Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 25
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
AKADEMIJA FINANCIJA

Učenje o novcu, štednji, džeparcu... od V. do VIII. razreda

Predstavljanje projekta 'Mala akademija financija'
Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL
1/8
24.10.2018.
u 12:21

Večernji list i Udruga društva za upravljanje mirovinskim fondovima pokreću Akademiju financija

Što je novac, kako se stječe, kako planirati osobni razvoj, što je potražnja i kako ona utječe na džeparac, kako izraditi osobni proračun i koliko je važno već od najranije dobi misliti na mirovinu, samo su neka od brojnih pitanja na koja će odgovore učenicima osnovnih škola ponuditi Večernji list u sklopu novoga edukativnog projekta, male akademije financija pod nazivom “Učim i štedim – znam da vrijedim”.

Upravo razumijevanje i svladavanje financijske pismenosti, koja reformom školstva u osnovne i srednje škole ulazi kao međupredmetni sadržaj koji se neće učiti samo kroz poduzetništvo nego i brojne druge predmete, ključne su vodilje za pokretanje edukativnog projekta koji Večernji list organizira u suradnji s Udrugom društva za upravljanje mirovinskim fondovima, Ekonomskim fakultetom i Ministarstvom obrazovanja.

Tri kruga natječaja

Uz učenike, mala akademija financija koristit će i roditeljima, učiteljima i profesorima da bi i sami shvatili važnost štednje, razumjeli osnovne financijske pojmove i znali ih što kvalitetnije i uspješnije objasniti osnovnoškolcima.

– Financijska pismenost o kojoj dugo slušamo i koju u školama iščekujemo temelj je na kojem će nove generacije graditi svoju budućnost. U našim školama velik broj učenika zna mnogo činjeničnih podataka, no brojna istraživanja upućuju na to da, kada se pred njih stave konkretni, životni problemi, naročito oni financijske prirode, ne znaju mnogo i to je glavni motiv zbog kojeg je Večernji list odlučio pokrenuti ovaj projekt. Naravno, projekt ne bi imao toliku važnost da naglasak nije stavljen na interakciju s osnovnoškolcima, a sve u suradnji s Dajanom Barbić i Andreom Lučić, dvjema docenticama s Ekonomskog fakulteta koje će u školama koje se prijave organizirati radionice – kazao je jučer na predstavljanju projekta Dražen Klarić, glavni urednik Večernjeg lista.

Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL (ilustracija)

Projekt “Učim i štedim – znam da vrijedim” namijenjen je učenicima od petog do osmog razreda svih škola u Hrvatskoj. Uskoro će biti objavljen rok za prijavu na kreativni nagradni natječaj.

Osnovne škole prijavljivat će po jedan esej u kategoriji 1 (5. i 6. razred) i/ili u kategoriji 2 (7. i 8. razred), a već sada je poznato da jedan tim može prijaviti najviše jedan rad/esej, a jedna osnovna škola može prijaviti najviše dva rada/eseja (po jedan u svakoj kategoriji). Tim može sačinjavati najmanje 20, a najviše 35 učenika, a za sudjelovanje u nagradnom natječaju potrebno je i pisano dopuštenje roditelja/skrbnika djeteta.

Najkreativnijih 20 radova, po deset u svakoj kategoriji, ulazi u drugi krug nagradnog natječaja te će u tim školama biti održana edukacija financijske pismenosti. Najbolji će radovi na kraju cjelokupnog projekta, koji će trajati do svibnja iduće godine, biti nagrađeni vrijednim nagradama, a najbolji učenici bit će predstavljeni.

– Cijeli ovaj projekt izvrsno se nadopunjuje s obrazovnim procesom koji je u ovoj školskoj godini dio eksperimentalne provedbe “Škole za život”, a koji od sljedeće godine počinje i u svim ostalim hrvatskim školama. Riječ je o velikoj temi koju se može promatrati s dva aspekta – reformskog, ali i osobnog aspekta svakog učenika. Naime, već sada se zna da je sposobnost rješavanja kompleksnih problema jedna od ključnih kompetencija koje će se zahtijevati od radnika budućnosti, a ona svakako obuhvaća financijsku pismenost. Zato je važno ovakve teme učenicima približiti na konkretnim primjerima – kazala je na konferenciji za novinare ministrica obrazovanja Blaženka Divjak.

Da je nit vodilja učenicima, ali i njihovim obiteljima, objasniti važnost obiteljske štednje, poručila je Dijana Bojčeta Markoja, direktorica Udruge društva za upravljanje mirovinskim fondovima.

– Jedan od najvažnijih razloga za štednju svakako je sigurnija budućnost. U trenutku kada se u Hrvatskoj javno raspravlja o mirovinskoj reformi važno je naglasiti da je upravo kapitalizirana mirovinska štednja jamstvo sigurnije budućnosti. Dakle, štednja nije samo novac položen u banci – štednja su i uplate u drugi i treći mirovinski stup – kazala je Bojčeta Markoja.

Kako je naglasila na predstavljanju samog projekta, da bi djeca sutra znala prepoznati kako i zašto trebaju štedjeti, potrebno ih je danas financijski obrazovati.

– Ne zove se naš projekt slučajno “Učim i štedim – znam da vrijedim”. Djeci moramo svakog dana objašnjavati i primjerima pokazivati da je financijska pismenost istaknuta za njihovo dobro. Za dobrobit pojedinaca i društva u cjelini važno je kontinuirano raditi na financijskoj pismenosti, a iskustva razvijenih zemalja poput Finske pokazuju da se najbolji efekti postižu kada se s financijskom edukacijom počne u najranijoj dobi jer vrijeme u kojem živimo nudi mnogo više oblika štednje i, što je još važnije, više razloga za štednju – kazala je Dijana Bojčeta Markoja.

Uz nagradni natječaj na kojem sudjeluju učenici, projekt uključuje i edukativne radionice na kojima će o financijskoj pismenosti zanimljivim i jednostavnim primjerima učenike podučavati dvije docentice sa zagrebačkog Ekonomskog fakulteta – Dajana Barbić i Andrea Lučić, ujedno i autorice udžbenika o osobnim financijama za osnovne škole pod nazivom “Novac i ja”.

Foto: Boris Scitar/Vecernji list/PIXSELL (ilustracija)

 

– Bez osnovnih financijskih znanja, ispravnih stavova i odgovornog ponašanja teško ćete se moći suočiti sa svijetom u kojem je trošenje naglašenije od štednje i ulaganja. Kada naučite razlikovati želje od potreba, pametno odrediti i planirati svoje financijske ciljeve, voditi osobni proračun, znat ćete i kako raspolagati svojim džeparcem – poručile su dvije autorice u predgovoru svoje knjige učenicima od petog do osmog razreda.

Zbog postojećeg obrazovnog sustava u kojem pojam financijske pismenosti uopće nije zastupljen pa o njoj uče tek studenti, i to na specijaliziranim studijima, i zbog znatnog razvoja tehnologije i svijeta, sve moramo mijenjati i u budućnosti imati studente koji već dobro raspolažu vlastitim i kućnim financijama, poručio je i prodekan Ekonomskog fakulteta Božidar Jaković.

Ulaganje u budućnost

– Ovim projektom na neki se način obraćamo i potencijalnim studentima koji će do dolaska na fakultet već steći osnovne navike o štednji i već znati pametno upravljati budžetom. Uostalom, ovo je izvanredan način da ekonomska znanja, nužna u svakodnevnom životu, približimo što većoj skupini – kazao je Jaković.

Cilj je da današnji učenici svladaju sve pojmove na vlastitom primjeru, pa tako shvate i način djelovanja i svrhu mirovinskih fondova da bi u budućnosti sami znali donositi odluke i birati najbolje oblike štednje i raspoređivanja vlastitog budžeta – poručio je na konferenciji za novinare i Kristijan Buk, predsjednik uprave Allianz ZB d.o.o. društva za upravljanje obveznim i dobrovoljnim mirovinskim fondovima.

– Uostalom, i naš će se posao bolje razumjeti ako djeca već od najranije dobi svladaju financijsku pismenost. Naravno, ne očekujem da se u ovom projektu educiraju samo učenici nego i njihovi roditelji – kazao je Buk.

A to će biti moguće i onim učenicima i roditeljima čije se škole ne prijave na natječaj. Naime, osnovne teme financijske pismenosti Večernji list sa spomenutim docenticama Ekonomskog fakulteta obradit će u edukativnim videosadržajima koje će u idućoj godini objavljivati na portalu da bi se i tako postavili temelji za nužna praktična znanja svih učenika.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije