Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 148
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Biljana Borzan

Pakiranja su sve veća, a u njima sve manje. Proizvođači nam prodaju zrak!

Biljana Borzan
Foto: Screenshot Youtube
02.03.2015.
u 19:45

Treba provesti studiju u EU, a potom i zakonski spriječiti da nam prodaju rog za svijeću, kaže Borzan.

Dokad će nam proizvođači prodavati zrak, pitala je ovih dana SDP-ova eurozastupnica Biljana Borzan Europsku komisiju ističući kako su posljednjih godina proizvodi koje nam prodaju vidno “mršaviji”, a ambalaža i cijene isti, čak i napuhaniji.

Nema, naime, građanina koji dosad nije primijetio kako je vrećica čipsa koju je kupio iste veličine kao i prije nekoliko godina, ali je u njoj i za petinu manje krumpirića. Majoneza je “smršavjela” za desetinu prijašnje gramaže, mliječne i čokolade s rižom i za četvrtinu...

A iako je do tih istih spoznaja došao i Europski parlament 2012. objavivši studiju o zavaravajućim pakiranjima u 13 svojih članica, akcije su, unatoč sve većem nezadovoljstvu potrošača, izostale – i manipulacije se, tvrdi Borzan, nastavljaju.

U cijeni i darovi

– Zavaravajuća pakiranja zahvaćena su Direktivom EU o nepoštenim trgovačkim praksama. No proizvođači uspijevaju zaobići postojeće regulacije jer ni na razini EU ni na nacionalnom nivou država ne postoji jedinstvena definicija zavaravajućih pakiranja – tvrdi Borzan ističući kako je prema nekim procjenama čak 73% potrošača zavarano pakiranjem u kojemu je osjetno manje nekog proizvoda. I ne samo to. Obmanjuje ih se i dodavanjem različitih darova koji su zapravo uračunati u cijenu proizvoda ili su na njemu otisnute lažne informacije kojima se stječe dojam da mu je kvaliteta poboljšana “novim formulama” i “još boljim okusima”, a isto se pokušava i s ambalažom nalik na brendove poznatih proizvođača.

– Plaćamo, dakle, nešto što uopće nije kakvim nam se prikazuje, i to je nedopustivo! Europska komisija treba provesti studiju među potrošačima o toj temi, a potom prilagoditi zakonodavni okvir kako bi nam prestali prodavati rog pod svijeću – poručuje Borzan. Prijašnje istraživanje EK, koje je obuhvatilo Bugarsku, Cipar, Češku, Francusku, Njemačku, Grčku, Mađarsku, Irsku, Italiju, Litvu, Poljsku, Portugal i Veliku Britaniju, pokazalo je kako potrošačima najviše smeta što je veličina pakiranja ostala ista, a u njima je manja količina proizvoda ili su pakiranje i proizvod isti, ali je proizvođač “uštedio” na kvaliteti. Prvu verziju Irci i Britanci zovu “labavim punjenjem”, a Nijemci i Poljaci “prodajom zraka”.

Neki su proizvodi, poput jogurta i ostalih napitaka u bocama, redizajnirani kako bi dobili “napuhan” izgled i privid da za istu cijenu nude više od konkurencije iako je u njima jednaka količina, a niz je skrivenih zamki i u porukama na proizvodima poput “jumbo”, “ekstra large”...“

Tiho” poskupljenje

Potrošači su posebno alergični na poruke kako je 10, 20, pa čak i 50% proizvoda gratis, a prije se za istu cijenu “gratis” količina podrazumijevala. Potrošačke udruge u Hrvatskoj slažu se kako su sve to načini da proizvođač “tiho” digne cijenu nekog proizvoda. No Željko Tomašić, predsjednik Regionalne organizacije za zaštitu potrošača ROZP, u tome ne vidi razlog za alarmiranje slučaja na razini EU jer, po njemu, u tome nema nikakve prijevare. Osim ako netko ne želi, primjerice, na nivou EU urediti da je najmanja količina, primjerice jogurta, 2 decilitra. – Potrošaču nije naplaćeno više nego što je deklarirano i istaknuta je cijena – kaže Tomašić, ističući kako potrošač ništa ne kupuje ili barem ne bi trebao kupovati na neviđeno.

Prava prijevara, smatra on, u formiranju je trgovačkih cijena u lipama, od kojih se lipa ili dvije nikad ne vrate potrošaču, a trgovac na tome bere ekstraprofit. Jadranka Kolarević iz udruge Potrošač manje gramaže proizvoda također ne bi nazvala zavaravanjem potrošača. No sigurno je da su iznevjereni vjeruju li nekom brendu na kojemu su i prvi put zbog sitnih slova jedva pročitali deklaraciju, a ona je u međuvremenu promijenjena.     

>> Borzan: Dokad će nam proizvođači prodavati zrak?

Komentara 43

SI
Simona86
18:13 02.03.2015.

Već godinama se to lihvarenje događa i nitko ni da bi beknuo o tome, ali drago mi je da se gđa. Borzan sjetila i da ju ta tema zanima i nadam se da će postići željeni učinak. Mislim da neće biti lako ali svaki put pa i najteži počinje prvim korakom...

CH
Changi
17:55 02.03.2015.

Zalosno je da predstavnici udruga potrosaca sve navedeno ne smatraju varanjem. Pa u EU drzavama su ove prijevare dobile svoje posprdne nazive, a kod nas je kao sve OK.

LA
lara2606
20:29 02.03.2015.

Pa hvala Bogu da je netko počeo i o tome voditi računa...i neka se o tome piše...stalno...pa varaju nas na očigled...Udruge potrošača nema...e pa Borzanice, ja se nadam da će te Vi po tom pitanju ipak nešto poduzeti...malo po malo...samo ne odustati...

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije