Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 103
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Predstava "Godine" u HNK

Intimna ženska priča smještena u eru epidemije AIDS-a, Playboya, pobačaja i kontracepcijskih pilula

Zagreb: Proba  predstave "Godine"
Luka Stanzl/PIXSELL
02.06.2025.
u 08:00

Premijeru predstave "Godine", sačinjenu od nekoliko djela francuske nobelovke Annie Ernaux, u zagrebačkom HNK gledati ćemo u petak, 6. lipnja, a riječ je o prikazu života žene kroz osobni život i političko-društvenu situaciju od početka 1940-ih godina, pa sve do početka 21. stoljeća. U predstavi igraju Kesnija Marinković, Daria Lorenci Flatz, Jadranka Đokić, Iva Mihalić i Lana Meniga

Još jedna sezona Drame zagrebačkog HNK bliži se svom koncu. Počevši trijumfalno Ivšićevim tekstom "Kralja Gordogana", koji je prvi put na pozornicu HNK postavio Rene Medvešek, pa preko veličanstvenog "Zločina i kazne" te odgođenih Krležinih "Zastava", koje ćemo ipak gledati u idućoj sezoni, zagrebačko kazalište zagrebalo je u temu čovjekove sudbine u društvu. A kao šećer na kraju u petak, 6. lipnja, gledat ćemo "Godine", predstavu sastavljenu od nekoliko naslova francuske nobelovke Annie Ernaux ("Godine", "Djevojačke uspomene", "Jedna žena", "Samo strast" i "Događaj").

Komplementarni je to ženski odgovor za završetak sezone, najavila je još u studenom prošle godine ravnateljica Drame HNK Tena Štivičić, a ovo remek-djelo autofikcije, žanra u kojem je gotovo nemoguće raspoznati granicu između autobiografije i fikcije, na scenu će donijeti sjajni ženski ansambl Drame koji čine Ksenija Marinković, Daria Lorenci Flatz, Jadranka Đokić, Iva Mihalić i gošća Lana Meniga, dok je u ulozi redateljice Jovana Tomić.

– Kao velikom obožavatelju Annie Ernaux privilegij mi je postaviti njezino djelo na kazališnu pozornicu, a posebice i zbog toga što s jedne strane pratimo njezin osobni život, dok s druge strane promatramo politički i društveni aspekt povijesti. Ponajprije smo odabrali osobne događaje koji su najbitniji u strukturi njezina života i koji je određuju, da bismo zatim uključili najatraktivnije društvene fenomene iz svakog perioda njezina života te naposljetku sve to ukomponirali u zaokruženu cjelinu. Sam proces dramatizacije bio je dug, ali inspirativan, nešto poput slaganja puzzli – rekla je redateljica, kojoj je u stvaranju ovog surovog, direktnog i potresnoga kazališnoga komada pomogla dramaturginja Mirna Rustemović.

U ulozi glavne protagonistice gledamo Kseniju Marinković, čiji je zadatak prikazati ranjivost glavne junakinje, a koja je ujedno i njezina najveća snaga.

– Annie Ernaux toliko je sugestivna spisateljica da se njezine rečenice odmah upisuju u srce, pa je užitak baviti se njezinim opusom i pokušati dočarati tu hrabru i zanimljivu ženu. Mnogim, a možda i svim ženama poznato je ono što Annie piše, iako ovdje ne govorimo nužno o događajima iz njezina života, već o osjećajima koje je doživjela i opisala, a mislim da je upravo ta otvorenost prema tabu-temama jedan od razloga zašto je Annie Ernaux toliko čitana, voljena i nagrađivana. Ono što me čini posebno sretnom jest činjenica da sam, tijekom priprema za predstavu, u njezinim "Godinama" pronašla rečenice u kojima je prepoznala i opisala stanja u kojima sam se i sama našla, ali ih nisam osvijestila – kaže nam Ksenija Marinković.

Zagreb: Proba  predstave "Godine"
1/8

Počevši od 1940-ih godina pa sve do početka 21. stoljeća život ove žene promatramo kroz slike. Najintimniji događaji njezina života isprepliću se s političkim silnicama i događajima iz pop kulture, pa u moru novih pojava zajedno plivaju kontracepcijske pilule, tranzistori, časopisi Playboy, ali i demokracija, pad Berlinskog zida, pravo na pobačaj i pojava AIDS-a u osamdesetim godinama prošloga stoljeća. Dramskih likova, ipak, nema mnogo pa važan dio predstave postaje pokret tijela, kroz koji gledatelji osjećaju tugu, sreću, sumnju, bijes i bol, kaže Ksenija Marinković, dok redateljica Jovana Tomić, koja u svojim predstavama često surađuje s koreografima, naglašava kako je pokret u dramskom kazalištu uvijek jako bitan iako je često zanemaren.

- Kada piše o sebi, Annie Ernaux opisuje sve promjene koje njezino tijelo doživljava, ali i kako se žensko tijelo percipira u društvu, bilo to u pop kulturi, politici ili pak u zabranama, zakonima, dozvolama… Budući da je cijela priča intimna, bilo je najprirodnije graditi je jezikom tijela jer je on podjednako važan kao i misao. U dramskom kazalištu fokus je često stavljen na glavu i govor, dok je tijelo nešto usputno, nešto što smeta ili o čemu se uopće ne razmišlja.

I tako, bez puno dramske radnje, publika ostaje suočena s pokretom i snažnim tekstom, u kojemu posebno odzvanja rečenica Jadranke Đokić "Oslobođenje, to je ključna riječ", a koja nas navodi na razmišljanje o tome hoćemo li ikada biti u potpunosti slobodni od okova društva, koje i danas teško podnosi izražavanje osjećaja poput tuge ili boli.

– Patrijarhat je u teškoj sprezi s kapitalizmom, jedan drugog hrane i čine taj samoodržavajući sistem, pa smatram da ćemo formalno, zakonsko ili globalno oslobođenje morati još dugo čekati. S druge strane, na osobnom nivou uvijek možemo voditi svoje male revolucije. Ono što je meni najzanimljivije kod Annie Ernaux jest njezina iskrenost, a smatram kako je upravo ta iskrenost danas najveća tabu-tema – svi se nalazimo u nekim ulogama, maskama, pretvaranjima i lažima. Annie Ernaux je žena koja je u svojim knjigama ogolila sebe, a upravo je to cilj ove predstave jer kada kreneš od sebe, tada možeš promatrati i neke veće, globalne probleme. Glavni zadatak nam je, dakle, iskrenost jer bez nje nema ničega – zaključuje redateljica Jovana Tomić.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja