Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 20
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
LIJEPA NAŠA POLITIKA

Balkanski mačizam u sudnici

13.02.2006.
u 19:00

Ivo Sanader je bez sumnje podignuo prag tolerancije u zemlji u kojoj je režanje bilo glavni oblik javne komunikacije. Zahvaljujući njegovu radikalnom odmaku od vlastitog oporbenog tonaliteta, Hrvatska je lakše prodisala, napetosti su popustile i odjednom je zemlja počela nalikovati onim smirenim primjercima demokracija europskog tipa. No, daleko od toga da je postala udobna, pravedna i poštena država. Iako se domaća politika trudi pokazati svijetu da Hrvatska nije dio balkanskog gliba, mačistički obrasci po kojima funkcionira društvo poništavaju njezin trud. Sve dok u Hrvatskoj budu carovale predrasude, najlakše će je biti opisati riječima  izvana gladac, a iznutra jadac.

U ekstremnim situacijama, koje do kosti ogoljuju hrvatsko društvo, vidi se, naime, da se ono nije ni milimetar odmaknulo od mačizma balkanskog tipa u kojemu žena može očekivati razumijevanje samo ako je mrtva. Mislite da je tvrdnja pretjerana? Možda bi bila da nije obrazloženja nekoliko sudskih presuda iz kojih izvire bešćutnost koja nema veze ni s pravom ni s pravdom. Je li pretjerano ustvrditi, primjerice, kako razumijevanje za ženu nije pokazao onaj gospićki sudac koji je oslobađajuću presudu njezinu nasilniku obrazložio ciničnom konstatacijom da guranje prsta u anus nije silovanje?

Ili, može li se reći da je razumijevanje za ženu pokazao zadarski sudac koji je u obrazloženju presude kojom je šalje u zatvor na devet i pol godina zbog ubojstva supruga napisao kako je ona provokator koji se bio dužan ukloniti dok se ljutiti muž ne smiri? Je li pokazao razumijevanje za situaciju u kojoj se našla napisavši u obrazloženju da je prekoračila granicu nužne obrane kad ga je ubola nasumce zgrabljenim nožem s obzirom na to da je muž nije gušio, nego ju je hvatao za vrat. Pritom joj je još držao i noge da se ne otima, ali koga briga!? Sud očito nije bilo jer, da jest, ne bi u obrazloženju pisalo kako muž "nije iskazivao prijetnju, ni nagovještaj napada na tijelo..."

Iako je Vrhovni sud vratio oba slučaja ponovno u sudnicu, pokušavajući tako popraviti propuste, ove dvije priče pokazuju primitivizam tamo gdje ga ne bi trebalo biti. Iako ne bi smjelo, i pravosuđe robuje ukorijenjenim predrasudama, podijeljenim ulogama i krivnjama koje uz njih idu. Napastovana je košarkašica u Gospiću bila strankinja, uz to crnkinja i samohrana majka. Nasilnik je lokalni moćnik, otac četvoro djece, katolik... Kad je oslobodio nasilnika, sudac je kaznio žrtvu.

Žena osuđena za ubojstvo muža je, pak, dijete razvedenih roditelja, osrednje obrazovana, relativno siromašna cura koja se, kako kažu zlobnici, "dobro" udala. Njezin suprug bio je iz utjecajne obitelji, obrazovan i zvijezda u usponu. Iako loš socijalni status nikoga ne čini lošim niti dobar pedigre nekoga čini dobrim, sudsko vijeće s puno je razumijevanja zaključilo da je muž zapravo imao pravo braniti svoju čast, tući i daviti neposlušnu ženu jer ga je uvrijedila i pokazala da ga ne poštuje dovoljno. Ona se, pak, nije smjela odupirati, nego se, kako stoji u obrazloženju, bila "dužna maknuti ili ograničiti na defenzivnu obranu".

Kad se laik suoči s takvim izostankom razumijevanja i suosjećanja, ne može se ne upitati kako bi u sudnici prošla mlada Sinjanka Anđela Bešlić da nije ubijena. Bi li u obrazloženju presude "samo" za silovanje bila prikazana kao provokatorica koja je tijesnim trapericama ili kratkom majicom što otkriva pupak ili prejakim ružem na usnama izazvala nevolju i zapravo dobila što je tražila? Da je Anđela ostala živa, bi li dobila razumijevanje i sućut kakve je dobila mrtva? Strašna su to pitanja, ali su strašni i mogući odgovori.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije