EKATARINA VELIKA

Unatoč nesretnoj okolnosti da nitko od članova nije preživio, EKV je do danas "preživjela" kao jedan od najboljih rock bendova osamdesetih

Foto: Goranka Matić
1/3
15.05.2025.
u 07:00

Čini se da, što vrijeme dalje odmiče, Ekatarina Velika dobiva na težini, a ovih tjedana pogotovo s teškim vinilnim box setom u kojem se nalazi osam remasteriranih albuma grupe (sedam studijskih i jedan koncertni) te dvostruki CD sa 27 pjesama u demo verzijama i drugačijim miksevima između 1983. i 1993. godine. U tih desetak godina grupa je snimila i objavila svoj čitav opus

Od svih rock sastava iz osamdesetih godina možda su samo Ekatarina Velika, Haustor i Azra zadržali mitsku privlačnost zbog koje s njihovim fanatičnim poklonicima nema diskusije o tome kolika je vrijednost njihove zaostavštine. Osim toga, sasvim konkretno, ta vrijednost očituje se i u cijenama njihovih tadašnjih vinila koji su među najskupljima na second hand tržištu.

Karakterističan jezik, simboli, glazba, slojeviti tekstovi i sviračka sprema pretvorili su EKV u ambicioznu postavu koja je rano stekla kultni status, ali i istodobno ostala ovozemaljski znojna, misaona "istina mašina". Dramatična biografska priča Ekatarina Velike oduvijek je imala naklonost ovdašnjih glazbenika, publike i medija. Nizom albuma, od kojih su mnogi u osamdesetima snimljeni upravo u zagrebačkim tonskim studijima i na koncertima u Kulušiću, kao i suradnjama sa zagrebačkim glazbenicima, ostavila je trag koji se osjetio u radu mnogih. Kao dobrodošli korektiv prema općoj estradizaciji YU-rocka osamdesetih postali su i ostali ime trajnog značaja, unatoč nesretnoj okolnosti da nitko od članova grupe nije preživio. Ali jesu oni kojih se to tiče.

1/3

Čini se da, što vrijeme dalje odmiče, Ekatarina Velika dobiva na težini, a ovih tjedana pogotovo s teškim vinilnim box setom u kojem se nalazi osam remasteriranih albuma grupe (sedam studijskih i jedan koncertni) te dvostruki CD sa 27 pjesama u demo verzijama i drugačijim miksevima između 1983. i 1993. godine. U tih desetak godina Ekatarina Velika snimila je i objavila svoj čitavi opus. Stare ploče EKV-a izuzetno su skupe, a nakon mnogih ranijih reizdanja upitne pravne podloge, nedavno se pod okriljem "Zadužbine Milana Mladenovića" pojavilo službeno izdanje remasterirano s originalnih vrpci i s pridodanom knjižicom na 76 stranica, u suradnji diskografskih kuća RTV Ljubljana i PGP RTB, koje su izdavale njihove albume. Doduše, i ovo izdanje je prilično skupo, ali u današnjem diskografskom svijetu bolja prošlost se plaća najskuplje, a pogotovo ona vinilna.

Dobra je to prilika podsjetiti se i detaljno preslušati čitav opus Ekatarine Velike te probati odvojiti što je mit, a što stvarnost. Ono što sam mislio i ranije, najbolji postaju još bolji s godinama. Skoro doslovno, zato krenimo odostraga; zadnji album "Neko nas posmatra" - ne baš omiljen kod tvrdokornih poklonika sklonih "staroj" EKV - još mi je 1993. bio otprilike kao njihova verzija Bowiejevog "Lodgera". Zreli bend u top formi, a ozbiljna ratna stvarnost bila je njihova art-realnost. Budući da su Margita Stefanović na klavijaturama i Milan Mladenović na gitari i vokalu ostali jedini od originalnih članova, zvuk i svirka bili su sasvim drugačiji od ranih radova, ali pravi autori i bendovi se i prepoznaju po tome da idu dalje, a ne ostaju tamo gdje su bili nekada. Dvije godine ranije opori "Dum Dum" započeo je zadnju fazu rada grupe, mada je postava bila drugačija, pa stoga i zvuk benda, ponajviše zbog izostanka basista Bojana Pečara, do tada stalnog i važnog člana koji se preselio u London.

Raniji "Samo par godina za nas" i "Ljubav" s kraja osamdesetih ubrajaju se u njihove klasične albume koji se i danas mogu komotno slušati od početka do kraja. Sjajna svirka i pjesme, ali i napokon prirodan zvuk benda u tonskom studiju, benda koji je svirački u naponu snage, mada su EKV od početka bili poznati kao bend superiornih instrumentalista.

Imam problem s najpopularnijim ranijim albumima grupe koje publika najviše voli; "Ekatarina Velika" (album s fotografijama tetoviranih članova na naslovnici i pjesmama "Tatoo", "Oči boje meda" i "Modro i zeleno") i "S vetrom uz lice" njihovi su najpoznatiji albumi kod šire publike, ali danas smeta tada moderna, tipična produkcija 80-ih godina s istaknutim "tvrdim", jakim zvukom bubnja u prvom planu. Ali to su ujedno bili i najkomercijalniji albumi puni hitova, pa je rezultat očito opravdao sredstva. Drugi i treći album Ekatarine Velike snimani su u tonskom studiju kod Smoleca u Zagrebu, kao gosti sudjelovali su Massimo Savić, Tomo in der Mühlen, tada član grupe Karlovy Vary i mnogi drugi, a taj moderni zvuk bio je njihov zaštitni znak. Stanko Juzbašić imao je tada prvi Emulator II kod nas koji je obilno korišten tijekom snimanja. Kao podmladak Poletovih rock-kritičara, nas par boravili smo 1986. često u studiju sa snimateljem Draganom Čačinovićem Čačom ili Rasom iz Parnog valjka i prisustvovali rađanju rock povijesti koja se, doduše, tada ipak činila nekako normalnom, manje spektakularnom nego što izgleda danas.

Album "S vetrom uz lice" s hitovima "Budi sam na ulici", "Ti si sav moj bol", "Kao da je bilo nekad" ili "Novac u rukama" snimao je i koproducirao Dragan Čačinović-Čač kojeg sam nakon puno godina vidio u New Yorku 2018. kamo se davno preselio. Slušajući danas "S vetrom uz lice" jasno je da se radi o tehnički najluksuznijem, komercijalnom zvuku grupe i pjesmama s kojima su došli do široke publike, ali mi je prirodnija i manje spektakularna zvučna slika idućih albuma "Ljubav" i "Samo par godina za nas" danas draža.

Tada je, na albumu "S vetrom uz lice", novi bubnjar nakon Ivana Vdovića Vd-a, pa Ivana Fecea-Firčija bio Ivan Ranković. Nakon njega stigao je Srđan Žika Todorović iz Discipline kičme, zaokruživši niz sjajnih bubnjara koji su prošli kroz postavu i svaki na svoj način odradili svoju dionicu u grupi.

Zato je "Live 1986", snimljen u Kulušiću, jedan od najboljih koncertnih albuma snimljen u legendarnom klubu u koji je EKV stigla par godina kasnije od prijašnjih novovalnih izdanja Filma, Azre, ili Bijelog dugmeta i Leba i soli, a otprilike u isto vrijeme kad i Električni orgazam s koncertnim albumom "Braćo i sestre". "Live 1986" pogodan je izbor koji pokazuje grupu u naponu snage, jer sviraju sjajno te rane pjesme, a puni koncertni zvuk i majstorska svirka u kontaktu s publikom ne sadrži produkcijska rješenja i pretjerano mehanički zvuk bubnja sa studijskih albuma.

GALERIJA Evo kako se s godinama mijenjala Tara iz Karme

1/16

I naravno, već 1984. "Katarina II" bio je prvi album nove grupe koja je uskoro promijenila ime u Ekatarina Velika, potpuni uspjeh na samom početku nove dionice rada Milana Mladenovića nakon Šarla akrobate. Bio je to sjajno napisan, snimljen i odsviran diskografski rad koji je već 1984. pokazao da je pred njima sjajna budućnost. Taj prvi i četiri zadnja albuma i danas djeluju najprirodnije, što se događa samo velikim autorima i sviračima. S obzirom na to gdje su radili i što je bila tadašnja komercijalna scena bivše države, ovo se čini kao neusporediv opus ozbiljnih ljudi koji ne dostiže nitko od tadašnje konkurencije sredine i kraja osamdesetih.

Sve u svemu, ozbiljan je to minuli rad koji i danas drži vodu, nije mit nego stvarnost, mada šira publika najbolje poznaje hitove s najpopularnijih albuma. Ono što se u drugoj polovici osamdesetih činilo ljutom alternativom spram dominantne estradizirane scene i danas često djeluje poput fatamorgane. Ovih nekoliko albuma EKV-a bili su potpuno na razini mainstream rocka koji se tada svirao u svijetu, samo što je kod nas dominantna scena bila drugačija. Kad danas čuju Ekatarinu Veliku u eteru nekog radija, oni koji se tada nisu niti rodili vjerojatno pomisle da je tada rock scena cvjetala na svakom koraku, a nije. Podsjetimo se, bilo je to vrijeme filmova poput "Kako je propao rokenrol", jer sve ono što je donio novi val početkom osamdesetih godina, naprasno je nestalo samo nekoliko godina kasnije, a estradni populizam s kraja osamdesetih sve je vratio na početak.

Ekatarina Velika bila je, ponovimo, tvrdoglavo na svojoj strani, i estetski i glazbeno i politički, ali niti svi rasprodani Kulušići, mali Dom sportova i ostale dvorane nisu nas tada uspjeli razuvjeriti da se radilo o izuzetku koji potvrđuje pravilo, jer su mainstream i najpopularniji ipak bili negdje drugdje, jer tadašnja rock-scena nije bila masovna srednja struja u bivšoj državi. EKV su bili misleća i sadržajna alternativa, mitski bend koji je stvarao glazbu s "mozgom i jajima" zbog čega traje i danas. Iako četrdesetak godina kasnije dobivaju zasluženu zadovoljštinu, slaba je to utjeha, rekli bi neki, kad znamo da su svi članovi EKV-a umrli i time se priključili onoj tužnoj povorci 27-godišnjaka koji su, od Briana Jonesa, Jima Morrisona. Janis Joplin i Jimija Hendrixa, pa onda i Kurta Cobaina i Amy Winehouse, "ginuli" i iza sebe ostavili glazbu koja i danas djeluje stvarno, aktualno i prirodno.

Komentara 1

Avatar rubinet
rubinet
15:33 15.05.2025.

Je li autor ovog teksta isti onaj koji je napisao panegirik našem predstavniku u dvorani St. Jakobshalle , Basel ?

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije