Oratorij Kralj Tomislav na Tomislavcu

FOTO/VIDEO S nevjerojatnih 250 izvođača na sceni to je bio najveći spektakl zagrebačkih koncerata na otvorenom!

Zagreb: Matej Meštrović i oratorij  "Anno Domini 925. Kralj Tomislav" zatvorili festival Zagreb Classic
Foto: Neva Zganec/PIXSELL
1/18
04.07.2025.
u 13:22

Pijanist i skladatelj Matej Meštrovićev odlučio je napisati svoj opus magnum, kako sam kaže, najveće i najzahtjevnije djelo i vrhunac njegova intenzivnog autorskog stvaralaštva u kojemu spretno kombinira (pri)povijest i fikciju, dokumentarizam i kreaciju, činjenice i duhovnu meditaciju povezane s likom i djelom prvog hrvatskog kralja. Rezultat toga je maestralan oratorij "Anno Domini 925. Kralj Tomislav" izveden u srijedu na Tomislavcu. Njime je lik Tomislava uzdignut na razinu univerzalnog božanstva

U srijedu 2. srpnja, pred prepunim gledalištem nad otvorenim svodom zagrebačkog Tomislavca, na prostoru između repa kipa Kralja Tomislava na središnjem Gradskom kolodvoru i stražnje strane zgrade Umjetničkog paviljona, praizveden je oratorij Anno Domini 925. Kralj Tomislav.

Spektakularan završetak 8. izdanja Zagreb Classica, koji svake godine nadmaši očekivanja i privuče mnoge nove ljubitelje, na ovom je dijelu najljepše zagrebačke urbane cjeline, tzv. zelene potkove, našao idealan ambijent.

S nevjerojatnih 250 izvođača na sceni, zbog kojih se posebno za ovu prigodu morala i dodatno nadograđivati, to je zasigurno najveći spektakl zagrebačkih koncerata na otvorenom. U godini koju je Hrvatski sabor, na prijedlog Matice hrvatske i Družbe "Braća hrvatskoga zmaja", uz potporu Ministarstva znanosti i obrazovanja te Ministarstva kulture i medija proglasio godinom obilježavanja 1100. obljetnice hrvatskoga kraljevstva, Večernji list pod vodstvom svojega glavnog urednika Dražena Klarića ostvario je dokumentarno-igrani film Kralj Tomislav, premijerno uprizoren u svibnju ove godine, koji čeka i svoju distribuciju na jesen u kinima.

Klarić kao autor, scenarist i redatelj naručio je glazbu od iskusnog pijanista i skladatelja Mateja Meštrovića koji je uronio u priču punu mitova i legendi iz narodne predaje, oskudnih povijesnih artefakata, ali i mnogih (re)konstrukcija, slutnji i nedoumica. Ukratko, idealan je to prostor vladavine mašte i kreativnosti. Dio njihove autorske suradnje kao najavu novog glazbenog djela u pripremi vidjeli smo još u ožujku u animaciji s prikazom Tomislavove krunidbe na pročelju Umjetničkog paviljona kao dio ovogodišnjeg Festivala svjetla.

FOTO Zagreb Classic završio praizvedbom "Kralja Tomislava"
Zagreb: Matej Meštrović i oratorij  "Anno Domini 925. Kralj Tomislav" zatvorili festival Zagreb Classic
1/75

Meštrovićev se snažan kreativni impuls nije mogao zaustaviti samo na tome te je odlučio napisati svoj opus magnum, kako sam kaže, najveće i najzahtjevnije djelo i vrhunac njegova intenzivnog autorskog stvaralaštva u kojemu spretno kombinira (pri)povijest i fikciju, dokumentarizam i kreaciju, činjenice i duhovnu meditaciju povezane s likom i djelom prvog hrvatskog kralja. U sferu sakralne glazbene forme ciljano zalazi upravo odabirom oratorija kao vrste, želeći lik Tomislava uzdignuti na razinu univerzalnog božanstva, zadržavajući u izvođačkom tijelu važne uloge recitatora, golemog mješovitog zbora i orkestra s neizostavnim bijelim koncertnim klavirom, ali ciljano odustajući od ijednog vokalnog solista.

Sam je napisao libreto sročivši stihove kao nadopunu recitativnog teksta autora Dražena Klarića koji svoj filmski scenarij pretače u poetične opise i misli što ih himnično, u suglasju s neprekinutom glazbom, izgovara glumac Dragan Despot. U vlastiti tekst Meštrović ubacuje mnoge latinske riječi, dijelove poznatih liturgijskih tekstova snažne glazbene asocijativnosti kroz stoljeća, poput Pater Noster, Dies Irae, Te Deum i Gloria, jer ipak je riječ o vladaru koji je Rimu osigurao opstojnost crkvene službe na latinskom jeziku (Prvi splitski crkveni sabor 925. najpouzdanija je polazišna točka predaje o Kralju Tomislavu).

Između uvodnog i završnog zborskog skandiranja To-mi-slav, uz dodatak  "Gloria in excelsis Deo", Meštrović u pedesetak minuta gradi bombastičnu partituru punu dramatičnih i lirskih dijelova, oslanjajući se na klasične harmonijske progresije, zarazne repeticije i uvijek prisutni poletni ritam. U ovom svojem zborskom prvijencu maestralno vlada zborskim korpusom u dijelovima a cappella i uz orkestar, koristeći ga kao ambijentalnu pozadinu uz vokalize, jednako kao i nositelja značenja kroz stihove. Iako zbor doživljavamo kao narod, Meštrović ovdje svjesno odustaje od „narodskih” elemenata svojeg omiljenog kretanja u taktu od sedam osmina i ciljano se prepušta univerzalnim glazbenim motivima, asocijacijama na mnoge poznate filmske partiture Williamsa i Morriconea, ali i koncertne literature poput Musorgskijevih „Slika s izložbe” ili omiljene Orffove „Carmina burane”. Ako vam se i ne sviđa Meštrovićeva glazbe, smatrate je suviše (neo)klasičnom, ambijentalnom, filmskom i banalnom, ne možete joj osporiti bogatstvo harmonijskih progresija i orkestralnih boja u idealnom spoju ljudskih glasova, mnoštva instrumenata i raskošne solističke klavirske dionice kao ljepila među zvučnim svjetovima.

To je idealno djelo baš za publiku festivala kao što je Zagreb Classic, za opušteno uživanje „na dekicama”, za ciljane i slučajne prolaznice, kao kulisa najljepše gradske vizure i glazbeni identitet metropole koji svojom asocijativnosti privlači pozornost, a pričom upotpunjuje stamenost brončanog kipa i naziva trga čije ime ove godine slavi cijelo stoljeće. U uspjeh na praizvedbi bili su, bez sumnje, utkani vrhunski interpreti, profesionalci (Zbor i orkestar HNK) i amateri u najljepšem smislu riječi (Capriccio Chor iz njemačkog Bad Kreuznacha i američki Jonathan Griffith Singers) koje je majstorski povezao američki dirigent Jonathan Griffith koji s Meštrovićem ima dugu i plodonosnu suradnju. Nije ni čudo da mu se u partituri skladatelj zahvalio stavivši na naslovnici dirigentske partiture šaljivu opasku u svojem stilu: Anno Domini 925. King Jonathan. Ups, ahaha – Tomislav. Matej Meštrović. Full Score.

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije