Naslovnica Kultura Glazba

Popis albuma za pusti otok (11. - 101.)

03. veljače 2008. u 21:22 58 prikaza

11. REVOLVER (1966.) - THE BEATLES
Od reskog gitarskog riffa u Harrisonovoj “Taxman”, preko Paulovih dragulja “Eleanor Rigby” i “For No One”, do eksperimentalnog Lennonovog finala u “Tomorrow Never Knows” - pjesmi ispred, kako netko reče, “onog, ovog i bilo kojeg vremena” - “Revolver” predstavlja Beatlese u jednom od najblistavijih izdanja. - DL

12. LED ZEPPELIN III (1970.) - LED ZEPPELIN
Na različitim popisima ove vrste kao najjači albumi Zeppelina izmjenjuju se “jedinica” i “Physical Graffiti”, ali mi se ipak odlučujemo za ovako posebno jak, masivan, nadrealan i originalan spoj bluesa, hard rocka, psihodelije, folka i countryja. - AO   

13. THE DOORS (1967.) - THE DOORS
Morrison je bio opsjednut kaosom, a kaos je upravo ono što je prvijenac Doorsa ubrizgao u (pod)svijest američke pop kulture. Seks i smrt kao umjetnički koncept - zašto ne? Budućnost je nesigurna i kraj je uvijek blizu, ustvrdio je tri godine kasnije, a i ovdje se to jasno čuje. - DL

14. ELECTRIC LADYLAND (1968.) - JIMI HENDRIX
Na dvostrukom albumu Hendrix je uspio nadmašiti samog Dylana na njegovu autorskom terenu s “All Along The Watchtower”, pokloniti se “Let The Good Times Roll”, glorificirati psihodeliju od “Burning Of The Midnight Lamp” do “Voodoo Chilea” i “Voodoo Childa”, predložiti alternativnu himnu romskim nomadima “Gypsy Eyes” ili prštati od dinamike i sulude ritmike s “Crosstown Traffic”. - AJ

15. NEVER MIND THE BOLLOCKS, HERE’S THE SEX PISTOLS (1977.) - SEX PISTOLS
Bajka o Sex Pistolsima, Sidu Viciousu i njihovu lukavom master-mindu Malcolmu McLarenu uvelike je zasjenila glazbeno postignuće. Međutim, sasvim je nepravedno da povijesno značenje jedinog studijskog albuma rodonačelnika britanskog punka u drugi plan gura njihov kreativni izraz. Suludo energična i katarzična svirka te britki i i nadasve agresivni tekstovi oblikovani u 11 pjesama-budnica nepovratno su promijenili lice popularne glazbe. - AH

16. MARQUEE MOON (1977.) - TELEVISION
Ako je estetika Ramonesa bila “brže, jače, kraće”, onda su Television predstavljali drugi - suprotan - pol newyorškog new wavea. Tjeskoba u Verlaineovu glasu i imaginacija kojom je baratao gitarom ugrađene su u kolekciju kompleksnih i energičnih pjesama. - DL

17. NEVERMIND (1991.) - NIRVANA
Potkraj sedamdesetih “the it” album je bio “Never Mind The Bollocks” Sex Pistolsa. Indie eksploziju startom devedesetih preuzela je Nirvana s epohalnim singlom “Smells Like Teen Spirit”, djetetom koje pluta za novčanicom na udici i plesom cheerleadersica. Besperspektivnost i “prljavština” dobila je komercijalnu legitimaciju kroz pop senzibilitet Kurta Cobaina, Davea Grohla i Krista Novoselica na ključnoj albumskoj alter rock bombi desetljeća. - AJ

18. THE BEST OF (1996.) - CHUCK BERRY
Nije nam cilj bio u ovaj popis uvrštavati kompilacije, ali u slučaju rock’n’rolla pedesetih to je neizbježno jer se radilo o vremenu singl-ploča. A sastaviti bilo kakvu ozbiljnu kolekciju albuma bez “Rock’n’roll Music”, “Johnny B. Goode”, “Roll Over Beethoven”, “Maybellene” i takvih bisera nema smisla. Pitajte Keitha. - AO

19. OK COMPUTER (1997.) - RADIOHEAD
Kada se istinski velika i generacijski bitna ploča već činila nemogućom, alter rock petorka iz Oxfordshirea izdala je kolekciju suvremenih, stravičnih koliko i nestvarno lijepih bajki o otuđenosti i konzumerizmu. - AH

20.  WHAT’S GOING ON (1971.) - MARVIN GAYE
Gayeva socijalna i ekološka svijest proradila je na “What’s Going On”, albumu koji jednako efektno funkcionira kao cjelina, ali i zbirka prvoklasnih soul pjesama. Mnoge su, poput “Mercy Mercy Me” i one naslovne, kasnije doživjele milijun obrada, no originali ostaju nenadmašni. - DL

21.  IT TAKES A NATION OF MILLIONS TO HOLD US BACK (1988.)  - PUBLIC ENEMY
Kombinirajući fine beatove s pametnim socio-političkim tekstovima te elementima rocka, free jazza i funka, drugi album vjerojatno najbolje rap grupe ikada znatno je povisio ljestvicu za ono što se u žanru može postići. - AH

22.SUPERFLY (1972.) - CURTIS MAYFIELD
Status najšarmantnijeg funk-soul brata ranih 70-ih Curtis je potvrdio remek-djelom koje - premda skladano za istoimeni blaxploitation film - funkcionira kao zaseban album. Mayfield nikada nije bio ovako inspiriran. - DL

23. ASTRAL WEEKS (1968.) - VAN MORRISON
O ljepoti glazbe na “Astral Weeks” napisano je sve čudo eseja, ali dubinu Morrisonove inspiracije ništa ne može dočarati kao osobni susret s Van “The Manom”. Folk, jazz, blues ili nešto između? Nevažno je: ovakav komad rock impresionizma stvara se jednom u sto godina. - DL  

24. EXILE ON THE MAIN STREET (1972.)  - THE ROLLING STONES
“Kontrolirani kaos” najkraći je opis (izvorno dvostrukog) albuma na kojem je Jagger-Richardsova fascinacija svim idiomima američke korijenske glazbe - od rhythm’n’bluesa do countryja i gospela - dosegnula kreativne vrhunce. - DL

25. ABBEY ROAD (1969.) - THE BEATLES
Posljednji zajednički rad najveće četvorke u povijesti (“Let It Be”
kasnije je izdan, ali prije snimljen) pjesmarica je autora na vrhuncu kreativne moći, banda koji je tada znao jako puno i mogao gotovo sve. - AH

26.  WISH YOU WERE HERE (1975.)  - PINK FLOYD
Na pitanje kako preživjeti uspjeh zvani “Dark Side”, Floydi su odgovorili mirnijim, ali atraktivnijim djelom, protkanim Gilmourovim fluidnim gitarskim pasažima i Watersovim uobičajeno gorkim komentarima u tekstovima. Kičma priče ambijentalna je tema “Shine On
You Crazy Diamond” s oživljenim duhom odlutalog Syda Barretta. - DL

27.  CALIFORNICATION (1999.) - RED HOT CHILLI PEPPERS
Prema RHCP jako je moderno biti sumnjičav i umanjivati njihovu autorsku snagu otkad su od funk rock LA dilera postali band stadionskih kapaciteta.
No, nakon reprezentativnog albuma “Blood Sugar Sex Magik”, potpisali su ovu puno fokusiraniju kolekciju moćno produciranog, a dostojanstvenog starenja. Možda nemaju velike riječi, ali imaju odličan srednjostrujaški rock. - AJ

28. THE STONE ROSES (1989.) - THE STONE ROSES
Suvereno iskazujući golem talent za klasično autorstvo i koketirajući s ritmičkim obrascima iz plesne glazbe, The Stone Roses odveli su rock do mjesta na kojemu nikad prije nije bio, a njihov debi do danas nije izgubio ni djelić aktualnosti. - AH

29.  THE CLASH (1977.)  - THE CLASH
Istoimeni prvijenac The Clash pokazao je da punk nije samo silina i protest, pa čak ni u samo glazbenom smislu, nego i otvorenost prema novome, fokusiranost... Sve ono bez čega bi ostao samo prolazni fenomen ograničenog dosega. - AH

30. BLOOD ON THE TRACKS (1975.)  - BOB DYLAN
Kao emocionalno ogoljen, potresan album - izrastao iz trauma proizvedenih (skorim) rastankom od supruge - “Blood On The Tracks” zauzima posebno mjesto u Dylanovu opusu. Jedan od njegovih najvećih domašaja uopće. - DL

31. TRANSFORMER (1972.)  - LOU REED
Reedov drugi solo album producirali su Bowie i gitarist njegovih Spidersa Mick Ronson, što je rezultiralo gotovo pitkim soundom. Pritom isporučen kolaž fino aranžiranih balada i sarkastičnih rock pjesama ostaje ključnim mjestom Louove diskografije. - DL

32.  WHO’S NEXT (1971.) - THE WHO
Ambiciozan, moćno odsviran i - najvažnije - autorski najnadahnutiji studijski album u opusu banda, s tri izvanvremenska klasika: “Won’t Get Fooled Again”, “Baba O’Riley” i “Behind Blue Eyes”. Čak i manje tipična “pomagala” poput synthova i violine u njihovim su rukama zvučala opako, u doslovnom smislu pojma. - DL

33.  PRETENDERS (1980.) - PRETENDERS
Agresivnim gitarskim rifovima, sinkopiranim ritmovima, stenjanjem i seksi vokalima Chrissie Hynde obiluje jedan od najzrelijih rock albuma izrastao na temeljima punka (“Precious”), ali jednako naklonjen brit popu šezdesetih (“Stop Your Sobbing”), reggaeu (“Private Life”) i drugim žanrovima. Posve originalnoj fuziji, energiji, drčnosti i seksepilu nemoguće je pronaći stilski pandan. - AO

34. SURFER ROSA (1988.) - PIXIES
Prije naplate kult statusa, bostonski alter pop-rock senzibilci i nadrealisti pod vodstvom neurotičnog debeljka Franka Blaca i zavođenjima glasa i stasa basistice Kim Deal, služili su kao svačiji omiljeni band. “Where Is My Mind”, “Break My Body”, “Bone Machine”, “Gigantic” opisali su sretnije gubljenja mladosti i nevinosti nego ijedan drugi album. - AJ

35. RAGE AGAINST THE MACHINE (1992.)  - RATM
Debitantski album losangeleskih ljevičara, cheguevarista i zapatista, RATM, poput Molotovljeva je koktela frapantno zapaljiva crossover smjesa hard rocka, metala, hiphopa i funka. Album koji mijenja glazbene perspektive inovacijama i impresivno sadržajnom fuzijom žanrova. - AJ

36.  DIRTY (1992.)  - SONIC YOUTH
Svaki album newyorških rock (anti)heroja poseban je i lijep na svoj način, a “Dirty” najviše zbog hrpetine sjajnih pjesama - najbolji izbor za Sonic-početnike učinio je gitarsku buku hitoidnom ne žrtvujući pritom nimalo alter-kulerštine. - AH

37.  PORTISHEAD (1997.) - PORTISHEAD
Ono što je Tricky počeo s Massive Attackom, Portishead su doveli do savršenstva. Fuzija elektronike, hiphopa, jazza, rocka i duba rezultirala je najčarobnijim crossoverom u novijoj povijesti - triphopom, ako takvoj bolnoj ljepoti uopće treba etiketa. - AH

38.   FEAR OF MUSIC (1979.) - TALKING HEADS
Art rock rodonačelnici, newyorški kolektiv Davida Byrnea potpisao je kolekciju poliritmički najlucidnijih i najživotnijih pjesama koje nisu robovale organičenjima dosadne pop forme. Jedan od ključnih dokaza album je koji pravi teren za neka nova, komercijalnija i masovno popularnija naličja Talking Headsa. - AJ

39. FUN HOUSE (1970.)  - THE STOOGES
Prljav, brutalan i vrišteći primjer onoga što su neki nazivali
“proto-punkom”, a drugi pak “avangardnim rockom”, s Iggyjem kao najbučnijim zamislivim motorom - poput onih koji su se proizvodili u detroitskim tvornicama automobila. Vražja i nezaobilazna stvar. - DL

40. FREEWHEELIN’ (1963.)  - BOB DYLAN
Prvi ozbiljni simptomi Dylanova genija izronili su na drugom albumu, nakrcanom klasicima poput “Blowing In The Wind”, “Masters Of War” i “Don’t Think Twice”. Vrhunski Dylan iz predelektričnog razdoblja.- DL  

41.   RUBBER SOUL (1965.)  - THE BEATLES
Objavljen potkraj 1965., “Rubber Soul” premijerno otkriva Harrisonovu fascinaciju sitrom, a John/Paul autorska jezgra očito je primila i dosta američkih folk-rock signala. No, krajnji rezultat opet zvuči prvorazredno i unikatno: “Gumena duša” su Beatlesi u punom naponu snage. - DL

42. NEBRASKA (1982.)  - BRUCE SPRINGSTEEN
Akustična minijatura snimljena samo s ištekanom gitarom i usnom harmonikom, u električnom MOR svijetu grandioznog američkog megarockera slovi kao bjelodani dokaz da Dylan nije jedini nedodirljivi kantautorski genijalac dvadesetog stoljeća. - AJ

43. SUNČANA STRANA ULICE (1981.) - AZRA
Sirovoj rock snazi i društveno kritičkom buntu, poznatima s prvijenca, ovdje su pridodane nježnije akustične note i pokoji vedriji stih o doživljaju svijeta oko sebe. Bolnim krikovima „Kurvini sinovi“ i „Užas je moja furka“ skladno se pridružuju uhu i duši ugodne „Sunčana strana ulice“, „Nedjelja popodne“ ili „Fa fa fa“. - JH
 
44. OTIS BLUE (1965.)  - OTIS REDDING
Treći studijski album najvećeg soul pjevača svih vremena kolekcija je impresivnih covera (Sam Cooke, Rolling Stones, BB King, Solomon Burke…) i autorskih komada (“Ole Man Trouble”, “Respect” otpjevan s Miss Arethom) zbog kojih mu je samo vječnost referentna. Toliko strasti i snage nije zabilježeno u dugoj soul povijesti. - AJ

45. IF I SHOULD FALL FROM  GRACE WITH GOD (1987.) - THE POGUES
U vrijeme kad se tek u naznakama govorilo o mogućoj ekspanziji nacionalnih etnoglazbi kao globalno atraktivnih i relevantnih, grupa irskih folk punkera, predvođena neponovljivim pijancem Shaneom McGowanom, sklepala je nezaboravnu fiesta kolekciju za skakanje, putovanje i plakanje. - AJ

46.  JOHN LENNON/PLASTIC ONO BAND (1970.) - JOHN LENNON
Teško je odabrati između prvog Lennonova studijskog soloalbuma i “Imagine” (1971.), ali ovaj prednjači za pola doze više s tekstualnom intimom, nuđenjem sebe na pladnju (“Mother”) i beskompromisnim gitarskim sjekačima. - AO
   
47.  ON THE BEACH (1974.) - NEIL YOUNG
Young je snimio i popularnijih
(Harvest) i kritičarski razvikanijih (After The Goldrush) albuma, no tek se na “On The Beach” osjetila sva “širina i dubina” autorskog rukopisa velikog Kanađanina.
Nemjerljivo snažno, emocionalno razotkrivajuće
djelo. - DL

48.  BOATMAN’S CALL (1997.) - NICK CAVE AND THE BAD SEEDS
Od početne “Into My Arms” - možda najljepše ljubavne balade koju je potpisalo ljudsko biće - do samog isteka, Caveov jubilarni, 10. album je bravurozna intimistička rapsodija s odjecima post-punk senzibiliteta. - AH

49. JOŠ JUČER SAMO NA  FILMU A SADA I U VAŠOJ GLAVI (1981.)  - FILM
Debi album Jure Stublića i ekipe pun je fantastičnih i vedrih melodija, moderniziranih i “ošarmljenih” hipijevskih ideja o ljubavi, prijateljstvu, životu u ritmu muzike za ples, o trpanju dva dinara u džuboks i tri piva u sebe, neprilagođenosti, djeci ulice, modernim djevojkama... Sve je zaodjenuto novovalovskom svirkom u rasponu od čvrste plesne glazbe do pune brzine i žestine.
Na žalost, zbog originalnog objavljivanja za slovensku tvrtku Helidon, nikada se nije pojavio u CD obliku, ali “guglanjem” je moguće doći do mp3 formata. - AO

50.   ACHTUNG BABY (1991.)  - U2
Kič-futurizam, tamna strana mjeseca, drukčije gitare, naočito izvještačeni frontmen, role playing, misteriozni putevi… i neke od najdivnijih pjesama karijere (“One”, “The Fly”, “Until The End Of The World”…). - AJ

51.    TATTOO YOU (1981.)  - THE ROLLING STONES
Za album složen uglavnom od pjesama zaostalih tijekom prethodnih sessiona, “Tattoo You” zvuči izvrsno, a izvrsno zvuči i izvan bilo kakvog konteksta. Izvorno je podijeljen na brzu i sporu (vinilnu) stranu, a kvaliteta ne pada od uvodne “Start Me Up” do zaključne “Waiting On A Friend”. - DL

52.  GOLDEN HITS (1958.) - ELVIS PRESLEY
Ne treba biti snob i tvrditi da Kralj nije imao maestralnih pjesama za vrijeme šlageraške karijere, ali prva službena greatest hits kolekcija puna je rock esencije: “Hound Dog”, “All Shook Up”, “Heartbreak Hotel”, “Don’t Be Cruel”... Elvis još nije bio ikona, “samo” genijalni pjevač, a produkcija puna jeke i klapćanja ruku dala je širinu i masivnost neponovljivoj sirovoj fuziji rockabillyja, r’n’r-a, countryja i popa. - AO

53.  PARALLEL LINES (1978.) - BLONDIE
Zvuk trećeg albuma Blondie skrenut je iz punk-rock izvora prema pop vodama. To ne znači da je sadržaj degradiran na račun forme, naprotiv; na njemu su momci i djevojka definitivno autorski sazreli i nezaboravno zablistali. - AH

54.  LEGEND (1984.)  - BOB MARLEY AND THE WAILERS
Mnoge od Marleyjevih predivnih pjesama završile su na kultnoj postumnoj kompilaciji. Dakako, ima i puno onih koje su izostavljene, ali ako vas zanima jedan album reggaea, onda je ovo što vam treba. - AH

55.  TALKING BOOK (1972.) - STEVIE WONDER
Globalnim hitom “Superstition” Stevie je 1972. premostio jaz između funk/soul i rock publike. No, album s kojega je skinut nije važan samo zbog brisanja granica; čista kvaliteta je ono što “Talking Book” čini produkcijski raskošnim vrhom Wonderova zlatnog razdoblja. - DL

56.  HAUSTOR (1981.)  - HAUSTOR
Kad je Darko sreo Srđana, zajedno su snimili sjajan, inovativan i poletan diskografski debi. S utjecajima od punk-rocka, preko duba, do onoga što će se kasnije nazvati world musicom, Haustor je bio vrhunski band ne samo u domaćim okvirima. - AH

57. SONGS OF LEONARD COHEN (1968.)  - LEONARD COHEN
Nitko na svojim albumima nije tako suptilno isprepletao teme ljubavi i seksa, spirita i ovozemaljskih emocionalnih dilema kao veliki kanadski bard... “Songs of LC”
jedan je od dojmljivijih nastupnih albuma u povijesti trubadurskog asketizma. - DL

59. LET IT BLEED (1969.) - THE ROLLING STONES
Potkraj šezdesetih Jagger, Richards & Co. mogli su prodavati svoje duše vragu, jer toliko impresivni albumski niz, kovitlanje impresivne kreativnosti, izvođačke uvjerljivosti, nije se često bilježilo u povijesti. Snimiti poslije “Beggars Banquet” toliko sjajan album kombiniranja rythma and bluesa, rock and rolla i countryja, mogla je samo iznimno darovita, drska i samouvjerena ekipa. “Gimme Shelter” ostaje jedna od pet najboljih pjesama koje su ikada potpisali. - AJ

59. RAIN DOGS (1985.)  -TOM WAITS
Na albumu “Rain Dogs” Waitsova se pomaknuta autorska vizija razgranala u novim smjerovima, uz arsenal egzotičnih instrumenata i set škriputavo aranžiranih pjesama punih marginalnih, ekscentričnih likova koje ne želite sresti u mračnoj ulici. - DL

60. LADY SOUL (1968.) - ARETHA FRANKLIN
Ono što se ne samo na našoj jadnoj glazbenoj sceni često znalo zlorabiti kao “pjevanje iz duše” zapravo je jako lako dokazati na vrlo konkretnom primjeru. To što je i kako je otpjevala “big soul funk mama” desetak je školskih lekcija o interpretiranju soula, glazbe iz duše. S dušom. “Respect”-abilno. - AJ

61. MY AIM IS TRUE (1977.)  - ELVIS COSTELLO
Debi album jednog od najviše nedovoljno cijenjenih skladatelja i izvođača pun je prekrasnih melodija staroga kova, ali zahvaljujući krajnje ljutitom pjevanju i žestini banda, nije baš bez vraga guran među prvake novoga vala (na žalost, uglavnom samo među kritičarima). - AO

62. LIVE AT APOLLO (1963.) - JAMES BROWN
Povijest popularne glazbe prošlog stoljeća kao neke od najimpresivnije realiziranih snimaka uživo nikada ne zaboravlja uvrstiti nastup mladog, na adrenalinu i koječemu nabildanog crnca čiji je glas spaljivao pozornicu. Svi preživjeli s tog epskog nastupa vidjeli su budućnost funk glazbe i čovjeka koji pršti. Tada je nastao rap, ali tek će kasnije Public Enemy to priznati. - AJ

63.REGATTA DE BLANC (1979.)-  THE POLICE
Između prvog albuma banda, još pomalo prošaranoga naivom, i trećeg, na kojem se u dijelovima prešlo u djetinjavost (“De Do Do Do, De Da Da Da”), smjestio se zreo, pomalo taman i vrlo iskričav spoj pop-punka i reggea: “The Message In The Bottle”, “The Bed’s Too Big Without You”, “Walking On The Moon”, “Bring On The Night”... - AO

64.BITCHES BREW (1970.) - MILES DAVIS
Milesovo spajanje elektrike uz nadahnuto kokainsko i heroinsko puhanje odredilo je novi smjer najkompleksnijeg glazbenog žanra pop kulture. Histerično, mračno, ali gromovito. - AJ

65. ELEKTRIČNI ORGAZAM (1981.)- ELEKTRIČNI ORGAZAM
Samonaslovljeni prvi album donio je eksploziju punka i post-punk estetike koja je čak i iz sraza s najboljim žanrovskim pločama tog vremena izlazila s povoljnim rezultatom. Vrlo pozitivna recenzija iz NME-a samo je jedan od dokaza. - AH


66.NEW ADVENTURES IN  HI-FI (1996.)  - R.E.M.
Čak su i fanovi vječnog studentskog kolektiva iz Athensa skloni u njihovoj impresivnoj diskografiji ovaj album sasvim nepotrebno zaboravljati. Razlog je vjerojatno prevelika, atipična količina mračnih tonova u pitoresknim skicama Michaela Stipea, praćenog fokusiranim, nadahnutim bandom. Nakon grandiozne suradnje s Patti Smith u “E Bow The Letter”, povijest balada bespovratno se promijenila. - AJ

67.TRANS-EUROPE EXPRESS (1977.)  - KRAFTWERK
Vjera u hipnotičku moć repeticije nije bila osobito revolucionarna ni '77., ali kombinacija mehaničkih ritmova, minimalističkih, ali izrađenih melodija te eteričnih sintesajzera rezultirala je zaista arhetipskom, epskom elektropop pločom. - AH

68. TAPESTRY (1971.) - CAROLE KING
U posljednjih 13 godina “Tapestry” je rekonstruiran na čak dva tribute-projekta, ali nijedan nije mogao sublimirati šarm originala. King je tim intimističkim setom definirala “žensko autorsko pismo” 70-ih; nova era kantautorskog popa mogla je početi. - DL

69. BAND OF GYPSIES (1970.) - JIMI HENDRIX
Na jedinom live albumu službeno objavljenom za života Hendrix se okružio novom ritam sekcijom: Billyjem Coxom i Buddyjem Milesom. Rezultat su obuzdanija gitarijanja na poravnatijim ritmovima, ali opet tako bogata i topla kao da žice međusobno isprepleću trojica gitarista. Svesrdno se preporučuje prošireno dvostruko izdanje koje se danas nudi u prodaji. - AO

70. GP (1973.)  - GRAM PARSONS
Snimljen s prvoklasnim pratećim bandom koji je uključivao Elvisova gitarista Jamesa Burtona i Emmylou Harris na back-vokalima, GP je prvi od dvaju briljantnih Parsonsovih soloalbuma koji se prodaju na zajedničkom disku. Ako vam nakon pjesama poput “She” ili “A Song For You” suza ne kapne u pivo, pozovite doktora. - DL

71. TEN (1991.)  - PEARL JAM
Iako su stvari stajale tako da su R.E.M. i Sonic Youth zapravo pripremili teren za indie prasak početkom devedesetih, a pravi je posao povukla Nirvana, tek su pjevači o otuđenim tinejdžerima navukli desetke milijuna i curice diljem svijeta na odrpani rock and roll. Dugove Led Zeppelinima, The Who, Neilu Youngu Eddie Vedder i društvo godinama poslije dobrano će isplatiti. Od “Alive”, preko “Jeremy”, do “Oceans” i “Black” leksikoni alijenacije tinejdžera dobili su svoj soundtrack. - AJ

72.PAKET ARANŽMAN (1980.) - RAZNI IZVOĐAČI
Jugotonov omnibus-album predstavio je čak tri ponajbolja ex-Yu novovalna benda: Šarla Akrobatu (“Ona se budi”) , Električni orgazam (“Zlatni papagaj”) i Idole (“Maljčiki”).  'Paket aranžman’ doslovce frcai od talenta i invencije, a u mnogim elementima je do danas ostao nedosegnut. - AH

73. WHITE BLOOD CELLS (2001.)-WHITE STRIPES
Prve je naznake minimalističke eksplozije crveno-crnog, muško-ženskog dvojca kao krinke za one man band Jacka Whitea dao prethodni “De Stijl”, ali komercijalno i masovno probijanje pamtit će se tek od ove bitne kolekcije o leukocitima kao bitnim stanicama za svaki krvotok. Tkivo garage rocka i country bluesa nepovratno je izmijenjeno ne samo hitovima nego i minijaturama. - AJ

74. FOR YOUR PLEASURE (1973.) - ROXY MUSIC
Premda fascinira svaki od njihova prva četiri albuma, “For Your Pleasure” najbolje je uspostavio balans između suptilne melodičnosti i eksperimentatorskog instinkta - glavnih aduta kojima su Roxy promijenili sliku britanskog rocka na početku 70-ih. - DL

75. DESIRE (1975.)  - BOB DYLAN
Album rođen usred glasovite Rolling Thunder Revue s Emmylou Harris kao pratećim vokalom, violinisticom i - netipično za Dylana - koautorom Jacquesom Levyjem. Zahvaljujući pjesmama “Hurricane”, “One More Cup Of Coffee”, “Sara” i drugima, “Desire” je postao jednim od najpopularnijih, najprohodnijih i najšarmantnijih Dylanovih albuma. - DL

76. PARTIBREJKERS (1984.) - PARTIBREJKERS
Bubanj, glas i „nesigurna“ međuigra dvije gitare (bez basa!), Kojina prljava produkcija, jednostavne i inteligentne r’n’r/r’n’b pjesme s okusom garaže i duhovito-oporim, uvjerljivim „uličnim“ stihovima, puno energije i ponešto zdravog buntovničkog stava. - JH

77. HORSES (1975.) - PATTI SMITH
Sredinom 70-ih, kada je popularna glazba trebala nekoga da je šutne u dupe, iz newyorškog rock podzemlja pojavila se Patti Smith snimivši “Horses”, album koji pretkazuje nadolazeću punk revoluciju. Da su ga čuli, njezini heroji - od Jima Morrisona i Briana Jonesa do francuskih pjesnika simbolista - sigurno bi bili zadovoljni. - DL

78. DEBUT (1993.)  - BJoRK
Ledena kraljica s Islanda pod maestralnim producentskim ravnanjem Nelleea Hoopera spojila je hladnu elektroniku s nedokučivim, ali zamamnim pop melodijama na način na koji to nikome prije (a ni poslije) nije uspjelo. - AH

79. HERE`S LITTLE RICHARD (1957.) - LITTLE RICHARD
Koliko se god povijest neće slagati, upravo se u ovoj smjesi furioznog ranog, klavirističkog rock and rolla najlakše mogu naći korijeni svakog punk radikalizma. U vrijeme kada je našminkani gay crnac sjeo za klavir vriskajući “Rip It Up”, “Slippin And Slidin”, “Long Tall Sally”, “Tutti Frutti” i druge, majke i očevi doslovno su morali zatvarati sinove i kćeri. U vrijeme kad je Jerry Lee Lewis drmao svoju malu Myru, pravi “Killer” vrištao je za klavirom… - AJ

80.ENTERTAINMENT (1979.) -GANG OF FOUR
Ako je postojao ijedan album koji je doslovno ubio britanski punk pokapajući ga još za vrijeme slušanja odjeka njegova praska, bio je to novovalni manifest Bande Četvorice. Toliki stupanj ritmičke, gitarističke i liričke lucidnosti mogao se dotad sresti samo na papiru. Andy Gill i momci lekciju su očitali prevođenjem riječi s papira na djelo. - AJ

81.  IZLOG JEFTINIH SLATKIŠA (1980.)- BULDOZER
Za razvoj glazbe u ovoj sredini možda je revolucionarniji debi “Pljuni istini u oči”, ali na ovom albumu band pokazuje toliko superiorno zezanje s najrazličitijim žanrovima - od diska u “Ženama i muškarcima”, psihodelije u “Okrutnim bogovima istoka”, boogieja u “Boogie za prijatelja”, punka, polke... - da je rezultat genijalno ozbiljan. Uostalom, da će ultimativnu punk himnu na ovim prostorima (“Novo vrijeme”) isporučiti “zadrti” hašomani, tome se nitko nije nadao. - AO  

82.TRACY CHAPMAN (1988.) - TRACY CHAPMAN
Novinarskom glazbenom piskaralu koje je svojedobno nazvalo Tracy Chapman “ružnom ženskom kopijom Boba Dylana” trebalo bi retroaktivno napraviti lobotomiju i slomiti prste. Uvrijedio je autoricu jednog od najljepših, najtoplijih i najnježnijih debi albuma u povijesti prošlog stoljeća. Akustika njezine gitare i milovanje njezina glasa rijetko su se mogli ponavljati. - AJ
    
83. JOSHUA TREE (1987.)  - U2
Nakon faze stadionskoga rocka za fakultetlije, U2 krenuli su odavati počast američkoj glazbenoj tradiciji (očito i krajolicima) te stvorili zreo i prvi općeprihvaćeno veliki album u karijeri. S „With Or Without You“, „Where The Streets have No Name“, „I Still Haven’t Found What I’m Looking For“ i drugim pjesmama na albumu dobili su širinu i elegičnost američke pustinje.
Odnedavno je u prodaji izdanje s bonus diskom singlova i demosnimaka iz toga razdoblja. - AO

84.SURREALISTIC PILLOW (1967.)  -JEFFERSON AIRPLANE
“One pill makes you larger, and one pill makes you small...”, pjevala je front-woman Grace Slick u ledeno-prijetećoj “White Rabbit”. No, to je tek jedan od aduta s “Pillow” - briljantnog psihodeličnog manifesta iz kalifornijskog ljeta ljubavi '67. - DL

85. DOLGCAJT (1980.)  - PANKRTI
Jedan od prvih punk bandova s istoka kontinenta nije bio ništa slabiji ili manje provokativan od svojih britanskih uzora. Njegov je prvijenac koncentrat mladenačke energije, šokantno zrelo kanaliziran u bunt protiv dosade i ustajalosti. - AH

86. IN RAINBOWS (2007.) - RADIOHEAD
Oslobađanje od okova diskografske industrije trijumf je za sebe, ali ovaj album ostat će zapamćen i kao vrhunska sinteza pristupačnih pjesama i apstraktnih studijsko-aranžmanskih zahvata. Od prvog susreta s “15 Step”, “Nude” i “Videotape” bilo je jasno da je “In Rainbows” klasik, suverena i samouvjerena nadgradnja klasičnog rock instrumentarija nanosima suptilne elektronike. - AH
 
87.  NOTORIOUS BYRD  BROTHERS (1968.)  THE BYRDS
Nije konceptualan, no jedan je od onih albuma koji ostavljaju dojam cjeline savršenog tijeka, a ne skupa pojedinačnih pjesama. Kruna opusa The Byrdsa bešavno spaja optimističnu lepršavost ranih dana s meditativnijim psiho tonovima „zrelijeg“ razdoblja. - JH

88.   PAUL`S BOUTIQUE (1989.)-BEASTIE BOYS
Nakon multimilijunske eksplozije pionirskim crossover albumom na razmeđu hiphopa i hard rocka, “Licence To Ill”, B Boysi sljedećom su kolekcijom baziranom na sampliranju dali na znanje kako svoju kreativnost i glazbenu nepredvidljivost neće dati uvjetovati očekivanjima diskografa, ali ni fanova. Najpošteniji pristup potvrđen u desetljeću potom. - AJ

89.BITANGA I PRINCEZA (1979.) - BIJELO DUGME
Četvrto studijsko poglavlje Dugmeta ili album na kojemu je Bregović privremeno raskinuo s folk korijenima snimivši najboljih tridesetak minuta u povijesti grupe. Sedam pjesama, sedam pogodaka, od naslovne stvari do megafinala “Sve će to mila moja...”. - DL

90.  FREE YOUR MIND... AND YOUR ASS WILL  FOLLOW (1970.)  - FUNKADELIC
Na svom debi albumu Funkadelic uvode hendrixovske gitare u sferu psihodeličnog funka koji će tijekom godina utirati put Princeu. Za učinke ovoga glazbenoga ekvivalenta narkoticima potrebno je samo „otvoriti um... i dupe će krenuti za njim“. - AO

91.  FUNERAL (2004.) - ARCADE FIRE
U dvadeset prvom su stoljeću mnogi već počeli gubiti nadu i počeli vjerovati da alternativna scena prestaje biti jedinim istinski svježim mrijestilištem uzbudljivih glazbenih ideja. Tad se pojavila masovna kanadska trupa artista čiji će koncept pomiriti sve što ste mogli zaboraviti od Pixiesa, Davida Bowiea, Brucea Springsteena te mnoštva melodičnih alter trupa devedesetih. - AJ

92.  BACK IS BLACK (2006.) - AMY WINEHOUSE
Droga, alkohol, anoreksija, skandali, nezavršeni koncerti, 80% kose, 20% tijela, samodestrukcija, privatni kaos i nastavljeni niz poniranja. Sve to nije važno i izgleda najmanjim problemima na svijetu u kontekstu preslušanog remek-djela od drugog studijskog albuma britanske pjevačice crne duše i još crnjega glasa. Amy Winehouse je nakon hvalospjeva kritike za debi album “Frank” nadahnutom kolekcijom poniranja u najbolje dane soula šezdesetih pobrala svijet u dahu. Fantastične pjesme, savršen glas, neodoljiva interpretacija. Legenda je stvorena, za mit se čeka njezin izdah. - AJ

93. FRESH FRUITS FOR ROTTING  VEGETABLES (1980.)  - DEAD KENNEDYS
Jedini band iz druge generacije punkera koji je uspio opaliti loptu do šesnaesterca velike trojke (Clash-Pistols-Ramones), a da je izdržao test vremena kao važan i izvan okvira žanra, postigao je to svojim nastupnim albumom. „Fresh Fruits“ prepun je zaraznih rockerskih rifčina odsviranih u hardcore brzini i satiričkih vokalnih igrokaza frontmena Jelle Biafre o čijoj živopisnosti govore već sami naslovi „Kill The Poor“, „Let’s Lynch The Landlord“, „California Uber Alles“, „Holidays In Cambodia“... - AO

94. LIVE/DEAD (1969.)  - GRATEFUL DEAD
U kostur njihove glazbe ugrađeni su elementi “uobičajenih” žanrova poput bluesa, folka i jazza, no improvizacijska nadgradnja jest ono što “Live/Dead” čini unikatnom space-jam odisejom u srce hipijevskog sna... od San Francisca do “Tamne zvijezde” (“Dark Star”), kako glasi naslov ključne stvari. - DL

95. EGE BAMYASI (1972.) - CAN
Can su bili najlucidniji među avangardnim njemačkim psihodeličarima pod pogrdnom egidom krautrocka, eksperimentirali su puno neobuzdanije od ranih Floyda, a njihov ponajbolji rad postao je uistinu shvaćen tek desetljeće-dva kasnije. - AH

96. DOWN BY THE JETTY   (1975.)  - DR FEELGOOD
Prvijenac svjetskih prvaka pub-rocka u savršenim je omjerima zamiješao duhovitost (sadržaja) i ozbiljnost (stava i radno kreativnog pristupa). Glavna je zvijezda albuma neodoljiva štektavo rezana ritam gitara veličanstvenog Wilka Johnsona. - JH

97. LIAR (1992.)  - THE JESUS LIZARD
Esencijalni album alternativne glazbe iz podruma i klubova grada Chicaga u jedva pola sata sabio je pršteću tenziju, napetost, energiju na nevjerojatno moćan i frenetičan način predstavljajući velik glazbeni prasak i silu četiri nevjerojatno grupirana individualca. - AJ

98.  FAT OF THE LAND (1997.) - PRODIGY
Nakon techno, electro i big beat revolucije s prethodna dva studijska albuma, Liam Howlett kao instrumentalna alfa i omega Prodigyja smislio je kompaktnu i zapaljivu smjesu prevođenja rock and rolla u 21. stoljeće. Groove im nikada nije bio jači, izgled opasniji, a cifre prodaje respektabilnije. - AJ

99. BACK IN THE USA (1970.) -MC5
Izuzmemo li jednu OK baladu, ostaje nam esencija - 10 komprimiranih, maštovito zaokruženih, energijom nabijenih rock’n’roll petardi koje se podjednako strasno i uvjerljivo bave uočavanjem društvenih nepravilnosti i ljubavnim zgodama srednjoškolaca. - JH

100.MELLOW GOLD (1994.) - BECK
Blijedi alter country pop folk hiphop dječak Beck Hansen popalio je vječnu Beatles melodiju za “Losera”,
zalijepio na mlake gitare usporeni hiphop ritam u svojoj radnoj sobici, naglasio lo fi princip snimanja i izbeljio se svima koji ga prozvaše one hit wonderom. - AJ

101.  COME AWAY WITH ME (2002.) - NORAH JONES
Debitantski album tihe i plahe kćeri Ravija Shankara fascinantan je proboj nježnosti, topline, suptilnosti i romantizma u 21. stoljeće. Norah Jones samo je šapnula pop jazzy country folk finese za klavirom, a taj isti šapat razorio je blještavu pop kulturu u jednostavnoj i prozračnoj haljini na cvjetiće. Pobijedila je prirodnost, sadržaj nad formom. - AJ

Sigurnost na hrvatskim cestama
OSIGURANJE
Stanje na hrvatskim cestama - godišnje u prometu stradava grad veličine Samobora

A1 izdvaja za Vas