Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 103
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
POVRATAK NA CESTU

Auto vam dugo stoji? Ovo je jedini ispravan način da ga pokrenete i izbjegnete katastrofu

parking
Foto: Unsplash
29.09.2025.
u 09:00

Prije nego uopće pomislite na paljenje, potrebno je provesti temeljitu inspekciju koja će otkriti potencijalne opasnosti

Dugotrajno mirovanje za automobile je poput atrofije mišića kod čovjeka koji se ne kreće. Što duže vozilo stoji, to se više problema može razviti, često skrivenih od pogleda, ali spremnih da uzrokuju ozbiljnu štetu. Pokretni dijelovi motora koji nisu podmazani postaju skloni zapinjanju, tekućine gube svoja ključna svojstva, brtve se suše i pucaju, a korozija tiho napada vitalne komponente. Problem nije samo u mehanici; električni sustav, gume i crijeva također trpe posljedice neaktivnosti. Zato je ključno pristupiti prvom pokretanju nakon duge stanke s oprezom i metodom, jer jedan nepromišljen okretaj ključa može pretvoriti manji problem u financijsku katastrofu. Prije nego uopće pomislite na paljenje, potrebno je provesti temeljitu inspekciju koja će otkriti potencijalne opasnosti.

Prvi korak u oživljavanju vašeg vozila je detaljna vizualna provjera. Zavirite ispod automobila i potražite bilo kakve znakove curenja tekućina. Stari komad kartona postavljen ispod motora preko noći izvrstan je i jeftin dijagnostički alat koji će otkriti svaku kap. Crne ili svijetlosmeđe mrlje obično ukazuju na curenje motornog ulja, crvenkaste na problem s mjenjačem ili servo upravljačem, dok prozirno žute ili smeđe mogu signalizirati opasno curenje kočione tekućine. Nakon provjere poda, otvorite poklopac motora. Potražite tragove glodavaca, poput izgriženih žica, ostataka hrane ili materijala za gnijezdo, jer su topli i zaštićeni motorni prostori omiljeno sklonište za miševe i štakore, koji mogu prouzročiti nepopravljivu štetu na električnim instalacijama. Pažljivo pregledajte sva gumena crijeva i remenje; ako primijetite pukotine, suhoću ili bilo kakve deformacije, ti dijelovi su zreli za zamjenu jer bi mogli puknuti pod pritiskom čim motor proradi.

Tekućine su krvotok vašeg automobila, a njihovo stanje je presudno nakon dugog stajanja. Započnite s motornim uljem. Čak i ako je automobil prešao vrlo malo kilometara od zadnje izmjene, ulje degradira s vremenom zbog temperaturnih fluktuacija i kondenzacije vlage. Izvucite mjernu šipku i provjerite razinu, ali i boju i konzistenciju ulja. Ako je tamno, gusto ili ima neobičan miris, potrebna je hitna izmjena ulja i filtera. Sljedeće na redu je gorivo, koje ima iznenađujuće kratak rok trajanja – može izgubiti svoja zapaljiva svojstva za samo tri do šest mjeseci. Staro gorivo oksidira, stvara ljepljive naslage koje mogu začepiti filtere, pumpu i brizgaljke. Ako je vozilo stajalo dulje od šest mjeseci, najsigurnija opcija je isprazniti stari benzin i uliti svježi. Za kraća razdoblja, napunite spremnik do vrha svježim gorivom kako biste razrijedili staro. Ne zaboravite provjeriti i razinu rashladne tekućine (antifriza) i kočione tekućine; obje s vremenom gube svoja svojstva i upijaju vlagu, što može dovesti do pregrijavanja motora ili otkazivanja kočnica.

Dva najčešća problema koja će vas gotovo sigurno dočekati su ispražnjen akumulator i deformirane gume. Akumulator se polako, ali sigurno prazni čak i kada automobil miruje, a niske temperature dodatno ubrzavaju taj proces. Prije spajanja, očistite kleme od eventualne korozije. Ako imate pametni punjač, poznat kao "trickle charger", najbolje ga je spojiti dan ranije. U suprotnom, budite spremni na pokretanje pomoću kablova. Gume su drugi veliki problem. Zbog višemjesečnog nošenja težine vozila na istoj točki, gume gube tlak i na mjestu kontakta s podlogom stvaraju se takozvane "ravne točke" (flat spots). Prije nego pomaknete automobil, obavezno provjerite tlak u svim gumama i napumpajte ih prema preporukama proizvođača koje se obično nalaze na naljepnici na vozačevim vratima. Deformacija guma je u većini slučajeva privremena i trebala bi nestati nakon petnaestak minuta vožnje, kada se guma zagrije i vrati svoju fleksibilnost.

Kod vozila s ručnim mjenjačem, obavezno pritisnite papučicu kvačila prije okretanja ključa; time smanjujete opterećenje na anlaser jer ne mora okretati i zupčanike u mjenjaču. Okrenite ključ i držite ga u položaju za paljenje ne dulje od 10 sekundi. Ako motor ne upali iz prve, napravite pauzu od barem 15-20 sekundi prije sljedećeg pokušaja kako biste poštedjeli anlaser i akumulator. Jednom kada motor proradi, pustite ga da radi u praznom hodu pet do deset minuta. To će omogućiti ulju da procirkulira i podmaže sve pokretne dijelove motora, a vozilo će postići radnu temperaturu. Tijekom ovog perioda pažljivo slušajte zvuk motora – bilo kakvo lupkanje, zveckanje ili neobični zvukovi znak su za uzbunu i gašenje motora. Pratite i instrumentnu ploču, posebno lampice za tlak ulja i temperaturu.

Posao nije gotov kada se motor upali; prva vožnja je jednako važan dijagnostički test. Krenite polako i prvih nekoliko kilometara vozite nježno, bez naglih ubrzanja i visokih okretaja. Posebnu pažnju obratite na kočnice. Diskovi su vjerojatno prekriveni slojem površinske hrđe, zbog čega će prva kočenja biti znatno slabija. Potrebno je nekoliko blagih, kontroliranih kočenja da se taj sloj očisti. Izbjegavajte korištenje ručne kočnice ako je vozilo stajalo mjesecima, jer postoji rizik da su se kočione obloge "zalijepile" za diskove ili bubnjeve. Tijekom vožnje isprobajte sva svjetla, žmigavce, brisače i klimatizaciju. Nakon što se vratite, još jednom provjerite ispod vozila ima li tragova curenja. Tek nakon što ste sigurni da svi sustavi rade ispravno, možete smatrati da je vaš automobil uspješno vraćen u život i spreman za nove kilometre na cesti.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja