Što prolazi, a što ne u recesiji? Postoji li djelatnost koja se upravo
u tim uvjetima može uzdići i dobro profitirati i može li se uopće u
krizi govoriti o dobitnicima?
Promjena navika
U stvarnoj će recesiji malo koje grane bilježiti rast. Međutim, unutar
pojedinih grana može doći do rasta određenih segmenata.
Na primjer, neki su skloni reći da se jesti mora pa da će, prema tome,
od krize profitirati kompanije iz prehrambene branše.
To nije točno, jer ljudi zbog krize neće jesti više, već će samo doći
do preraspodjele potrošnje prehrambenih proizvoda u korist bazičnih
proizvoda, onih nižeg cjenovnog razreda.
Dakle, prodaju će povećati proizvođači jeftinijih proizvoda, a
smanjenje će osjetiti oni u čijem portfelju velik udio imaju tzv.
premium proizvodi – smatra konzultant Željko Perić.
Slično tomu, promjena navika moguća je i u putničkom prijevozu, gdje se
može očekivati pad (skupljeg) avionskog prijevoza, a povećanje bi mogli
zabilježiti (jeftiniji) autobusni prijevoznici ili željeznica.
Ono što će zasigurno i dalje cvjetati jesu igre na sreću, kladionice i
ostali oblici kockanja, smatraju analitičari, ali i psiholozi.
Naime, u uvjetima straha od siromaštva ljudi su skloni izazivati sreću
i nadati se velikim dobicima koji bi ih izbavili iz nevolje.
Oni manje skloni izazivanju sreće pokušat će svoje proračune stegnuti
ne kupujući novo, već krpajući staro.
– Moguće je da u vrijeme krize dođe do porasta pojedinih usluga, npr.
usluga remonta, rekonstrukcija zbog činjenice da će mnoge firme
odgoditi zamjenu starije opreme novom i odlučiti se potrošiti manje
novca te samo dotjerati postojeće pogone da izdrže do boljih vremena.
Također, slijedi rast prihoda usluga sitnih obrtnika za usluge popravka
kućanskih aparata, odjeće, obuće, koji će se u vrijeme krize manje
kupovati, a više popravljati – kazuje Perić.
Širenje poslovanja
Dakako, bez obzira na kretanje cijelih grana (ili biznisa), u svakoj
grani pojedine firme iskoristit će krizu kao priliku i proširiti
poslovanje, ili preuzimanjem firmi koje su u krizi ili preuzimanjem
tržišnih udjela firmi koje će propasti, bilo na domaćem ili stranim
tržištima, zaključuje Željko Perić.
Biznisi koji u krizi ipak uspIjevaju
Igre na sreću
Kladionice i ostale vrste nagradnih igara zahvalne su u vrijeme krize
jer nude velike dobitke
Diskonti
Iznimno jeftina hrana, piće, odjeća i obuća privući će potrošače, a
tzv. premium proizvodi gube u vrijeme krize
Alkohol
Jeftinim alkoholnim pićima u pravilu u vrijeme recesije raste prodaja,
a time i proizvodnja
Sitni obrti
U krizi se ne kupuje novo, već se popravlja staro, pa
postolari, krojači i serviseri imaju posla
Prijevoz
Željeznica i autobusni prijevoz mogli bi zamijeniti komotnije, ali i
skuplje, avionske letove i automobile