SVEČANA PREMIJERA U HNK

Legendarni baleti Rolanda Petita 'Carmen' i 'L'Arlésienne' prvi put pred zagrebačkom publikom

HNK Zagreb
HNK Zagreb
23.06.2025.
u 13:00

Radnja "Carmen", baleta od pet scena zasnovanoga na Bizetovoj operi iz 1875. odvija u za vrijeme koride u Španjolskoj, u Sevilli i okolnim planinama, oko 1820. Središte je radnje ljubavni trokut Carmen, vojnika Don Josea i toreadora Escamilla.

Baleti koreografa i plesača Rolanda Petita "L'Arlésienne" i "Carmen", na glazbu Georgesa Bizeta, prvi će se put predstaviti hrvatskoj publici petak u Hrvatskom narodnom kazalištu, najavljeno je na "Kazališnom doručku" u foajeu HNK. Prvo postavljanje baleta toga francuskog baletana i koreografa u Hrvatskoj najavljeno je na "Doručku" s temom "Otkrivajući Rolanda Petita: drama, ironija i umijeće pripovijedanja", a ravnatelj Baleta HNK-a Massimiliano Volpini ocijenio je to neobičnim jer je u Italiji taj balet opće mjesto i "dio baletne povijesti".

Petit, osebujna i slojevita umjetnička osobnost 20. stoljeća, autor je koreografija koje spajaju književnost, klasičnu i popularnu glazbu, francusku kulturnu tradiciju, film i televiziju, a njegovu estetiku karakterizira ekspresivnost, snažna emocija i pripovjedna snaga pokreta.

Radnja njegove "L’Arlésienne" ("Arležanke") temelji se na opsjednutosti provansalskog mladića Frédérija ženom koju je vidio u Arlesu. Ovaj jednočinski balet Petit je kreirao 1974. po noveli i drami Alphonsea Daudeta za Ballet National de Marseille i skladbama Suita br. 1. i 2. Georgesa Bizeta, izvorno nastalima kao scenska glazba za Daudetovu dramu praizvedenu u Parizu u Théâtre du Vaudeville 1872. 

Radnja "Carmen", baleta od pet scena zasnovanoga na Bizetovoj operi iz 1875. odvija u za vrijeme koride u Španjolskoj, u Sevilli i okolnim planinama, oko 1820. Središte je radnje ljubavni trokut Carmen, vojnika Don Josea i toreadora Escamilla.

Petit i njegova trupa Les Ballets de Paris "Carmen" su praizveli u Prince’s Theatreu u Londonu 1949., nakon čega je ušao na repertoar baletnih trupa diljem svijeta s više od pet tisuća izvedbi. Ovo scensko djelo kombinira motive klasičnog baleta, španjolskih plesova, pantomime i novostvorenih dramatičnih plesnih pokreta.

Komentirajući ta dva baleta, Volpini je rekao da je u "Carmen" više pojedinačnih ličnosti, a da su plesači u "L'Arlésienne" "više nalik grčkome koru", te se kroz njih emocija multiplicira - ona je stilizirana kroz upotrebu grupe, a grupu "karakterizira kolektivna emocija", istaknuo je. 

Petitovo ironiziranje ogleda se u skokovima između dramatičnosti i komičnosti, smatra ravnatelj, koji tu lakoću shvaćanja emocija uspoređuje sa životom. Scenski i umjetnički supervizor Petitovih koreografija Luigi Bonino, koji je s Petitom surađivao trideset i pet godina, o njegovu je koreografsku radu kazao da je težak, te da su pokreti koje zadaje plesačima drukčiji, a ponekad i bolni, dok se plesači na njih ne naviknu. U razgovoru su sudjelovali i prvaci Baleta Natalia Kosovac (koja pleše ulogu Vivette), Takuya Sumitomo (Frédéri), Iva Vitić Gameiro (Carmen) i Guilherme Gameiro Alves (Don José). Razgovor je moderirala teatrologinja Marta Brkljačić.

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije