
učinke ovoga glazbenoga ekvivalenta narkoticima potrebno je samo
„otvoriti um... i dupe će krenuti za njim“. - AO
91. FUNERAL (2004.) - ARCADE FIRE
U dvadeset prvom su stoljeću mnogi već počeli gubiti nadu i počeli
vjerovati da alternativna scena prestaje biti jedinim istinski svježim
mrijestilištem uzbudljivih glazbenih ideja. Tad se pojavila masovna
kanadska trupa artista čiji će koncept pomiriti sve što ste mogli
zaboraviti od Pixiesa, Davida Bowiea, Brucea Springsteena te mnoštva
melodičnih alter trupa devedesetih. - AJ
92. BACK IS BLACK (2006.) - AMY
WINEHOUSE
Droga, alkohol, anoreksija, skandali, nezavršeni koncerti, 80% kose,
20% tijela, samodestrukcija, privatni kaos i nastavljeni niz poniranja.
Sve to nije važno i izgleda najmanjim problemima na svijetu u kontekstu
preslušanog remek-djela od drugog studijskog albuma britanske pjevačice
crne duše i još crnjega glasa. Amy Winehouse je nakon hvalospjeva
kritike za debi album “Frank” nadahnutom kolekcijom poniranja u
najbolje dane soula šezdesetih pobrala svijet u dahu. Fantastične
pjesme, savršen glas, neodoljiva interpretacija. Legenda je stvorena,
za mit se čeka njezin izdah. - AJ
93. FRESH FRUITS FOR ROTTING
VEGETABLES (1980.) - DEAD
KENNEDYS
Jedini band iz druge generacije punkera koji je uspio opaliti loptu do
šesnaesterca velike trojke (Clash-Pistols-Ramones), a da je izdržao
test vremena kao važan i izvan okvira žanra, postigao je to svojim
nastupnim albumom. „Fresh Fruits“ prepun je zaraznih rockerskih rifčina
odsviranih u hardcore brzini i satiričkih vokalnih igrokaza frontmena
Jelle Biafre o čijoj živopisnosti govore već sami naslovi „Kill The
Poor“, „Let’s Lynch The Landlord“, „California Uber Alles“, „Holidays
In Cambodia“... - AO
94. LIVE/DEAD (1969.) - GRATEFUL
DEAD
U kostur njihove glazbe ugrađeni su elementi “uobičajenih” žanrova
poput bluesa, folka i jazza, no improvizacijska nadgradnja jest ono što
“Live/Dead” čini unikatnom space-jam odisejom u srce hipijevskog sna...
od San Francisca do “Tamne zvijezde” (“Dark Star”), kako glasi naslov
ključne stvari. - DL
95. EGE BAMYASI (1972.) - CAN
Can su bili najlucidniji među avangardnim njemačkim psihodeličarima pod
pogrdnom egidom krautrocka, eksperimentirali su puno neobuzdanije od
ranih Floyda, a njihov ponajbolji rad postao je uistinu shvaćen tek
desetljeće-dva kasnije. - AH
96. DOWN BY THE JETTY
(1975.) - DR FEELGOOD
Prvijenac svjetskih prvaka pub-rocka u savršenim je omjerima zamiješao
duhovitost (sadržaja) i ozbiljnost (stava i radno kreativnog pristupa).
Glavna je zvijezda albuma neodoljiva štektavo rezana ritam gitara
veličanstvenog Wilka Johnsona. - JH
97. LIAR (1992.) - THE JESUS
LIZARD
Esencijalni album alternativne glazbe iz podruma i klubova grada
Chicaga u jedva pola sata sabio je pršteću tenziju, napetost, energiju
na nevjerojatno moćan i frenetičan način predstavljajući velik glazbeni
prasak i silu četiri nevjerojatno grupirana individualca. - AJ
98. FAT OF THE LAND (1997.) -
PRODIGY
Nakon techno, electro i big beat revolucije s prethodna dva studijska
albuma, Liam Howlett kao instrumentalna alfa i omega Prodigyja smislio
je kompaktnu i zapaljivu smjesu prevođenja rock and rolla u 21.
stoljeće. Groove im nikada nije bio jači, izgled opasniji, a cifre
prodaje respektabilnije. - AJ
99. BACK IN THE USA (1970.) -MC5
Izuzmemo li jednu OK baladu, ostaje nam esencija - 10 komprimiranih,
maštovito zaokruženih, energijom nabijenih rock’n’roll petardi koje se
podjednako strasno i uvjerljivo bave uočavanjem društvenih
nepravilnosti i ljubavnim zgodama srednjoškolaca. - JH
100.MELLOW GOLD (1994.) - BECK
Blijedi alter country pop folk hiphop dječak Beck Hansen popalio je
vječnu Beatles melodiju za “Losera”,
zalijepio na mlake gitare usporeni hiphop ritam u svojoj radnoj sobici,
naglasio lo fi princip snimanja i izbeljio se svima koji ga prozvaše
one hit wonderom. - AJ
101. COME AWAY WITH ME (2002.) -
NORAH JONES
Debitantski album tihe i plahe kćeri Ravija Shankara fascinantan je
proboj nježnosti, topline, suptilnosti i romantizma u 21. stoljeće.
Norah Jones samo je šapnula pop jazzy country folk finese za klavirom,
a taj isti šapat razorio je blještavu pop kulturu u jednostavnoj i
prozračnoj haljini na cvjetiće. Pobijedila je prirodnost, sadržaj nad
formom. - AJ