Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 62
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
INTERVJU Dr. Saša Pekeč profesor na The Fuqua School of Business

T-HT treba razdvojiti na tri kompanije

man_pekic_tx.jpg
import
13.03.2007.
u 13:35

Dr. Saša Pekeč profesor je na The Fuqua School of Business, poslovnoj školi američkog Sveučilišta Duke. Riječ je o jednoj od najuglednijih poslovnih škola čiji su executive  MBA programi među pet najboljih na svijetu, a prema ljestvici The Financial Timesa na prvome su mjestu svjetskih poslovnih škola u području  specijaliziranih  programa managerskog obrazovanja.  Upravo o stanju u hrvatskim telekomunikacijama i skoroj privatizaciji razgovarali smo s dr. Pekečem.

VL: Pitanje telekomunikacijske infrastrukture goruće je pitanje kada je riječ o hrvatskim telekomunikacijama i liberalizaciji tržišta. Tko bi i zašto trebao njome vladati?
PEKEČ: Nije bitno tko je vlasnik cjelokupne telekomunikacijske infrastrukture ako je moguće postići i osigurati ravnopravnu tržišnu utakmicu u telekomunikacijama. Naime, funkcioniranje zdravog tržišta preduvjet je kvalitetnih i pristupačnih telekomunikacija, a mislim da ne treba naglašavati stratešku važnost telekomunikacija za razvitak modernog društva i modernog globalno konkurentnog gospodarstva. No, s obzirom na to da je fiksna telekomunikacijska infrastruktura prirodni monopol, ekonomska znanost upozorava nas da se zdravi tržišni odnosi neće uspostaviti sami od sebe. Prijeko potrebna je djelotvorna i učinkovita regulacija koja će omogućiti ravnopravan pristup infrastrukturi.
Nužno je uskladiti ciljeve vlasnika infrastrukture s javnim interesom. Zato ne treba zazirati ni od mogućnosti javnog vlasništva ili kontrolnog paketa javnog vlasništva nad infrastrukturom. U svakom slučaju, ponašanje vlasnika infrastrukture mora se regulirati: regulator uz mehanizme pravne države mora definirati raspon realnih cijena korištenja kao i obvezati vlasnika na nediskriminacijsko ustupanje infrastrukture i na taj način osigurati ravnopravnu tržišnu utakmicu.

VL: Vlada je najavila treći krug privatizacije T-HT-a. Koliku ulogu u tome ima neriješeno pitanje distribucijsko-telekomunikacijske kanalizacije?
PEKEČ: Očito je da vrijednost Hrvatskog telekoma ovisi i o tome što ta kompanija ima u vlasništvu. No, prijepor oko DTK otvara i puno važnije pitanje nereda na telekomunikacijskom tržištu uzrokovanog nizom kardinlnih pogrešaka u dosadašnjem procesu privatizacije HT-a koje su rezultirale gubitkom suvereniteta nad cjelokupnom telekomunikacijskom infrastrukturom.
Važno je da se nastavak privatizacije HT-a iskoristi i za rješavanje pitanja korištenja i upravljanja telekomunikacijskom infrastrukturom. Vlada nije običan manjinski dioničar jer se mora brinuti i o dugoročnim posljedicama privatizacije HT-a na telekomunikacije i gospodarsko okruženje. Stoga se rezultat privatizacije ne može mjeriti samo postignutom cijenom, već i cjelokupnim dugoročnim učinkom na gospodarstvo. Stoga valja razmisliti o tome kako postići i dugoročno optimalne rezultate. Uostalom, čak i kada bismo naivno zanemarili stratešku važnost ove privatizacije, treba imati na umu da se kompanije ne privatiziraju niti se izlažu na burzu bez dubinskog snimanja stanja i možebitna restrukturiranja radi postizanja najboljeg mogućeg rezultata.
Nadajmo se da će ova vlada, za razliku od prethodne dvije, pokazati minimum znanja i razumijevanja o poslu u koji se upušta te da će uspješno artikulirati i zaštititi javni interes i vratiti suverenitet nad telekomunikacijskom infrastrukturom.

VL: Kako ocjenjujete razloge prodaje T-HT-a koje Vlada obrazlaže punjenjem proračuna za isplatu duga umirovljenicima?
PEKEČ: Mislim da bi takvo obrazloženje bilo skandalozno. Kompanije se privatiziraju da bi poslovale učinkovitije, a u slučaju ciljeva i odabira modela privatizacije T-HT-a riječ je i o izravnim posljedicama za strateški važan telekomunikacijski sektor.
Samim vezanjem prodaje T-HT-a za ekonomski nevezanu temu duga umirovljenicima otežava poziciju Vlade u procesu privatizacije. Ako potencijalnim kupcima dajete do znanja da nešto prodajete samo zato što vam hitno treba novac, nemojte se nadati da takva slabost neće biti iskorištena ili kroz ponuđenu cijenu ili kroz strukturu možda nepovoljnog ugovora. Želim vjerovati da to nije pravi razlog privatizacije. Uostalom, ako je suditi prema određivanju cijene u IPO Ine, Vladi očito neposredni privatizacijski prihod nije primarni cilj: ako vam stvarno treba novac i imate potražnju koja višestruko nadmašuje ponudu čak i po možebitnoj cijeni od 1900 kuna i ako tržište poslije pokaže da je potražnja tolika da je realna cijena najvjerojatnije osjetno iznad 2000 kuna, zar ćete ostaviti stotine milijuna ili milijardi na stolu i prodati dionicu Ine po 1690 kuna?

VL: Što bi infrastruktura u vlasništvu države omogućila gospodarstvu, a što ostane li u rukama monopolista?
PEKEČ: Kontrola nad telekomunikacijskom infrastrukturom ključno je pitanje za razvitak telekomunikacija, a samim time i modernog gospodarstva. S obzirom na to da se pokazalo da zasad kod nas djelotvorna regulacija privatnog monopolista nije moguća, izdvajanje infrastrukture preduvjet je ozdravljenja telekomunikacija.
U slučaju T-HT-a i telekomunikacija u Hrvatskoj, jedno od mogućih simultanih rješenja u privatizaciji kao i korištenju telekomunikacijske infrastrukture jest restrukturiranje T-HT-a radi izdvajanja infrastrukture koja je danas u vlasništvu T-HT-a u zasebnu kompaniju u većinskom javnom vlasništvu.

VL: Treba li država uopće imati udio vlasništva u telekomima?
PEKEČ: Za razliku od pitanja vlasništva nad infrastrukturom u situaciji kakva jest, držim da država nema što tražiti u tržišnom natjecanju mobilnih operatera ili operatera u fiksnoj mreži, tj. svoje udjele u tim dijelovima T-HT-a trebala bi u cijelosti prodati ili ih dijelom zamijeniti za većinski udio u vlasništvu nad infrastrukturom. I za takvo rješenje potrebno je prvo restrukturirati T-HT.

VL: Svojedobno ste predlagali vertikalnu podjelu T-HT-a. Što to znači, je li to još moguće i što bi time dobili korisnici i država?
PEKEČ: Taj prijedlog upravo je na tragu uspostavljanja zdravog telekomunikacijskog tržišta. U nekim idealnim uvjetima bilo bi najelegantnije uspostaviti red kroz djelotvornu regulaciju, no s obzirom na nemoć regulatora kao i na općenitu kvalitetu funkcioniranja institucija koja bi sigurno mogla biti puno bolja, realno rješenje koje se nameće ipak je u vlasničkoj kontroli nad infrastrukturom. Vertikalno razdvajanje T-HT-a prije svega znači izdvajanje infrastrukture, što bi se u praksi moglo postići razdvajanjem T-HT-a na tri kompanije: kompaniju koja je vlasnik i upravlja infrastrukturom, mobilnog operatera te kompaniju koja pruža telekomunikacijske usluge u fiksnoj mreži (poput fiksne telefonije, širokopojasnog pristupa internetu, digitalne TV, itd.). Vertikalno razdvajanje izoliralo bi prirodni monopol u infrastrukturi te bi kompanija sljednik infrastrukturu davala na korištenje najboljim ponuđačima. Na taj način država bi omogućila ravnopravnu tržišnu utakmicu, najefikasnije i najkvalitetnije kompanije izašle bi kao pobjednici u toj utakmici, a to u konačnici znači kvalitetniju i pristupačniju ponudu korisnicima.

VL: Što bi time dobio T-HT?
PEKEČ: Neupitno je da je ishodište profitabilnosti T-HT-a u iskorištavanju monopolističkog položaja. No, takva situacija na telekomunikacijskom tržištu dugoročno nije održiva jer su štete za cjelokupno gospodarsko okruženje mnogo veće od T-HT-ovih profita. Drugim riječima, širi ekonomski odnosi upozoravaju na to da su monopol i nered na telekomunikacijskom tržištu na izdisaju. Stoga je T-HT-u u interesu prilagoditi se istinskom tržišnom poslovanju i postati dugoročno kvalitetna kompanija, a ne poslovanje temeljiti na izvlačenju monopolističkih renti. Vertikalno razdvajanje T-HT-a potaknulo bi takve pozitivne promjene te bi u takvu scenariju pobjednik bio i T-HT jer bi se kompanija restrukturirala i preusmjerila na dugoročno održivu profitabilnost zasnovanu na učinkovitom i kvalitetnom poslovanju.

VL: Može li se objektivno procijeniti vrijednost T-HT-a, odnosno bez vlasništva nad infrastrukturom?
PEKEČ: Procjena vrijednosti tako kompleksne i za naše gospodarstvo značajne kompanije kao što je T-HT zahtjevan je posao. Normalno, objektivnu vrijednost odredit će tržište. No, vrlo je važno razumjeti da je procjena vrijednosti T-HT-a samo jedan od manje važnih elemenata pri određivanju strategije privatizacije T-HT-a. Puno je važnije procijeniti kakav će dugoročan efekt na telekomunikacije, ali i gospodarstvo, imati predloženi modeli privatizacije.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije