Naslovnica Kultura Kazalište

Sjajan prikaz žene koju lome demoni poezije, rata i revolucije

27. svibnja 2019. u 11:05 0 komentara 140 prikaza

U današnjem internetskom dobu poezija je iznova 'vruća' roba. Facebook pjesnici, predvođeni velikom Rupi Kaur, pjesništvo su iznova ugurali u fokus čitatelja, nekih sasvim novih ljudi koji se ne zamaraju idejama da smo pjesništvo ostavili tamo negdje na početku 20. stoljeća. Nismo, jer upravo stihovi uspijevaju, mnogo prije nego najveštine napisana rečenica, dotaknuti čitatelja.

Premijera monodrame Marija Sekelez je Marina Cvetajeva

Najboji dokaz tome su razarajući stihovi Marine Cvetajeve, velike ruske pjesnikinje, mnogi kažu – najveće, koja je svojim djelom obilježila prvu polovicu 20. stoljeća. Njene pjesme, njena pisma i njen nevjerojatno tragičan život u kazališnu predstavu "Duga u crnini" pretvorila je Marija Sekelez, koja potpisuje dramatizaciju i režiju, a od najveće joj je pomoći bio Luko Paljetak koji je preveo (zapravo prepjevao) izabrane pjesme, dok je autobiografsku prozu Marine Cvetajeve adaptirala Olga Savić. Rezultat je uzbudljivih sat vremena stihova i života. Na sceni (scenografkinja i kostimografkinja je Dinka Jeričević) ukrašenoj tek panoom s fotografijama najdražih: kćeri, supruga, dvojicom književnih divova i njenom osobnom slikom iz mladosti kada se još sve činilo mogućim, sjedi jedna žena i – piše. Oko nje ratovi, revolucije, prevrati, nevjerojatna bijeda u kojoj se loži namješaj, a trogodišnje dijete umire od gladi. Ona piše jer ne može i ne zna drugačije.

Leica format Topla predstava o pravedničkom gnjevu

Tu smirenu posvećenost osobnim demonima Marija Sekelez je sjajno ugradila u samu bit ove predstave. I još je bolje igra, varirajući stanja od tek udane, zaljubljene mlade žene, do slomljene očajnice koja odustaje od života. Ova predstavu žanrom jest monodrama. Marija Sekelez sama je na sceni, ali kroz Marininu korespodenciju progovaraju Pasternak, Rilke, stanodavka, poslodavac, birokrata, glasovima: Borisa Svrtana, Renea Medvešeka, Ane Maras Harmander, Drage Utješanovića i Berislava Tomičića. I nad svima njima, pobjeđujući čak i najveće tragedije, sjaje stihovi.

Bobo Jelčić Probe Čehovljeve drame "Tri sestre" su otvorene za javnost

A kakve veze stihovi Marine Cvetajeve imaju s onima Facebook pjesnika? Suštinsku, u svijetu u kojem postoje vlastodršći koji blokiraju internet, Marina Cvetajeve postaje svjetionik, simbol. Pogledajte!

SPAR
Alternativa
Šećer i debljina: Kako staviti unos šećera pod kontrolu, a i dalje fino jesti