Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Vijesti Kupujem hrvatsko

Glagoljica kao inspiracija: hrvatski motivi nadahnjuju dizajnere

U Etno butiku Mara u Ilici prodaju se kaputi, sakoi, haljine... s raznim etnomotivima, a dvojcu Twins inspiracija je hrvatska zastava.
28. ožujka 2019. u 13:00 0 komentara 194 prikaza
Vesna i Marija Milković - vlasnice Etno butika Mara
Foto: Sanjin Strukić/PIXSELL

Na njihovu čipku čak je i kraljici Elizabeti zapeo pogled. Nije mogla odoljeti da na trenutak ne zastane kad joj je predsjednica Kolinda Grabar-Kitarović pružila ruku. A vjerojatno je i u neformalnom razgovoru doznala da je riječ o ornamentu s hrvatskog otoka Paga.

01.02.2017., Etno butik Mara, Zagreb - Vesna i Marija Milkovic, koje stoje iza Etno butika Mara, izmedju ostalog dizajniraju i za predsjednicu RH Kolindu Grabar-Kitarovic.  Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL Etno butik Mara 'Otkako smo postale 'Kolindine dizajnerice', etnomotivi su hit'

Pašku čipku na rukavu sugerirala je Vesna Milković, odmah nakon što su predsjednici na Pantovčaku uzele mjere za ručno šivani crno-bijeli kostim. Zaželjela je potom i jedan s malo boje, pa im je to odlučila priopćiti baš u njihovu dućanu u prolazu Matice obrtnika. Tada su joj izradile crveno-crnu varijantu. I tako su majka i kći iz Etno butika Mara među zagrebačkim obrtnicima postale poznate kao “Kolindine dizajnerice”. Iako im je da su idealne za to govorio gotovo svatko tko je ušao u dućan.

Vesna i Marija Milković - vlasnice Etno butika Mara
1 / 6
01.02.2017., Etno butik Mara, Zagreb - Vesna i Marija Milkovic, koje stoje iza Etno butika Mara, izmedju ostalog dizajniraju i za predsjednicu RH Kolindu Grabar-Kitarovic. Photo: Sanjin Strukic/PIXSELL

– Godinu dana slušale smo: “Pa vi biste trebale odijevati Kolindu”, dok nisu došli iz Ureda predsjednice kako bi rekli da su nas odabrali za predsjedničin službeni posjet Engleskoj – kaže Vesna Milković, koja haljine, kapute, košulje, sakoe, torbice te ostale predmete dizajnira s kćeri Marijom. Kroz vrata obrta u Ilici otad su ušli brojni novi kupci. Jer sve je zanimalo – koje su još hrvatske ornamente i dijelove nošnji njih dvije uspjele aplicirati na odjeću.

– Interes se, naravno, povećao, no naše poslovanje i dalje počiva na stalnim klijentima, većinom ženama koje su prilično svjesne što nose. Etno ili voliš ili ne voliš. Nema između – ističe Vesna Milković, koja je Etno butik Mara otvorila još 1999., kada je, u 38. godini, odlučila promijeniti zanimanje pravnice.

Alkarice etno butik Mara 300. obljetnica sinjske alke Kreacije Vesne i Marije Milković inspirirane alkarskim motivima oduševile Viteško alkarsko društvo

– Mislila sam kolika bi bila šteta provesti život ne radeći ono što voliš – objašnjava dizajnerica rođena u Vrbanji. Živjela je u obitelji u kojoj se stalno nešto šivalo, plelo i vezlo. Baka joj je prenijela znanje svih tehnika veza. Prvu je bluzu sašila još u šestom razredu osnovne škole, a u gimnaziji je već izrađivala kapute. A ideja za brend sazrela je kad je shvatila koliko ima različitih hrvatskih etnomotiva koji nisu uopće prepoznati.

Baštini je ostala vjerna svih ovih godina, među ostalim i zato što joj je ona neiscrpno vrelo nadahnuća. Kći Marija prati posao od svoje 15. godine, a sada je kao diplomirana modna dizajnerica te mlađa generacija obitelji zadužena za softverski dio posla.

Etno butik Mara Vesna i Marija Milković Hrvatske dizajnerice oduševile rimsku publiku kreacijama inspirarnim glagoljicom

– Dio ornamenata radimo kompjuterski, na posebnom programu. A nakon što nacrtam, primjerice, borduru s Baščanske ploče, dalje se sve aplicira strojno – kaže Marija Milković. Da bi to učinili, surađuju s muzealcima, pa i s akademicima. S njima se najčešće konzultiraju oko glagoljice, koja se traži na krsnim košuljicama. Hit je i alkarski vez, a obradili su i šestinski, prigorski, slavonski, tu je i motiv pletera... Hrvatska zastava, pak, bila je inspiracija modnom dvojcu koji se kriju iza imena “Twins” da nedavno naprave kolekciju za jesen-zimu 2018./2019., koja spaja prošlost i budućnosti te priziva duh šezdesetih. Dizajneri Damir Begović i Domagoj Štimac tako, kažu, žele progovoriti o stanju u društvu, politici i problemima u Hrvatskoj.

– Kolekcija je inspirirana slobodom. Nova preokupacija ovih nam je predstaviti kolekciju u kojoj modni dizajn može djelovati aktivistički te osvijestiti i educirati publiku o bitnim problemima današnjice u Hrvatskoj na kreativan način, a u budućnosti i utjecati na promjene – kažu Twinsi, čiji kostim u bojama – crven, bijeli, plavi – privlači pozornost.

Digitalna komora
JESTE LI ISPROBALI
HGK: Naša Digitalna komora sada nudi sve bitne informacije za pokretanje poslovanja
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.