Zamislite prizor popodnevne gužve. Kolona automobila puže k cilju, a svaki prijeđeni metar popraćen je zvukom trube. I pješaci jedva čekaju doći kući pa s nestrpljenjem čekaju svoj red kako bi prešli zebru i uhvatili mjesto u tramvaju. Zeleno na semaforu pak stvara pravi kaos na cesti. Pješaci se ubrzano kreću, a njihov ritam remeti neočekivani uljez, biciklist koji u punoj brzini prelazi zebru na kojoj nije obilježena staza za pedaliranje. Ne usporava, ne staje i ne silazi s bicikla, a zbog kršenja Zakona o sigurnosti prometa na cestama, ali i ugrožavanja vlastite te sigurnosti drugih, nepromišljeno ponašanje moglo bi ga stajati 130 eura kazne. Za nepropisno kretanje biciklom, primjerice vožnju po pogrešnoj strani ceste ili ignoriranje prometnih trakova, globa je 60 eura, kao i za pedaliranje bez svjetala noću ili tijekom dana kada je vidljivost smanjena. Vožnja bez ruku kažnjava se s 30 eura, a toliko se plaća i ako se tijekom pedaliranja koriste slušalice ili ako mlađi od 16 godina nemaju kacigu.
Od svjetla do dječje sjedalice
Biciklistička pravila važno je poštovati, a ususret popularnoj Večernjakovoj manifestaciji, koja se održava 7. lipnja, valja se prisjetiti i bontona za vožnju na dva kotača. Kolona pod motom "Pedale okreći i uživaj u sreći!" starta sa zagrebačkog Tuđmanova trga u 10 sati, ruta je duga 21 kilometar, a cilj je samoborski Sportsko-rekreacijski centar Vugrinščak, gdje vas očekuje bogata cjelodnevna zabava uz koncerte Renate Končić Minee, Vojka V, Peconnija i Edliba.
Zakon pak kaže i da je svaki biciklist dužan imati odgovarajuće osvjetljenje. Prednje svjetlo mora biti bijele, stražnje crvene boje, a vozilo na dva kotača treba biti obilježeno i reflektirajućim oznakama. Nužno je paziti i na ograničenja brzine te održavati razmak od drugih prometala, a kao i u automobilu, mobitel je neprijatelj i na biciklu. Njegovo korištenje narušava usredotočenost vozača na cestu i okolinu, što je ključno za sigurnost u prometu, a ako baš morate upotrijebiti mobitel, zaustavite se na pogodnom mjestu i tek tada posegnite za uređajem. Pedalirate li u društvu, imajte na umu da zakon nalaže kretanje u koloni, a paralelna vožnja, jedan pored drugoga, dopuštena je samo ako je biciklistička staza, ili trak, dovoljno široka.
Posebno je važno pridržavati se pravila kada su među vozačima i djeca. Svi mlađi od 14 godina, naime, ne bi smjeli pedalirati bez nadzora odrasle osobe, a klinci do osam godina mogu se prevoziti na biciklu samo u odgovarajućoj dječjoj sjedalici koja je pravilno pričvršćena i osigurana.
Opcija je i otvoren dlan
Osim poštivanja zakona, sigurnost na biciklu podrazumijeva i razvijenu prometnu kulturu. Biciklisti nemaju žmigavce, ali zato koriste ruke. Tako, primjerice, ovisno o smjeru u kojem žele skrenuti, trebaju ispružiti lijevu ili desnu ruku. Kada pak požele usporiti ili stati, spuštaju lijevu ruku prema dolje s otvorenim dlanom ili stisnutom šakom.
Tijekom vožnje u grupi često se koristi dodatna gestikulacija pa vođa kolone podizanjem ruke upozorava na usporavanje, a pokazivanjem prema tlu udesno ili ulijevo na prepreku poput rupe ili kamena. Pogled preko ramena u kombinaciji s pokazivanjem rukom često prethodi promjeni traka ili uključivanju u promet. Ponekad se podignuta ruka koristi i kao znak zahvalnosti vozačima koji su dali prednost, a kao osnovno zvučno upozorenje za pješake i druge bicikliste tu je zvonce. Njegova uporaba preporučuje se osobito na biciklističko-pješačkim stazama ili u situacijama kada treba najaviti prolazak.
ti u životu nisi bio dalje od civljana.