Svaki od najmanje 1200 sudionika, koliko ih organizatori poslovnog
summita u Koncertnoj dvorani “Vatroslav Lisinski” planiraju okupiti oko
menadžerskog gurua Johna Welcha, platit će između pet i deset tisuća
kuna kako bi bio na njegovu izlaganju. Osim ako nije riječ o siromašnim
studentima (390 kuna), odnosno asistentima (790 kuna).
Kako je prema programu za sve, osim za 350 VIP gostiju, od 9 do 20.40
sati predviđeno jedva sat i pol vremena razgovora s Welchom, nije na
odmet zapitati se zašto je u eri interneta te brzih i jeftinih
informacija nekome potrebna tako skupa naobrazba, hoće li sudionici
otići pametniji te čime to menadžerski gurui privlače sljedbenike,
redovito neusporedivo manje uspješne, ali barem jednako ambiciozne, ako
ne i ambicioznije?
Jacku Welchu su 73 godine. Proslavio se time što je za svoga
predsjedanja upravom General Electrica povećao tržišnu vrijednost
tvrtke sa 14 na više od 400 milijardi dolara, no istodobno ga se
optuživalo zbog pohlepe, arogancije te zbog potpunog prijezira prema
radništvu i srednjoj klasi. Samo je od 1980. do 1985. otpustio 112
tisuća radnika, smanjivši njihov broj za četvrtinu. Stoga je dobio
nadimak Neutronski Jack – aluzija na neutronsku bombu koja na mjestu
eksplozije ubija sav život, a zgrade, odnosno nekretnine, ostavlja
netaknutima. Treba imati na umu da je vojsku nezaposlenih proizveo u
razdoblju kada su sindikati u SAD-u bili izrazito jaki.
Rekao je, među ostalim, da “su jaki menadžeri koji su sposobni donijeti
teške odluke o rezanju broja zaposlenih jedini danas sposobni jamčiti
sigurnost zaposlenja te da su problem menadžeri slabići koji uništavaju
poslove”. To bi, čudnom logikom, trebalo značiti da sigurnost
zaposlenja jamče, zapravo, oni koji radnike otpuštaju (?!) te da su
socijalno odgovorni menadžeri, zapravo, slabići.
Njegova je izjava i ova: “Preopterećeni menadžer najbolji je menadžer
jer se takav neće imati vremena baviti trivijalnim stvarima i
uznemirivati ljude.” Podsjeća to na zaključak Georgea Orwella da se
radnike preopterećivalo poslom oduzimajući im svaki trenutak slobodnog
vremena kako ne bi stigli razmišljati o svom položaju te da se ne bi
mogli informirati ili obrazovati.
Sindikatima je smrtni neprijatelj. Optuživalo ga se da je uništavao
inovacije, da je tonama smeća oko gradova u kojima je djelovala njegova
kompanija uništavao okoliš, da je održavao snažne poslovne veze s
obitelji Osame bin Ladena... A pamti se i njegova izjava: “Kada treba
učiniti nešto da bi se zaradilo više, onda to učini i ne pitaj za
štetu.” Oni koji smatraju da je jedna od bitnih odlika uspješnog
menadžera i društveno odgovorno ponašanje Welcha drže katastrofalno
lošim menadžerom.
Welch je danas “težak” više od 700 milijuna dolara, iza sebe ima tri
braka, a na srcu mu je prije nekoliko godina ugrađena trostruka
premosnica. Od 2001. više nije u upravi General Electrica, nego
zarađuje na knjigama i predavanjima. Poput gurua propagira svoju
ideologiju praćen vojskom sljedbenika. No, teško je objasniti odakle
potreba da se prati njegova živa riječ kad je internet pun njegovih
izjava, predavanja i snimki.
U svijetu djeluje niz gurua menadžera koji sljedbenike pokušavaju
poslovno prosvijetliti. Broj njihovih sljedbenika ovisi ponajprije o
bogatstvu koje su zgrnuli radeći kao menadžeri. Svaki od njih ima pak
vlastito učenje, ali i način prezentacije.
Taj je fenomen analizirao Brad Jackson te je uočio tri vrste pristupa
sljedbenicima. “Pragmatici” nastupaju uvjeravajući auditorij da se
nešto mora činiti upravo tako jer je to jedina stvar koja se može
učiniti. “Pravednici” uvjeravaju u svoj pristup tvrdeći da je “tako
ispravno činiti”, a “društveno svjesni” poručuju da se ono što oni
poručuju mora učiniti jer je to jednostavno “dobro”.
Jackson je u sva tri pristupa uočio religioznu analogiju, odnosno niz
religioznih i ideoloških elemenata u njihovim nastupima. Jer svi
nastupaju obećavajući utopijske perspektive (primjerice, potpuni
organizacijski preporod), a rezultati su, jasno, utopijski neostvarivi
samim tim što se primjenjuju na živa ljudska bića.
U svakom slučaju, Jackson ne smatra da budućnost leži u pojedinačnim
guruima. Dapače, predviđa uskoro njihov silazak sa scene.
FENOMENI Hrvatski poslovnjaci izbrojit će od pet do deset tisuća kuna kako bi bili na izlaganju najpoznatijeg svjetskog menadžera