IMATE LI IH NA MOBITELU

Alarmantno otkriće: Ove aplikacije kradu vaše podatke, a da to i ne znate

mobiteli, aplikacije
Foto: unsplash
1/4
09.10.2025.
u 17:00

Opasnost ne vreba samo na društvenim mrežama. Istraživanja pokazuju da su aplikacije za kupovinu i dostavu hrane, poput kineskih platformi Temu i Shein, u prosjeku najgladnije za podacima, prikupljajući oko 21 različitu vrstu informacija

Cijena "besplatnih" aplikacija rijetko je nula; najčešće je plaćamo vlastitom privatnošću. Svakim klikom, lajkom ili dijeljenjem lokacije ostavljamo digitalni trag koji se pretvara u profitabilan resurs za tehnološke gigante. Vaš pametni telefon, vjerojatno i u ovom trenutku, šalje podatke o lokaciji desecima tvrtki, a neke aplikacije zabilježe vašu poziciju čak 14.000 puta u jednom danu. Industrija podataka o lokaciji danas vrijedi preko 12 milijardi dolara, a vi ste njezin nesvjesni, ali ključni dio.

Na vrhu liste najgorih prijestupnika nalaze se društvene mreže. Prema analizi privatnosti aplikacija na Appleovoj trgovini, Facebook i Instagram apsolutni su rekorderi, prikupljajući svih 32 mogućih vrsta podataka o korisnicima. Sve što podijelite, od imena, e-mail adrese i telefonskog broja, pa do povijesti pretraživanja i kupovine, povezuje se izravno s vašim identitetom. Na temelju vaših "lajkova", algoritmi s nevjerojatnom preciznošću mogu zaključiti vašu inteligenciju, religiju, pa čak i seksualnu orijentaciju. Odmah uz njih je i TikTok, aplikacija u vlasništvu kineske tvrtke ByteDance, koja je pod stalnim povećalom zbog sumnji u prikupljanje biometrijskih podataka i zabrinutosti za nacionalnu sigurnost, s obzirom na to da su kineski inženjeri imali pristup podacima američkih korisnika.

Opasnost ne vreba samo na društvenim mrežama. Istraživanja pokazuju da su aplikacije za kupovinu i dostavu hrane, poput kineskih platformi Temu i Shein, u prosjeku najgladnije za podacima, prikupljajući oko 21 različitu vrstu informacija. One ne samo da prate vaše navike kupovine, već često dijele vaše ime, broj telefona pa čak i fotografije s trećim stranama u marketinške svrhe. Čak i naizgled bezazlene aplikacije za vremensku prognozu uhvaćene su u prodaji preciznih podataka o lokaciji korisnika, dok fitness aplikacije poput Strave, zbog slabih sigurnosnih protokola, mogu otkriti osjetljive zdravstvene podatke ili, kao što se već dogodilo, lokacije tajnih vojnih baza.

Posebno su rizične one aplikacije čija je svrha prikrivena. Aplikacije za "čišćenje" uređaja, dodatne svjetiljke ili mobilne igre često traže pretjerane dozvole koje im nisu potrebne za rad – pristup vašim kontaktima, mikrofonu ili porukama. Njihov jedini cilj je tiho prikupljanje podataka u pozadini. Mnoge mobilne aplikacije nisu dizajnirane sa sigurnošću na umu i neprestano emitiraju takozvani "ispušni plin podataka" – metapodatke o vašem uređaju, lokaciji i navikama, koji se prikupljaju bez otpora i često bez znanja korisnika. Kibernetički kriminalci to iskorištavaju, a uz pomoć umjetne inteligencije napadi postaju sve sofisticiraniji i teži za otkriti.

Model poslovanja je raznolik. Neke tvrtke, poput Twittera (sada X), izravno prodaju podatke trećim stranama. Druge, poput Mete, prodaju "pristup" svojim korisnicima kroz sofisticirane alate za oglašavanje, djelujući kao posrednici. Prikupljene informacije zatim završavaju kod podatkovnih brokera – tvrtki koje stvaraju detaljne profile o pojedincima, kombinirajući podatke iz različitih izvora, a zatim ih prodaju oglašivačima, osiguravajućim kućama, pa čak i vladinim agencijama. Primjerice, američke agencije poput ICE-a i DHS-a kupovale su podatke o lokaciji s mobilnih uređaja kako bi zaobišle potrebu za sudskim nalogom i pratile kretanje ljudi.

Iako je sustav namjerno zbunjujući, postoje koraci koje možete poduzeti. Najvažnije je redovito provjeravati i ograničavati dozvole koje ste dali aplikacijama u postavkama svog telefona. Ako aplikacija za vremensku prognozu traži pristup vašim kontaktima, to je jasan znak za uzbunu. Izbrišite sve aplikacije koje ne koristite redovito jer svaka od njih predstavlja potencijalni rizik. Preuzimajte softver isključivo iz službenih trgovina kao što su Google Play ili Apple App Store i uvijek pročitajte recenzije. Odbijte zahtjeve za praćenjem lokacije ako to nije ključno za funkcionalnost aplikacije i isključite obavijesti koje vas neprestano podsjećaju da to uključite. Redovito ažurirajte operativni sustav i aplikacije jer nadogradnje često sadrže važne sigurnosne zakrpe. 

Ključne riječi

Komentara 3

SE
Serđo23
07:49 10.10.2025.

Ha ha , zli Kinezi ?! Tik tok je zadnja aplikacija koju ću izbrisati !

Avatar Tombstone
Tombstone
02:14 10.10.2025.

Kaj sad, Vecernji dela isto. S tzv. "Kolacicima". Kako inace objasniti da ja tu u Juznoj Karolini trazim gume za auto, frizider, bilo kaj, I cim otvorim vecernji online sve je prepuno reklama bas za ono kaj sam trazio. Usred clanka, ispred, iza...bas svugdje

Avatar nekakav
nekakav
18:15 09.10.2025.

Na svu sreću google, fejs, microsoft, oracle, apple, ibm, ne kradu ni ne prikupljaju podatke... Samo ti zli kinezi, čak 21 vrstu podataka nam ukradu. Nekako smo zaboravili pročitati eula... Ključnu stvar kod upotrebe, instalacije, svake aplikacije. To je ugovor kojim smo nekome dali da koristi naše podatke. I to nije problem. Ali je problem kad to radi američka konkurencija. Kao što nije problem da smo do grla zaduženi kod zapadnih banaka, pa rasprodajemo nacionalno blago da bi zadovoljili njihove uvjete za novi kredit. Ali je problem ako posudimo od kineza. To nije naš problem. Njihov je, konkurencija. Jesu čuli za to?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja