Renata Maurer Nikolić, dugogodišnja rukovoditeljica unutar BKS Bank, nedavno je postala članicom Uprave te austrijske banke koja na hrvatskom tržištu djeluje od 2001. godine, najprije kroz leasing segment, a potom i kroz bankarske usluge preuzimanjem tadašnje Kvarner banke 2006. godine. U intervjuu za Večernji list s Maurer Nikolić smo razgovarali o njezinoj novoj ulozi, planovima banke u Hrvatskoj i regiji, važnosti personaliziranog pristupa klijentima, novim digitalnim rješenjima, o tome kako banke mogu ostati konkurentne i učinkovite na manjim tržištima poput našeg te mogu li se uopće nositi s velikim igračima…
Od travnja ste članica Uprave BKS Bank AG s odgovornošću za inozemna tržišta. Kako biste opisali svoju tranziciju na ovu ključnu poziciju i što su Vam prioriteti u prvih godinu dana mandata?
Svoj ulazak u Upravu banke s jedne strane vidim kao priznanje za svoj dosadašnji rad, a s druge strane i kao odgovornost koju shvaćam vrlo ozbiljno. Preuzimanje ove ključne uloge rezultat je postupnog procesa profesionalnog rasta, utemeljenog na kulturi suradnje i visokoj razini profesionalizma. Kada je riječ o prioritetima, u nadolazećem razdoblju fokusiramo se na jačanje angažmana u području strateškog i održivog rasta na našim inozemnim tržištima, osnaživanje sinergije među tim tržištima te poticanje prekograničnih, inovativnih i održivih rješenja. Posebnu pažnju posvećujemo jačanju lokalnih timova i osiguravanju potpore inozemnim tržištima kako bi se osjećali osnaženo i usklađeno s našim ključnim vrijednostima.
Naglasak stavljamo na produbljivanje odnosa s klijentima te jačanje našeg employer brandinga kroz inicijativu "B a teamstar", s ciljem da budemo prepoznati kao poželjni poslodavac. U svemu što radimo, nastojimo dodatno učvrstiti i promovirati vrijednosti BKS Bank kao temelj naše organizacijske kulture i uspjeha. Pritom posebno ističem da smo u Hrvatskoj ponosni nositelji MAMFORCE certifikata, koji potvrđuje našu predanost stvaranju obiteljski prijateljskog i uključivog radnog okruženja.
Hrvatska je za BKS Bank prepoznata kao tržište s visokim potencijalom. Koji su konkretni planovi za razvoj poslovanja u Hrvatskoj u narednim godinama, osobito u kontekstu sve snažnijeg fokusa na digitalizaciju i održivost?
BKS Bank je potencijal hrvatskog tržišta prepoznala prije tridesetak godina. Brojni zaposlenici se s nostalgijom osvrću na početke našeg predstavništva u Hrvatskoj 1998., a zatim i osnutka leasing društva. Nakon razvoja leasing poslovanja, osnivanje banke bio je prirodni korak s ciljem daljnjeg razvoja bankarskog poslovanja u Hrvatskoj. Vjerujem kako banka i leasing zajedno danas stvaraju konkurentnu sinergiju na hrvatskom tržištu.
Ono što, ustvari, želim naglasiti jest da Hrvatska ima bitnu ulogu u našoj inozemnoj strategiji. Na tom području vidimo značajan potencijal za rast, posebno u poslovanju s gospodarskim subjektima, leasingu i održivom financiranju. U godinama koje dolaze nastavit ćemo razvijati svoje digitalne usluge, kako za stanovništvo tako i za tvrtke. Osim toga, želimo pojačati proizvode usklađene s okolišnim, društvenim i kriterijima dobrog upravljanja, a uz to i dalje ulagati u nove tehnološke platforme.
Segment poslovanja s pravnim osobama pokazao se posebno snažnim. Kakva su Vaša očekivanja za segment građanstva, osobito u Hrvatskoj?
Iako rad s gospodarskim subjektima jest i ostaje okosnica našeg rada u Hrvatskoj, kontinuirano razvijamo svoje poslovanje sa stanovništvom s naglaskom na personalizirani pristup svakom pojedinačnom klijentu. U svakom segmentu poslovanja, uključujući stanovništvo, težimo usklađivanju s lokalnim tržištem. Suočavamo se s vrlo izazovnim pravnim okvirom, no zakonodavni ciljevi su jasni, a to je zaštititi i podići razinu informiranja i financijske pismenosti najosjetljivijih članova našeg društva. Podržavamo takav zakonodavni smjer i upravo zato ulažemo značajne napore u ispunjavanje svih pravnih zahtjeva, ne samo u Hrvatskoj, nego na svim našim tržištima.
Strateški smo okrenuti i mlađoj populaciji. Upravo smo lansirali kampanju za studentske račune, koja traje do kraja godine, a koja uključuje posebno osmišljeni paket dobrodošlice za mlade koji razmišljaju o otvaranju bankovnog računa. Vjerujemo da izgradnja kvalitetnih odnosa s mladim klijentima kroz suradnju i potporu tijekom studiranja predstavlja pozitivan primjer doprinosa u razvoju akademske zajednice u Hrvatskoj. Svjesni smo situacije oko nas, zato nas i veseli što možemo dati svoj doprinos pozitivnim pomacima u životima mladih, na kojima svijet ostaje, kako se to lijepo kaže, i od kojih svi puno očekujemo. Pođimo samo od vlastite djece.
Vi ste jedna od banaka koja nudi financiranje stambenih zgrada. Očekujete li promjene u uvjetima financiranja zbog novog Zakona o upravljanju i održavanju zgrada?
Financiranje stanogradnje, odnosno stambenih zgrada, čini značajan udio u našem poslovanju na hrvatskom tržištu. Podrazumijeva se da pozorno pratimo sve zakonodavne promjene kako bismo zadržali konkurentnost i istovremeno bili u potpunosti usklađeni s važećim propisima. U BKS Bank čvrsto vjerujemo u odgovorno financiranje i kada to kažem, mislim na ponudu fleksibilnih kredita s transparentnim uvjetima. Uz to, kontinuirano istražujemo nove modele financiranja, osobito u području financiranja energetske obnove. U tijeku nam je i kampanja za nove račune stambenih zgrada s povoljnim uvjetima.
U kojoj mjeri banke poput BKS Bank, s relativno manjom mrežom u Hrvatskoj, mogu konkurirati velikim igračima? Gdje vidite Vašu glavnu tržišnu nišu?
To što smo manji ustvari je i prednost, osobito kada govorimo o agilnosti i bliskosti s našim klijentima. Naša snaga leži u personaliziranoj usluzi, dugoročnim odnosima i financijskim rješenjima po mjeri, a to je nešto s čime se velike, univerzalne banke nerijetko bore, osobito u smislu konzistentnosti usluge. Svoju ulogu tako vidimo u snažnom partnerstvu sa srednje velikim poduzećima i klijentima koji cijene povjerenje, kvalitetu usluge i održivo poslovanje. Dakle, fokusirani smo na male i srednje velike tvrtke koje osobno smatram važnim pokretačima hrvatskog gospodarstva. Upravo u tom području imamo relevantno iskustvo obogaćeno, da tako kažem, vrijednostima naše banke, među kojima bih istaknula odgovornost, regionalnu povezanost i usredotočenost na budućnost.
Imate bogato iskustvo u upravljanju međunarodnim operacijama, osobito u regiji. U čemu je posebnost hrvatskog tržišta u usporedbi sa Slovenijom, Srbijom ili Slovačkom? I koliko se u tim razlikama prilagođavaju bankarski modeli poslovanja?
Svako tržište ima svoju vlastitu dinamiku i regulatorni okvir. Hrvatska se, primjerice, ističe po svojoj otvorenosti prema inovacijama i relativno visokoj digitalnoj pismenosti, osobito u urbanim područjima. Iako se osnove zdravog bankarstva nisu izmijenile, prilagođavamo svoje modele koji odražavaju ponašanje lokalnih potrošača i zrelost tržišta, bilo lokalizacijom proizvoda, prilagodbom kreditnih procesa ili prilagođavanjem digitalnih alata.
Vaša karijera zanimljivo je isprepletena s tržištima Jugoistočne Europe. Kako gledate na njihov razvoj potencijala u odnosu na Zapadnu Europu – jesmo li još uvijek percipirani kao 'tržišta u nastajanju' ili se ta paradigma mijenja?
Rekla bih da je etiketa "tržišta u nastajanju" danas već pomalo passé i da više ne odražava stvarno stanje. Naime, Jugoistočna Europa ostvarila je izniman napredak u izgradnji financijske infrastrukture, usklađivanju zakonodavstva s europskim standardima i razvoju digitalnih inovacija. Naravno, treba priznati, razlike u razinama prihoda i obujmu ulaganja postoje, no potencijal rasta daleko je veći nego na onim tržištima koja se smatraju zrelima ili razvijenima. Investitori i kreditne institucije poput BKS-a, ova tržišta ne vide tek kao priliku za brzu zaradu, nego kao dugoročno strateška tržišta.
Održivost je danas nezaobilazna tema. Kako BKS Bank pristupa ESG standardima i održivom financiranju – i koliko to ima konkretnog odraza na ponudu proizvoda?
Tako je, u današnjim okolnostima poslovanje više nije zamislivo bez uvažavanja održivosti. Sa zadovoljstvom mogu reći da je načelo održivosti duboko u DNK-u našeg poslovanja. Slijedimo holističku strategiju ESG-a koja uključuje vlastito smanjenje ugljičnog otiska, održive prakse kreditiranja i sve veći raspon “zelenih” proizvoda. Konkretni primjeri su, recimo, naše “zelene” obveznice, posebni krediti za projekte usmjerene na održivost i nagrađivani štedni proizvodi u Austriji. Iz dosadašnjeg iskustva i suradnje s hrvatskim tvrtkama i institucijama, kao što su Hrvatska udruga poslodavaca i Hrvatska gospodarska komora, mogu potvrditi da postoji visoka razina angažiranosti i aktivnosti u podizanju svijesti i implementaciji standarda održivosti.
Također, izrazito smo ponosni što smo član Green Finance Alliancea i što smo u Austriji prepoznati kao jedan od pionira održivog financiranja, o čemu svjedoče brojna priznanja i nagrade za naš predani angažman. Osim toga, kroz suradnju s organizacijama poput Caritasa, posebice kroz projekte Zaklade Ti i Ja (Du-Wir Stiftung) i Kafića za učenje (Lerncafé), aktivno doprinosimo društveno odgovornom djelovanju, koje planiramo dodatno razvijati i implementirati na našim inozemnim tržištima.
U vrijeme rastućih regulatornih zahtjeva i inflacijskih pritisaka, banke sve više traže načine za racionalizaciju troškova. Kako BKS Bank planira održati atraktivan omjer troškova i prihoda, posebno na manjim tržištima poput našeg?
Smatram da je troškovna učinkovitost ključni sastojak strategije otpornog rasta. Ulažemo u pametnu digitalnu infrastrukturu koja nam omogućuje rast bez proporcionalnog povećanja općih troškova. U Hrvatskoj smo, dakle, usredotočeni na tzv. “vitko” poslovanje, prekogranične sinergije i ciljana ulaganja u područja s visokim rastom. Ako pogledate omjer naših troškova i prihoda koji iznosi 41,3 posto, vidjet ćete da on odražava upravo takav disciplinirani pristup ovom pitanju.
Hrvatsko tržište sve je zanimljivije ulagačima iz EU, a austrijske tvrtke tradicionalno su među najaktivnijima. Kako BKS Bank prati te investicije i pruža podršku poslovnim klijentima koji dolaze ili već posluju u Hrvatskoj?
Kao banka s austrijskim korijenima koja je, regionalno gledano, snažno prisutna na tržištu, ulagačima koji ulaze na hrvatsko tržište služimo kao financijski most. Pružamo savjetodavne usluge za ulazak na tržište te financijska i leasing rješenja prilagođena prekograničnim operacijama. Naši timovi dubinski poznaju i austrijsko i hrvatsko regulatorno okruženje, što nam omogućuje da tvrtkama pružimo svu potrebnu potporu, počevši od planiranja pa sve do faze širenja njihovog poslovanja.
I za kraj – dolazite iz međunarodnog okruženja, ali imate i vrlo snažan osjećaj za lokalna tržišta. Kako usklađujete stratešku razinu odlučivanja s lokalnim potrebama i timovima na terenu? Koja je formula za uspješnu banku koja djeluje izvan svog matičnog tržišta?
Iz vlastitog profesionalnog i životnog iskustva mogu reći da ta slagalica nije moguća bez kombiniranja jakog strateškog kompasa s dubokim uvidom u lokalnu situaciju. Uspješno međunarodno bankarstvo pretpostavlja osnaživanje lokalnih timova, prepoznavanje i uvažavanje kulturoloških nijansi i prilagodbu šire strategije lokalnim realnostima. U BKS Bank gradimo dugoročna partnerstva sa svojim klijentima i zaposlenicima na način da prije svega saslušamo i čujemo što oni imaju za reći, zatim promišljeno djelujemo, pružajući konzistentnu vrijednost – bilo da je to u Austriji, Hrvatskoj, Sloveniji, Srbiji, Slovačkoj ili Italiji.