Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Kultura Glazba

Izlasci Ive Pogorelića iz orbite Čajkovskog u ledeni svemir

Svaki trenutak Koncerta u b-molu u kojem klavir ostaje sam obilježio je više Pogorelić nego Čajkovski
07. studenoga 2011. u 00:35 13 komentara 24 prikaza
pogorelic i filharmonija
Foto: Žarko Bašić / Pixsell

Baš onako ruski široka i raspjevana Druga simfonija Sergeja Rahmanjinova bila je sjajna prilika da Zagrebačka filharmonija pod ravnanjem Dmitrija Kitajenka sinoć demonstrira zamjetan napredak.

Ali, kako reče gospodin do mene, to je bilo divno i očekivano, dok su se misli vraćale k onome što ih je uznemirilo u prvom dijelu večeri: Čajkovskom i Pogoreliću. Prvi puta otkako slušam genijalnog pijanista na trenutke više nisam čuo Čajkovskog, nego samo Pogorelića. Sve kadence i taktove slavnog Koncerta u b-molu u kojem klavir ostaje sam, Pogorelić je koristio za rastakanje i rastavljanje glazbe na kristale i atome. U tim je trenucima prestajalo svako vrijeme, gravitacija je bila ukinuta, ritam rastvoren u beskonačnost, a note sve razmaknutije jedna od druge, poput zvijezda u svemiru.

Nama koji ne mičemo sa zemlje, noćno nebo izgleda vrlo napućeno svjetlima, ali astronomi i astronauti znaju da je svemir zapravo užasavajuće prazan čim se iz ove naše atmosfere proviri u beskonačno i bestežinsko crnilo.

Tako je i Pogorelić napuštao orbitu Čajkovskog i otklizavao u prostor u kojem stvari, u prvom redu one glazbene, postaju krajnje osobne: ili ga s obožavanjem, povjerenjem i suosjećanjem slijedite u tu samoću, ili se bez oslonca i zraka gubite i gušite od ledenog prezira. Spadajući oduvijek u one prve i ovaj put izražavam privrženost i divljenje prema geniju klavira, umjetničkog intelekta i samoće.

Nitko drugi s takvim pristupom ni od jedne publike na svijetu, pa ni zagrebačke, ne bi dobio ovacije, premda je lani u bečkom Konzerthausu nešto ustrajnija publika kao bis dobila čitav drugi stavak. Upravo taj Andante semplice bio je vrhunac i za orkestar koji se iskazao već u mekim i preciznim pizzicatima i lijepim solima dugog daha, počevši od flaute. Nakon svakog pogleda u ledeni svemir, Pogorelića je orkestralna pratnja dočekivala na pravom mjestu i u pravoj brzini i ti su trenuci ponovnih spajanja bili među najvećim malim čudima kojih je u toj izuzetnoj glazbenoj večeri bilo čitavo mnoštvo.

 

podmukla bolest
HRT-ova voditeljica iznenada završila na hitnoj pa upozorila na veliki problem: 'Ne ignorirajte simptome'
CVH
CVH
Naučite kako samostalno obaviti pregled motocikla i dođite na besplatnu provjeru tehničke ispravnosti
  • muzikant:

    a upravo se to,Alfonz, i dogodilo....čovjek nije znao sluša li zaista Čajkovskog ili je to Pogorelićeva skladba...a to je po meni nepoštivanje kompozitora i notnog teksta.pitanje je ukusa hoće li se to nekome svidjeti,ali meni se čini da se tu ... prikaži još! ne radi toliko o genijalnosti koliko o ogromnom egu.i rastavljanje Čajkovskog na atome nije lijepo.......uopće.

  • Palooka:

    Ovo nije kritika glazbe nego bolesno trabunjanje. Ako je i od Pofuka - previše je!

  • Alfonz:

    Stavljati Pogorelića ispred Čajkovskog je ipak malo degutantno od ovoga ˝vrhunskog znalca klavirskih partitura˝