Stravična nesreća u kojoj su u ponedjeljak navečer u zapadnom dijelu
Zagreba poginuli 18-godišnji Davor Marković i 16-godišnja Marlena Šobot
još jednom je svjetla javnosti okrenula prema rastućem problemu
prometnih nesreća mladih, nedovoljno iskusnih vozača, ali i svojevrsnoj
nepromišljenosti i bahatosti dobrostojećih Hrvata koji svojim jedva
punoljetnim sinovima i kćerima prepuštaju bijesne automobile,
neprikladne njihovu vozačkom znanju.
Problem s druge strane potencira i nevjerojatno mali broj prijava za
prekršaje protiv odredbe o ograničenjima za nove vozače, koja se odnosi
na brzinu, snagu motora i vrijeme upravljanja. Naime, iako nismo dobili
podatke za Hrvatsku, dovoljno je porazan i podatak da je u više od
četiri mjeseca provedbe novog zakona u Zagrebu podneseno samo pet
takvih prekršajnih prijava.
Sudeći prema okolnostima preksinoćnje nesreće, upravo je snaga
Markovićeva dvije godine starog BMW-a 330i s više od 230 konja, kakav
novi sada vrijedi oko 43.000 eura, razlog za to što je mladi vozač
izgubio kontrolu nad upravljačem i prešao na drugu, suprotnu stranu
ceste te se sudario s drugim vozilom.
Policijsko izvješće
Prema policijskom izvješću i izjavama očevidaca, rekonstruirali smo što
se dogodilo u Ilici kod broja 462 oko 19.45 sati. Mladi Marković
upravljao je prema istoku, iz Vrapča prema Kustošiji. Odlučio je po
desnoj strani preteći jedno vozilo iako je taj dio kolnika namijenjen
samo vozilima javnog prijevoza. Na skliskoj cesti u blagom lijevom
zavoju snažni BMW se zanio i skrenuo ulijevo. Iz suprotnog smjera
nailazila je kolona vozila na čijem je čelu bio stariji bijeli BMW
slavonskobrodskih registracijskih oznaka u kojem je bio bračni par
Branko (38) i Gordana Brezec (36). Crni Markovićev BMW desnim se bočnim
dijelom zabio u prednji kraj bijelog BMW-a.
Nakon sudara oba su se vozila nekoliko puta zarotirala i naposljetku su
oba BMW-a ostala okrenuta prema istoku. Davor Marković, sin privatnog
poduzetnika sa zagrebačke Savice, i Marlena Šobot, kći Željka Šobota,
pripadnika zagrebačkog podzemlja ubijenog prije nekoliko godina,
poginuli su na mjestu iako se u automobilu aktiviralo svih šest zračnih
jastuka. Policija nije izvijestila jesu li bili vezani sigurnosnim
pojasevima.
Dvostruko brže
Branko Brezec pretrpio je teške tjelesne ozljede opasne za život, a
njegova supruga, koja je izletjela iz smrskanog automobila i pala na
kolnik, također je teško ozlijeđena.
Na mjestu na kojem se dogodila nesreća ograničenje brzine je 60 km/h, a
prema nekim policijskim procjenama, BMW koji je skrivio nesreću kretao
se najmanje 120 km/h. Pri toj brzini Davor Marković je u nečem
pogriješio, iako je bio naviknut i na dvostruko veće brzine. Radi se,
naime, o jednom od najvećih talenata hrvatskog autosporta, koji je
nakon karting karijere u Hrvatskoj lani u Njemačkoj bio odličan u
natjecanju Formule Koenig.
Upravo prevelika brzina, nakon koje slijedi sudar ili izlijetanje s
ceste, najčešći je uzrok nesreća mladih vozača, bez obzira na to je li
riječ o jakim vozilima poput BMW-a serije 3 ili običnim autima s manje
od sto konja. Zbog ovakvih nesreća najopravdanijom se čini odredba iz
novog Zakona o sigurnosti prometa o ograničavanju snage i brzine
automobila kojima upravljaju mladi vozači.
Poginuli Davor Marković i pored svoje dobi službeno nije spadao u
kategoriju vozača s ograničenjima, jer je vozačku dobio dva mjeseca
prije stupanja na snagu novog Zakona. Sad kad je njegov život
nepovratno izgubljen, nema više svrhe razmišljati o tome je li mu otac
ipak trebao zabraniti upravljanje s jakim autom, međutim, nesreća u
Ilici morala bi svim ostalim roditeljima biti upozorenje da
nepridržavanje zakona ponekad ima nepopravljive posljedice.
BMW 330i do stotke potegne za 6,5 sekundi
BMW-ova serija 3 sa 6-cilindarskim motorom obujma 2979 kubičnih centimetara raspolaže najvećom snagom od 231 konjske snage raspoložive pri 5900 okretaja u minuti. Osim toga, tu je i 300 Nm okretnog momenta, tako da ovaj automobil do stotke potegne za 6,5 sekundi. Maksimalna brzina elektronički je ograničena na 250 kilometara na sat. (I.C.)
Škola sigurne vožnje tek od 1. siječnja 2007.
Iako je jasno da sadašnji sustav osposobljavanja novih vozača nije dovoljno dobar i da je to jedan od glavnih razloga velikog broja nesreća mladih vozača, njegovo nadopunjavanje sustavom škola sigurne vožnje odgođeno je za 1. siječnja 2007. Dotad oni koji žele naučiti više nego što im je potrebno za formalni prolaz na vozačkom ispitu to mogu učiniti samo na dva mjesta u AMK Sigetu i tvrtki TSV Marani. Novi zakon propisuje da će u roku od dvije godine svi novi vozači morati svladati jednodnevni program sigurne vožnje, a tek nakon toga vozačku dozvolu dobit će za stalno. Program sigurne vožnje obuhvaća vježbe na poligonu te grupne radionice s raspravama o sigurnosti prometa i psihosocijalnim odnosima među sudionicima u prometu. Tko ne položi program sigurne vožnje bit će još godinu dana vozač pripravnik.
Zakon ograničenja za mlade vozače
Zakon o sigurnosti prometa nameće ograničenja neiskusnim vozačima, a takvima se smatraju svi oni koji imaju vozačku dozvolu manje od dvije godine. Zakon im zabranjuje da voze brže od 80 km/h, na cestama za promet motornih vozila do 100 km/h, a na autocestama do 120 km/h. Mladi vozači ne smiju mopedom voziti brže od 40 km/h niti njime vući prikolicu. Snaga automobila ograničena im je na 75 kW (102 KS), snaga motocikla ograničena je na 25 kW (34 KS). Zabranjena im je vožnja između 23 sata navečer i 5 sati ujutro bez pratnje osobe starije od 25 godina, a ta osoba ne smije imati zabranu upravljanja vozilom.