Hrvatska je i službeno signalizirala Europskoj komisiji da ne planira graditi pelješki most novcem iz fondova EU. U finalnoj verziji prijedloga dvaju operativnih programa, dokumenata koji detaljno propisuju na koje projekte Hrvatska planira trošiti novac iz europskih fondova do 2023., ponovno se ni na jednom mjestu izrijekom ne spominje projekt pelješkog mosta.
Uzrok slab promet?!
Večernjak je, podsjetimo, u subotu upozorio da se taj most ne spominje u prethodnom nacrtu istog dokumenta poslanog u Bruxelles u svibnju, no sada se ne spominje ni u finalnom nacrtu koji je Vlada poslala Komisiji prekjučer. Da bi stvar bila neobičnija, u finalnu verziju ubačen je jedan most – preko rijeke Save pokraj Gradiške. Taj most povezat će Banju Luku i područje Republike Srpske u BiH s autocestom Zagreb – Beograd.
Na str. 232 Operativnog programa “Konkurentnost i kohezija” nabrajaju se planirani veliki projekti prometne infrastrukture: “cesta koja povezuje južnu Dalmaciju, most kod Gradiške, autocesta Beli Manastir – Osijek (koridor Vc), treći trak autoceste Zagreb – Karlovac, državna cesta D403 u Rijeci”. Drugi veliki projekti “mogu biti dodani ovisno o konačnoj razini pripremljenosti projekta”, napominje se ispod tog popisa.
U Ministarstvu fondova EU tvrde da se pelješki most nije mogao spominjati u nabrajanju velikih prometnih projekata jer se i ne može prijaviti za sufinanciranje iz fondova koji podupiru promet, nego iz fondova koji podupiru regionalni razvoj. U okviru tog prvog, kažu u Grčićevu ministarstvu, most “ne udovoljava kriteriju gustoće prometa i slično”. To je sasvim nova informacija, da Bruxelles smatra taj most nepogodnim za financiranje zbog slabog prometa. Formulacija “cesta koja povezuje južnu Dalmaciju” daje naslutiti da će Hrvatska iz fondova EU moći financirati samo gradnju prometnica po Pelješcu, ne i gradnju mosta.
HDZ: Pogrešno od početka
Za komentar smo zamolili i Vesnu Pusić koja je ovih dana bila u Bruxellesu, no ona je odbila to komentirati. Navodno se ne želi miješati u Grčićev posao.
HDZ-ova europarlamentarka Ivana Maletić pak kaže: – Vlada od početka ne želi taj projekt i krenula je pogrešnim putem. Još u pregovorima je bilo jasno – najbolje je rješenje da se cesta preko Pelješca financira iz Europskog fonda za regionalni razvoj, a most korištenjem povoljnog zajma Europske investicijske banke ili Europske banke za obnovu i razvoj. O tome je 2011. bio i sastanak sa stručnjacima EK i to bi bilo najbrže rješenje jer je dokumentacija za most već bila pripremljena, a na cesti se nije počelo raditi pa je primjena procedure EU bila prikladna. Ovako se most vratio na početak, a i cesta se još rješava.
Fijasko
Natječaj za izradu studije izvedivosti neslavno propao
U javnosti je malo poznato da je natječaj za izradu studije izvedivosti neslavno propao jer se na njega jednostavno nitko nije prijavio. Akteri kažu da je natječaj odrađen diletantski i da nije čudno što nitko u njemu nije vidio interes za sudjelovanje. Studija je podloga na temelju koje Europska komisija odlučuje o tome hoće li i u kojem omjeru financirati projekt pa je jasno da bez studije nema ni pelješkog mosta. Novi natječaj još nije otvoren, što usporava cijeli projekt spajanja juga Hrvatske. (mšu)