U bolnoj priči o glazbeniku koji preko noći gubi sluh osjetit ćete kako izgleda tišina

Screenshot
02.04.2021.
u 12:09

Nove filmove recenzira filmska kritičarka Jelena Ružić.

1. Sound of Metal

Film “Sound of Metal” po mnogočemu se treba naći u (ovogodišnjim) filmskim lektirama svih ljubitelja sedme umjetnosti. Priča s jednostavnom premisom – glazbenik koji nenadano, doslovce preko noći gubi sluh – savršeno se sistematično, jasno, i da ni u jednom trenutku redatelj ne gubi kontrolu nad kormilom, grana u kompleksnu storiju o potisnutom gnjevu i (ne)prihvaćanju događaja koje je život servirao pred njega.

Ruben, čiji je lik maestralno utjelovio Riz Ahmed, bubnjar je koji nastupa zajedno sa svojom djevojkom i pjevačicom Lou. Njihova je ljubav, unatoč vlastitim autodestrukcijama (on je bivši ovisnik, a njezini ožiljci od samoozljeđivanja svjedoče o unutarnjim demonima s kojima se borila), nježna i važna. No ne važna u smislu da ne mogu jedno bez drugoga, nego baš suprotno. Važna je u smislu da pokazuje kako katkad čovjek voli bolje i ljepše kada napravi odmak od svega, ma kako taj prvi korak u odmicanju bilo bolno i teško napraviti. Ruben tako teška i napukla srca pristaje otići na rehabilitaciju za gluhonijeme osobe. U grupi u koju je došao teško se snalazi. Naime, svi tamo prisutni potpuno prihvaćaju činjenicu da nemaju oduvijek ili su tijekom života izgubili sluh. Nitko od njih svoju gluhoću ne smatra hendikepom. Iako se s vremenom čini kako Ruben, učeći jezik gluhonijemih i postajući na taj način dio „ekipe“, polako prihvaća činjenicu da više ništa neće biti kao prije, on ne odustaje od operacije, odnosno ugradnje umjetnih pužnica. No čak ni nakon operacije, za koju je morao prodati sve što je imao, Ruben ne pronalazi mir i sreću za kojima toliko čezne. Jer, zvukovi koje on, kao osoba kojoj su zvukovi život, čuje nakon operacije ni po čemu nisu slični zvukovima kojih se sjeća; sada su oni postali bolna kakofonija. Je li onda bolje živjeti s velikim gubitkom ili se pošto-poto hvatati za atavizme života koji više ne postoji, pitanje je čiji je odgovor u ovome filmu iznesen emotivno itekako raskošno.

Zanimljivo je i to što je upravo heavy metal odabran kao glazbeni pravac u kojem Ruben stvara i koji na kraju i živi. Naime, pokazalo se to kao dobar potez kojim je svakako povećan i poboljšan kontrast na više tematskih razina: onaj osjetilni, između buke i tišine (jer, heavy metal je gotovo nemoguće slušati na malo decibela), ali i onaj psihološki, između srdžbe i spokoja u kojima će se Ruben naći.

„Sound of Metal“ nominiran je za zlatni kipić u šest kategorija. Osim „velikih“ nominacija – za najboljeg glavnog glumca i za najbolji film – poprilično je jasno zašto mu se smiješi i nagrada za najbolje miksanje zvuka. Film kojem je zvuk lajtmotiv sjajno je iskoristio upravo zvuk u tehničkom smislu zahvaljujući kojem je stvorio sinesteziju u kojoj se gotovo opipljivo i vidljivo može osjetiti kako izgleda i kako se osjeća zvuk, ali još više tišina.

Drama, SAD, 120 min

Režija: Darius Marder

Glumci: Riz Ahmed, Olivia Cooke

2. Time

Ovaj kandidat za Oscar intimna je, a opet inspirativna i snažna priča o Fox Rich. Ona je majka šestorice sinova koja 20 godina pokušava izvući supruga iz zatvora u kojem služi 60-godišnju kaznu za pljačkanje banke. Uz gotovo meditativnu klavirsku pratnju spoj kadrova koje je Fox snimala dva desetljeća i onih iz sadašnjosti šalju snažnu poruku o ljubavi, pokajanju, ali i američkom pravosuđu.

Dokumentarni, SAD, 81 min

Režija: Garrett Bradley

Glumci: Rob Rich II, Fox Rich

3. Influencerica

Kako izgleda život zvijezda na društvenim mrežama, sve popularnijih influencera, prikazano je kroz život fitness trenerice Sylwije Zajac. U silnoj “ružičastosti” kojom pršti svaki kadar filma krije se ne tako prpošna realnost osobe kojoj je posao stalno biti sretna i nasmijana. Ipak, u prikazu odnosa, a posebice u oslobađajućem trenutku u kojem Sylwia „puca“, nedostaje dubine.

Drama, Poljska, 106 min

Režija: Magnus von Horn

Glumci: Magdalena Kolesnik, Julian Swiezewski

4. Sjedinjene Države protiv Billie Holliday

Život dame koja pjeva blues obilježen je disfunkcionalnim vezama, drogom, alkoholom i – neopisivom boli zbog brutalnog nasilja koje je nanošeno crncima. Sve je to, čini se, bio prevelik zalogaj da uspješno stane u ovaj film. Osim toga, najbolji dio svakako je gluma Andre Day, koja je sebi osigurala nominaciju za Oscar, a koja je, slično kao i J. Phoenix u „Jokeru“, potpuno nadrasla film.

Biografska drama, SAD, 130 min

Režija: Lee Daniels

Glumci: Andra Day, Trevante Rhodes

Cinemania

Redatelj Oliver Stone snimio je dokumentarac o bivšem američkom predsjedniku Johnu F. Kennedyju “JFK: Sudbina iznevjerena”, koji će premijerno biti prikazan u srpnju ove godine na filmskom festivalu u Cannesu. Stone je već snimio jedan igrani film o Johnu F. Kennedyju s jednostavnim naslovom “JFK”, u kojem glumi Kevin Costner, a ovaj put glumac će sudjelovati u atentatu na predsjednika. S novim filmom ovaj legendarni filmaš do sada nije imao sreće. Odbili su ga i Netflix i National Geographic, a razlog su neprovjerene tvrdnje koje se oslanjaju na dotad tajne dokumente i otkrivaju širi kontekst atentata i, prema Stonu, pravu sliku onoga što se stvarno dogodilo.

Obitelj Arethe Franklin nije zadovoljna National Geographicovom miniserijom “Genius”, u kojoj je ta TV mreža, poput Picassa i Einsteina ranije, prikazala život ove glazbene legende. Kako su izvijestili članovi obitelji, tvorci serije nisu se konzultirali s njima pa ljubitelje Arethine glazbe pozivaju na bojkot serije. Arethina unuka Franklin Grace kaže da su se nekoliko puta obratili National Geographicu, ali s nepoštovanjem su odbijeni. National Geographic, međutim, tvrdi da ima dozvolu za snimanje biografske drame o genijalnoj Arethi Franklin, koju je glumila britanska glumica nominirana za Oscar Cynthia Erivo.