Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 97
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
ZASAD DOSTUPNO 500 BICIKALA

Bajs je stigao na 40 lokacija: Pola sata vožnje je 50 centi, a aktivacija računa 10 eura

storyeditor/2025-08-26/PXL_260825_137294462.jpg
Foto: Luka Antunac/PIXSELL
1/3
27.08.2025.
u 08:00

Koristi se uz pomoć mobilne aplikacije, a iznos koji se uplaćuje pretvara se u kredit. Postoje i mjesečna i godišnja pretplata za pet, odnosno 30 €

Pet stotina bicikala postavljeno je jučer na 40 stanica u širem centru, a do kraja listopada bit će ih 2000 na 180 lokacija po metropoli, najavio je gradonačelnik Tomislav Tomašević na jučerašnjoj konferenciji za novinare na kojoj je u promet pustio Bajs, novi sustav javnih bicikala vrijedan 9,3 milijuna eura bez PDV-a.

Posao je na četiri godine dogovoren s tvrtkom Nextbike, koja je sličnu uslugu već nudila Zagrepčanima, a u cijenu su, osim bicikala, uključeni i jamstvo da će 95 posto njih biti ispravno u svakom trenutku te distribucija vozila po gradu kako bi ih uvijek bilo dovoljno na svim stanicama, kako je objasnio Tomašević.

– Ideja je dobra, ali izvedba je daleko od idealne. Kuda da se vozim tim biciklom nakon što ga unajmim? – upitala je pak Ana, na koju smo naišli pokraj Bajsovih klamerica na Glavnom kolodvoru. – Recimo da baš na ovoj stanici odlučim uzeti bicikl. Kamo da krenem njime kada nisu ocrtane trake? Dakle, trebala bih se ili gurati s pješacima na nogostupu ili riskirati život i voziti se po tramvajskim tračnicama – protumačila je, dodajući kako biciklistička infrastruktura u metropoli ne prati ovakav projekt.

Slični su komentari izgleda došli i do Tomaševića, koji je odmah jučer rekao kako se "neki pitaju zašto idemo s ogromnim sustavom javnih bicikala, a nemamo dovoljno razvijenu biciklističku infrastrukturu". – U zadnje četiri godine dosta smo radili na tome, a u iduće četiri ćemo i više. Ali dat ću primjer Splita, koji ima sustav javnih bicikala, iako ima jednu biciklističku stazu. Dakle, to nije situacija "kokoš ili jaje" nego treba raditi jedno i drugo paralelno – istaknuo je.

FOTO Bit će ih tisuće po gradu, pogledajte cijene i lokacije
storyeditor/2025-08-26/PXL_260825_137294462.jpg
1/10

Sustav je osmišljen kako bi se povećao broj putnika u javnom prijevozu te dodatno širio održivi promet, a koristi se putem mobilne aplikacije Nextbike koja zahtijeva registraciju, pri čemu se aktivacija računa naplaćuje 10 eura. Taj se iznos pak pretvara u kredite za vožnju vidljive u aplikaciji, koja uključuje i korisničku podršku za sve probleme koji se mogu javiti prilikom postupka najma, kao i za prijavu oštećenja ili neispravnosti bicikla.

Unutar aplikacije nalazi se interaktivna karta s lokacijama na kojima se nalaze bicikli te pregledom njihove dostupnosti u stvarnom vremenu. Da bi se vozilo unajmilo, potrebno je pak skenirati QR kod ili ručno unijeti jedinstveni broj bicikla i potvrditi najam u aplikaciji, nakon čega se brava otključava automatski.

Za korištenje Bajsa predviđene su tri opcije, jednokratni najam te mjesečna i godišnja pretplata. Bicikl se tako može unajmiti na pola sata za 50 centi, mjesečna pretplata stoji pet eura, a godišnja 30. Pretplata također omogućuje korištenje bicikla do pola sata, nakon čega ga, želite li nastaviti vožnju bez dodatne naknade, trebate vratiti na neku od registriranih stanica i pauzirati pola sata prije sljedećeg najma.

Moguće je, naravno, i kontinuirano voziti duže od pola sata, no u tom slučaju slijedi naplata po komercijalnoj cijeni, odnosno 50 centi za dodatnih 30 minuta. Razlog je, kako je objasnio Tomašević, ideja da što više ljudi koristi bicikle.

– Upotrebljavat će se za putovanje od destinacije A do destinacije B i u tom smislu želimo njihovu rotaciju, da ih što više ljudi koristi. Zato je tih pola sata. Na isti princip funkcioniraju sustavi u većini europskih gradova – istaknuo je.

Na stanici na Glavnom kolodvoru zatekli smo i Damira, koji je upravo unajmljivao bicikl. – Dugogodišnji sam korisnik Nextbikea, a sada je to postalo Bajs. Već imam aplikaciju i sustav je ostao isti, unesem kôd, otključa mi se bicikl i mogu krenuti. Najvažnija je promjena to što će sada biti puno više stanica. Živim u Rudešu, gdje je dosad nije bilo, pa mi je to ograničavalo korištenje. Ali ovo je super opcija za Zagreb i naše gužve – kazao je, dodajući kako bi bilo dobro i proširiti biciklističke staze.

Zastao je i Ivan, kojeg je privukla, kako je rekao, lijepa plava boja na biciklima. – Nisam znao za ovaj sustav, ali čini mi se kao dobra ideja. Moram tražiti kćer da mi skine aplikaciju jer se ja u to ne razumijem – naglasio je.

Komentara 39

JI
Jingo
08:38 27.08.2025.

Biciklisti vrlo rastegnuto tumače i vrlo selektivno se drže Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Vozi se po kolniku kao i po pločniku. Po potrebi. Vozi se u suprotnom smjeru, po potrebi. Kad je itko sišao sa bicikla (ukoliko nije označena posebna staza) te gurao bicikl? Od tisuća slučajeva možda jedan. Udari li vas bicikl kao pješaka, dotični protagonist će se brzo izgubiti. Možda hoće, a možda neće ga registrirati neka kamera. Dostavljači imaju dostavne kutije izvan gabarita bicikla itd itsl. Zelicius je dodao još ponešto. Dobro je napisao MarkoMarko M.

Avatar Matija__Gubec
Matija__Gubec
08:42 27.08.2025.

Bicikl za javnu upotrebu sa GPS-om i automatskom bravom u maloprodaji košta 2000 eura. Ukupni trošak bicikala je oko 4 milijuna, pod uvjetom da se u gradskoj vlasti nitko nije sjetio tražiti popust na tu količinu. To znači da 5,3 milijuna eura plaćamo održavanje bicikala, aplikaciju koju Nextbike već ima (radi već 15 godina) i stupiće na koje će bicikli biti naslonjeni. Tvrtka Nextbike (Sustav javnih bicikala d.o.o.) nikad nije imala dobit veću od 208 000 eura a sad će im grad dati 5 milijuna u 4 godine plus 30% od rentanja. Jel ovo još nekog podsjeća na poslove sa fontanama i zlatnim WC-ima?

DK
Dr.KarlosVonSalzberg
08:20 27.08.2025.

Od kada sam se preselio iz Zagreba na selo, preporodio sam se.

Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije

Kupnja