Naslovnica Auti Automobili

Je li vrijeme da prestanete voziti? Obratite pozornost na ove znakove

Budite pošteni prema sebi i razmislite jeste li primjetili da se nešto, bez obzira na starost, promijenilo u vašoj vožnji? Nemate li problema sami, ali ih primjećujete kod vama bliskih osoba, primjerice roditelja, svakako razgovarajte s njima
03. lipnja 2019. u 00:01 10 komentara 5344 prikaza
Stari vozač
Foto: Getty Images

Pažnju svjetske javnosti nedavno je privukla vijest o tome da je britanska kraljica Elizabeta po savjetu svojih suradnika odlučila odustati od vožnje u javnom prometu. Nešto ranije njezin je suprug, princ Philip, sudjelovao u automobilskoj nesreći, nakon čega se u javnosti počelo postavljati pitanje trebaju li osobe u poznim godinama sudjelovati u javnom prometu kao vozači. Britanska kraljica, podsjetimo, nedavno je proslavila 93. rođendan, a samo dan nakon spomenute nesreće njezinog supruga na javnoj je prometnici primjećena za upravljačem osobnog automobila i to bez korištenja sigurnosnog pojasa. Kraljica je k tome, da stvar bude još zanimljivija, jedina osoba u Velikoj Britaniji kojoj je bilo dopušteno da vozi bez valjane vozačke dozvole...

Utrka legendi bivše Jugoslavije Fićo, buba, yugo... Utrka legendi bivše Jugoslavije - možete li pogoditi tko je pobijedio?

No, što je s nama ostalima, koji ne pripadamo kraljevskoj obitelji i koji za vožnju moramo imati valjanu vozačku dozvolu? U spomenutoj Velikoj Britaniji svaki vozač stariji od 70 godina morat će za produljenje njene valjanosti svake tri godine na liječnički pregled, no u Hrvatskoj je situacija malo drugačija. Pitanje odluke o prestanku vožnje ne bi se, dakako, smjelo ostavljati vlastitom nahođenju svakog pojedinog vozača i kod nas se o tome već godinama lome koplja između MUP-a s jedne i Sindikata umirovljenika i Matice umirovljenika s druge strane.

Trenutačno je aktualna još jedna rasprava o tome treba li vozače starije od 65 godina starosti slati na obavezni liječnički pregled za produžetak vozačke dozvole ili ne, i jasno je tko tu drži koju stranu. Obaveznih pregleda je bilo, pa nije bilo, pa ih se opet želi uvesti..., i dosta se teško oteti dojmu da je ovdje zapravo riječ o prikupljanju političkih bodova pred svake nove izbore. Kako god bilo, policija je još prošle jeseni najavila promjene zakona koje bi ponovno aktualizirale uvođenje te obaveze.

Prometna i vozačka dozvola Nepostojeći dokument Nemate više knjižicu vozila? Onda biste mogli imati teškoće poput ovog građanina

S druge strane, umirovljenici tvrde da su pregledi pitanje interesa liječničkih lobija, da uvijek postoji mogućnost da se potvrda o sposobnosti kupi, da se pregledima duplicira postojeće rješenje (prema kojem je opći liječnik ili specijalist koji je obavio pregled ili liječio vozača dužan upozoriti bolesnika o njegovoj nesposobnosti te o tome obavijestiti i policijsku upravu), da se dobna granica ne temelji na istraživanjima, da stariji nisu rizična skupina i, konačno, da je ovdje riječ o napadu na kućni budžet umirovljenika.

Ne ulazeći sada u raspravu o tome tko je ovdje u pravu, činjenica je da pregled trenutačno nije obavezan, što znači da odluku o tome kada prestati voziti tako trebaju donijeti sami vozači, odnosno njima bliske osobe.

Jer, s gubitkom sposobnosti na koje smo navikli nikad se nije lako nositi, pa ne čudi da je teško priznati sam sebi da je jedna toliko jednostavna i svakodnevna radnja koju smo obavljali desetljećima sada postala prevelik zalogaj.

Kutija prve pomoći Sigurnost Riskirate kaznu: Imate li ispravnu kutiju prve pomoći?

No, najprije treba osvijestiti dvije činjenice: prvo, da ta radnja nije jednostavna, nego vrlo kompleksna i sa sobom može vući niz opasnih posljedica, i drugo, da refleksi, vid, sluh i brzina i koordinacija te sposobnost donošenja najboljih odluka, dakle fizičko i mentalno zdravlje, s vremenom općenito ne postaju bolji, nego lošiji. Ako ne zbog sebe, osvijestite to zbog drugih sudionika u prometu. Budite, dakle, pošteni prema sebi i razmislite jeste li primjetili da se nešto, bez obzira na starost, promijenilo u vašoj vožnji? Nemate li problema sami, ali ih primjećujete kod vama bliskih osoba, primjerice roditelja, svakako razgovarajte s njima. Riječ je o previše važnom pitanju da bi ono moglo ostati neizrečeno.

Sve su promjene važne

Primjećujete li da vam vid ili sluh više nisu dobri kao nekad? Imate li problema s održavanjem vozila u traci? Dogodi li vam se da reagirate sa zadrškom, na primjer na semaforu? Jeste li ogrebali automobil u posljednje vrijeme ili ste primijetili da češće zapinjete za rubnjake, a pri parkiranju teže procjenjujete udaljenosti? Osjećate li se i dalje ugodno za upravljačem ili vam vožnja počinje predstavljati stres, posebno noću ili pri lošem vremenu?

Svaka od navedenih stavki sama po sebi ne mora značiti ništa, ali i može, pa bi svakako bilo dobro da se o tome savjetujete s nekim, najbolje liječnikom. Pijete li lijekove ili patite od nekih bolova, na primjer u vratu i leđima, i to može utjecati na vašu budnost i brzinu reakcije, ali i preglednost na sve strane iz vozila.

Uber
Usluga prijevoza
Ispovijesti sa stražnjih sjedala: Aplikacija koja nam je spasila glavu
  • @bserver:

    zanimljivo štivo, Vlada razmišlja da uvede obvezni pregled za vozače starije od 65? I produlji obvezni radni vijek na 67?!?! Pa lijepo si to zamišljaju, nećeš voziti ali raditi možeš! Pa makar to bilo i uz neki stroj koji ti ... prikaži još! može isčupati ruku? Ili voziš lokomotivu s tisuću putnika? Fascinantno!

  • Klempavac:

    Mozda cu mnoge povrijediti ali ja sam ZA preglede iza 65. godine.Zasto zato sto smatram da u danasnje vrijeme udari na kucni budjet su toliki da ih ne mozemo pratiti a mi stariji od 60 godina svakim danom imamo neku ... prikaži još!u novu dijagnozu,cast iznimkama i mislim da radi osobne sigurnosti treba vrsiti pregled.2012.god. imala sam mozdani udar 2. a da ni za jedan nisam znala susjedi su vidjeli ujutro da mi nesto nije u redu sa usnicama i licem i od tada ne vozim i razmisljam o vracanju vozacke.Ovo je moje misljenje a vi razmislite svaki put kada sjednete u auto hocete li se pregledati na vrijeme ili nedaj boze ubiti sebe i nekog drugoga.

  • Avatar procroatia
    procroatia:

    Upravljanje automobilom i sudjelovanje u svakodnevnom prometu spada u odgovornost svake pojedinačne osobe! Tu nije prvobitno da li je pregleda sa 65 obvezan ili nije. Precjenjivanje vlastitih psiho-fizičkih mogućnosti može nekoga koštati života Čvrsto sam uvođenje obveznih pregleda. Daleko sam ... prikaži još! iznad 65 godine života Imam njemačku vozačku dozvolu koja mi vrijedi do 2033. godine - praktički do duboke starosti. Svake godine dragovoljno se podvrgnem liječničkim pregledima i testiranju psiho-fizičkih sposobnosti. Za sada je sve potpuno u redu. Kada bi samo jedan od parametara koje sam si sam postavio bio manjkav - istoga bi trenutka završio svoju vozačku karijeru To osjećam kao svoju obvezu spram svim drugim ljudima u prometu.