Od 1. siječnja 2027. Europska unija uvodi novi sustav trgovanja emisijama stakleničkih plinova – ETS II. Po prvi put će i privatna kućanstva biti izravno uključena u sustav – kroz troškove grijanja i goriva za automobile. Za razliku od dosadašnje prakse, cijenu emisija više neće određivati politika, već tržište, kako prenosi Fenix Magazin. Prve brojke već pokazuju na što se građani trebaju pripremiti.
Što donosi ETS II?
Do sada je njemačka vlada svake godine određivala fiksnu cijenu za emisiju jedne tone CO2 – trenutačno 55 eura. Cilj je bio smanjiti korištenje fosilnih goriva i potaknuti prelazak na održivije opcije poput toplinskih pumpi i električnih vozila. No, od 2027. kreće tržišno orijentirana europska trgovina emisijskim certifikatima. Tvrtke koje prodaju fosilna goriva – poput distributera nafte i plina – morat će kupovati certifikate za emisije koje uzrokuju, a te će troškove prenijeti na krajnje korisnike.
Dana 6. svibnja 2025. po prvi put je pokrenuta terminska burza za CO2 certifikate – tržište na kojem se trguje pravima na emisije koje će se koristiti u budućnosti, konkretno od 2027. Cijene se određuju danas, a isporuka certifikata slijedi za dvije godine. Ovakvi ugovori omogućuju zaštitu od budućih skokova cijena, ali donose i rizike. Prema portalu Energate, prvog dana trgovanja zabilježena je cijena od 73 eura po toni CO2. Iako je broj transakcija bio mali (oko 1.000 certifikata), ova cijena je znatno viša od aktualne u Njemačkoj. Ako ostane na toj razini, to bi moglo značiti povećanje cijena goriva – benzin bi mogao poskupjeti za oko 18 centi po litri, a prirodni plin za oko 1,5 cent po kilovatsatu.
Koliko će porasti troškovi?
Iako je početna cijena samo indikator, podudara se s mnogim analizama koje za 2030. predviđaju cijene CO2 između 100 i 300 eura po toni. Bloomberg NEF predviđa 149 eura, dok ADAC očekuje najmanje dvostruko veće troškove od sadašnjih. Stefan Gerwens iz ADAC-a izjavio je da se od 2027. može očekivati poskupljenje benzina od 35 do 38 centi po litri. Achim Wambach iz Centra za europska ekonomska istraživanja (ZEW) procjenjuje da bi cijena mogla doseći i 200 eura po toni, što bi značilo dodatnih 60 centi po litri benzina.
Vlada kancelara Friedricha Merza (CDU) podržava uvođenje ETS II. Umjesto prethodno najavljene isplate tzv. klimatskog novca građanima, dio prihoda od prodaje emisijskih certifikata bit će usmjeren na smanjenje cijene električne energije. Trenutno jedina olakšica za građane je povećanje poreznog odbitka za troškove putovanja na posao – od 21. kilometra iznosit će 38 centi po kilometru. Svi ostali koji nastave koristiti automobile s motorima s unutarnjim izgaranjem i plinska grijanja morat će računati na više troškove.
Početna cijena od 73 eura po toni CO2 nije jamstvo za 2027., ali daje jasan signal tržišta – očekuje se daljnji rast. Ako se ta predviđanja ostvare, cijene fosilnih goriva će znatno porasti, s ozbiljnim financijskim posljedicama za mnoga kućanstva. EU zadržava mogućnost da početak primjene ETS II odgodi za godinu dana u slučaju većih društvenih tenzija, no na to se ne bi trebalo oslanjati.
Mafija elektricarska! Ma mozete stavite gorivo na 5 € litru, svejedno nikada kupiti necu vas elektricni toster na kotacima,!