Naslovnica Vijesti Hrvatska

Smiju li vozačima koji siju smrt po cestama oduzeti auto?

Oduzimanje vozačke dozvole zauvijek već smo imali u Kaznenom zakonu pa je Ustavni sud tu odredbu kao neustavnu ukinuo 2011. godine
08. studenoga 2018. u 19:12 25 komentara 1443 prikaza
Ilustracija
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/2

Sve je to već viđeno. I problem i prijedlog njegova rješenja. I 2007. godine javnost je bila zgrožena bahatošću i beskrupuloznošću vozača koji su sijali smrt po hrvatskim cestama. Dok se danas alarm uključio nakon 272 poginula na cestama u prvih deset mjeseci, te čitave 2007. godine poginulo je 678 osoba, a godinu poslije 707! I kao reakcija na te brojke i stravične scene na cestama te zbog medijskog i javnog pritiska, ondašnji ministar unutarnjih poslova Ivica Kirin izašao je s prijedlogom o oduzimanju vozila najtežim prekršiteljima.

Prometna kod Okučana PRONALAZAK RJEŠENJA MUP najavio moguće strože kazne za vozače koji ponavljaju prekršaje

Zbog tog nasrtaja na pravo vlasništva pet malih stranaka ljevice tada je tražilo Kirinovu ostavku. Sada je ministar Davor Božinović, najavljujući oštrije kazne za počinitelje teških nesreća, a osobito “ponavljače”, za Dnevnik Nove TV rekao: “Po našem mišljenju vozilo, kao sredstvo počinjenja kaznenog djela, trebalo bi se tretirati na način da se ono oduzme čak i ako nije vlasnik vozila i vlasnik vozila morao bi preuzeti odgovornost za to kome je to vozilo dao.”

Trajno oduzimanje dozvola

Prijedlog ministra Božinovića podržala je i struka, predstavnici Fakulteta prometnih znanosti koji su se u ponedjeljak sastali s predstavnicima MUP-a. S tog je sastanka priopćeno iz MUP-a kako je intencija ići prema rješenjima “koja bi mogla uključiti trajnije oduzimanje vozačkih dozvola, ali i oduzimanje vozila kao predmeta kaznenog djela ili prekršaja, prijedlog uvođenja objektivne odgovornosti vlasnika vozila kojim je prekršaj ili kazneno djelo počinjeno te konkretnije propisivanje zaštitnih mjera za prometne prekršaje”.

Limuzine od 12 milijuna kuna Novi 'ljubimci' Stigle MUP-ove blindirane limuzine od 12 milijuna kuna, evo tko je bio prvi putnik

Međutim, najveća prepreka tim prijedlozima krije se u pravu. To je bio razlog što je prije Kirina i ministar Šime Lučin odustao od prijedloga o oduzimanju vozila jer su ga, kako je rekao, neki ustavni stručnjaci upozorili kako to ne može proći na Ustavnom sudu. Tako sigurno nema šanse za trajno oduzimanje vozačke dozvole jer je 2011. to već “palo” na Ustavnom sudu. U povodu prijedloga Đure Pokrajca ukinuta je odredba iz Kaznenog zakona o određivanju sigurnosne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom zauvijek. Trajno oduzimanje vozačke bilo je propisano za vozača koji je izazvao nesreću sa smrtnom posljedicom i kod kojeg postoji opasnost da će ponovno počiniti kazneno djelo. Međutim, svako, pa i takvo ograničenje prava mora proći, između ostaloga, i standardni ustavni test razmjernosti. Je li takva mjera primjerena svrsi ne samo po svom učinku već i “naravi potrebe u svakom pojedinom slučaju”. Za Ustavni sud problem je bio što se trajno oduzimanje vozačke nadovezivalo na počiniteljevu krivnju za prometnu nesreću sa smrtnom posljedicom, a ne na njegovu opasnost da će ponoviti kazneno djelo. I što je isključena mogućnost povremenog (periodičnog) preispitivanja potrebe primjene te mjere, već je ona izrečena jednokratno i zauvijek.

Ilustracija HAK u kampanji Svaki dan u prometu pogine 3500 ljudi

Što je protivno svrsi sigurnosnih mjera, čije je trajanje u svakom pojedinom slučaju prepušteno odluci suda jer se okolnosti u odnosu na one u vrijeme donošenja s vremenom mogu promijeniti pa opasnosti više ne mora biti.

I Josipović o razmjernosti

Pitanje razmjernosti Ustavni sud sasvim će sigurno postaviti i u slučaju propisivanja oduzimanja vozila. “Oduzimanje vozila, posebno trajno, teško bi se uklopilo u inherentno ustavno načelo razmjernosti i oduzimanje vozila za prekršaj teško bi prošlo kriterij ustavnosti”, rekao je 2007. za Jutarnji list profesor na zagrebačkom Pravnom fakultetu, sada bivši predsjednik države Ivo Josipović napomenuvši kako se vozilo ne oduzima ni za prometna kaznena djela pa je teško zamislivo da bi se to činilo tada za prekršaje. Ali za neke carinske i gospodarske prekršaje predviđena je mjera oduzimanja vozila kojim je prekršaj počinjen, kažu zagovornici te mjere.

>> Ovo su crne prometne točke u Zagrebu i okolici

[video: 26555 / ]

Oduzimanje ipak “pogrešno”

U Srbiji se 2016. pojavio nacrt zakona o sigurnosti u prometu s odredbom o oduzimanju vozila vozaču s više od dva promila alkohola u krvi ili onome tko vozi bez položenog vozačkog ispita. Ali i u Srbiji su pravni stručnjaci tvrdili da je takva odredba neustavna. I postavljeno je pitanje što znači oduzimanje vozila ako osoba kupi novo.
Njihov ministar unutarnjih poslova Nebojša Stefanović, ranije ministar pravosuđa, još lani u srpnju tvrdio je kako ga nitko nije uspio uvjeriti kako mjera koja spašava živote može biti pogrešna.
Ali u konačnoj verziji zakona u studenom 2017. te odredbe više nije bilo iako nije neustavna, već je povučena zbog brojnih prepreka, kako su novinarima magazina SAT objasnili u srbijanskom MUP-u.

sas
PREVENTIVA
Liječnik savjetuje: U ovim situacijama je potrebno tražiti drugo mišljenje stručnjaka

A1 izdvaja za Vas

  • Avatar Tito Krmak
    Tito Krmak:

    Smiju li oduzet vozaču bocu rakije ako je pod gasom?

  • Helena:

    Najbolja se rješenja nalaze u našoj EU regiji, treba ih samo prepisati i striktno sprovoditi. Zašto je VL baš srbiju uzeo za primjer ostaje zagonetka!?

  • Libertarijanac:

    U cetverostruciti novcane kazne za prekrsaje. Ukoliko se ne plati kazna oduzet vozilo i prodati da se drzava namiri.