Svjetski uspjeh

Otkriće naše znanstvenice: Za sve karcinome znat ćemo odakle su se proširili po tijelu

Rosa Karlić
Foto: Boris Ščitar/Večernji list/PIXSELL
20.02.2015.

Otkriće je iznimno važno i može dovesti do kvalitetnije dijagnostike vrsta tumora, a potom i do bolje i ciljane terapije

Znanstvena bioinformatička grupa zagrebačkog Prirodoslovno-matematičkog fakulteta (PMF) postigla je veliki svjetski uspjeh. Nature, jedan od najprestižnijih svjetskih časopisa, objavio je u srijedu rad u kojem je dr. sc. Rosa Karlić, znanstvena novakinja s PMF-a, prva autorica. U znanstvenom radu znanstvenici s Harvarda i iz Zagreba otkrili su povezanost između epigenetičkih svojstava stanica tumora i ishodišnih stanica normalnog tkiva u kojem je tumor prvi put nastao.

Istraživanje je pokazalo da maligni tumori, unatoč nekontroliranom rastu, diobi stanica i pojavom udaljenih metastaza, uvijek zadržavaju “potpis” tkiva i vrste stanica iz kojih su nastali. To omogućava da se analizom tumorskog tkiva predvidi i vrsta tkiva od kojeg je tumor nastao, a taj podatak izuzetno je važan u dijagnozi i tretmanu bolesti. – U radu smo pokazali da se na temelju toga gdje se nalaze mutacije u tumoru može vidjeti iz koje stanice je taj tumor nastao, dakle koji je bio primarni tumor. Kod određenog broja pacijenata kod kojih se tumor proširi po tijelu jednostavno ne znate gdje je nastao. Naš rad sad to mijenja – objašnjava znanstvenica Rosa Karlić.

Zbog toga je ovo otkriće itekako važno i može dovesti do kvalitetnije dijagnostike vrste tumora, a potom i do uspješnijeg liječenja boljom i ciljanom terapijom. – Mi sada nastavljamo istraživanje. Idući korak je da našu metodu primijenimo na većem broju tumora i pojedinaca – kaže Rosa Karlić koja je značajan uspjeh postigla i prije nepuna dva mjeseca. Tada je kao koautorica objavila rad u časopisu The Cell, najboljem u području stanične i molekularne biologije.

>>Revolucionarni uređaj za čitanje ljudskog genoma stiže u Hrvatsku

>>Kada i zašto obaviti radikalnu mastektomiju?

GL
globalsolutions
11:08 20.02.2015.

Odakle se šire... a što vi znanstvenici jednom ne priznate da je vaša znanost i kemija koju nam prodajete kroz hranu, piće i kozmetiku glavni uzročnik karcinoma???