Gradili su Pelješki most, kopaju tunel Kozjak koji će postati novi ulaz u Split s A1, a sada će raditi i novi ulaz u Zagreb. Kineska tvrtka China Road and Bridge Corporation (CRBC) pobijedila je na dugotrajnom natječaju Hrvatskih autocesta (HAC) za izgradnju vijadukta preko Ranžirnog kolodvora koji će spojiti zagrebačku obilaznicu sa Sarajevskom cestom u Novom Zagrebu i tako postati novi južni ulaz u metropolu čija se izgradnja obećava već četiri desetljeća.
Kinezi su ponudili 67,3 milijuna eura s PDV-om, što je gotovo dva milijuna eura manje od procijenjene vrijednosti posla u natječaju koja je iznosila 69 milijuna eura. Sada slijedi rok mirovanja od 10 dana, odluka se dostavlja tvrtkama koje su se javile na natječaj koje zatim imaju 10 dana da ulože žalbu. Ne bude li žalbi, slijedi uvođenje u posao pa bi Kinezi već ove jeseni mogli početi raditi na projektu kojem je rok dovršetka otprilike dvije i pol do tri godine, što znači da bi novi ulaz u Zagreb mogao biti pušten u promet najranije 2029. godine.
No, to je optimistični scenarij jer kao i svaki veliki projekti ovaj je prošao niz zavrzlama i poteškoća o kojima smo pisali u nastavcima proteklih godina kada nam je i struka govorila da teško da će prije kraja desetljeća, unatoč najavama političara, veliki prometni projekt biti gotov. Konkretno, HAC je natječaj za vijadukt preko Ranžirnog kolodvora raspisao još u prosincu 2023. godine, odluka je donesena danas, dakle 21 mjesec, odnosno gotovo dvije godine kasnije. Prethodilo joj je čak šest produžetaka roka za dostavu ponuda, što su iz Hrvatskih autocesta pravdali složenošću posla za koji se očekuje da ga izvođač obavi. Odluka je napokon proljetos donesena kada je na natječaju izabrana hrvatska tvrtka GIP Pionir, no uslijedila je žalba te je u konačnici početkom ljeta nadležna Državna komisija za kontrolu postupaka javne nabave (DKOM) odluku poništila te vratila HAC-u na ponovno odlučivanje, što je rezultiralo današnjom odlukom prema kojoj vidimo da je HAC kao naručitelj „promijenio ploču” odnosno odabrao drugu tvrtku.
Kineski CRBC nije nepoznanica na hrvatskom tržištu, kao što smo spomenuli, već su dobili niz velikih infrastrukturnih projekata pa će, čini se tako dobiti i ovaj. Iz natječaja su diskvalificirani GIP Pionir te turski konzorcij tvrtki, a u slučaju njihovih žalbi proces bi se mogao otegnuti. Inače, GIP Pionir već je angažiran na gradilištu Sarajevske, odnosno na dijelu projekta koji financira Grad Zagreb, a koji uključuje proširenje ceste na aveniju od šest trakova, no čini se da neće graditi i nadvožnjak, iako su proljetos kada su izabrani ponudili nižu cijenu od Kineza, no nakon žalbe CRBC je pobijedio.
Posao im neće biti lak, trebaju premostiti najširi dio Ranžirnog kolodvora vijaduktom koji će se početi uzdizati od raskrižja s Hrelićkom i Jakuševačkom ulicom te će biti dug 800 metara i spojit će se na već postojeći čvor Jakuševec na zagrebačkoj obilaznici iz kojeg će vozači moći nastaviti ravno na autocestu A11 prema Sisku ili na A3 koja u smjeru zapada vodi prema Sloveniji (A2) ili prema moru (A1), a u smjeru istoka prema Slavoniji ili Mađarskoj (A4). Novim prometnim čvorištem vozit će se u četiri traka, po dva za svaki smjer, a brzina će biti ograničena na 80 kilometara na sat. Svi koji dolaze u Zagreb preko Sarajevske spustit će se na novu aveniju s po tri traka u svakom smjeru koja će se spajati na rotor u Zapruđu i Most mladosti. Spomenuli smo već, taj dio posla prije godinu dana počeo je raditi Grad Zagreb pa bi avenija, najavljuju, trebala biti gotova na proljeće sljedeće godine, što znači da jedno vrijeme neće biti u potpunosti u funkciji, dok se ne izgradi vijadukt. Gradilište na Sarajevskoj napreduje dobro, rekao je u nedavnom intervjuu Večernjem listu gradonačelnik Tomislav Tomašević.
No kašnjenje i poteškoće oko HAC-ova dijela projekta stvorili su gradu probleme oko prvog proširenja tramvajske mreže u Zagrebu nakon 25 godine, a koje se događa na trasi od Zapruđa do Ranžirnog kolodvora. Problem je okretište tramvaja koje je planirano ispod vijadukta, ali ga neće biti moguće izgraditi dok sjeverni dio vijadukta ne bude dovršen pa su se u Gradu bacili na posao i projektirali privremeno okretište koje će biti oko 500 metara sjevernije u odnosu na originalne planove.
Skraćeni tramvaj i skraćena avenija trebali bi tako profunkcionirati sljedećeg proljeća, a do pune funkcionalnosti novog južnog ulaza proći će još najmanje tri godine pa bi krajem desetljeća prometna slika u Novom Zagrebu trebala izgledati drugačije. Novi čvor na obilaznici rasteretit će problematično raskrižje u Buzinu na kojem često nastaju prometni čepovi. U budućnosti plan je izgraditi i čvor Sveta Klara koji bi se spajao na Aveniju Većeslava Holjevca. Promet na autocestama oko Zagreba će dodatno prodisati nakon 2028. ako je vjerovati najavama HAC-a koji ovih dana traže tko će izgraditi treći trak na obilaznici između Jankomira i Lučkog, a iščekuje se i raspisivanje istog natječaja za dionicu A1 od Zagreba do Karlovca, koja će uz novi trak dobiti i tri nova izlaza. Krajem sljedeće godine najavljena je i implementacija novog sustava naplate cestarine koji bi trebao smanjiti gužve na naplatnim kućicama.
FOTO Misterij 'zelene zgrade' u N. Zagrebu: Utrošeni su milijuni, nikad nije imala stanare, a što joj nosi sudbina...?
Ne vjerujem da će radovi trajati do 2029g. ako ne zapne s plaćanjem Kinezi će to prije riješit 😊