Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 67
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Miran Gosta, ravnatelj HAKOM-a

Transparentne informacije o kvaliteti mreža važne su jer potiču operatore na investicije

storyeditor/2023-04-24/PXL_231118_22775161.jpg
28.04.2023.
u 08:00

Gosta o istraživanju: Smatram da smo dobili povoljnu cijenu za ovaj posao, koji je u vrijednosti jednostavne nabave. Angažirana je tvrtka NET Check, koju smo odabrali na temelju referenci i cijene usluge Ispitivanje je pokazalo da su performanse mreža hrvatskih operatora i dalje vrlo visoke i zato smo zadovoljni rezultatima

Miran Gosta ravnatelj je Hrvatske agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM), a s njim smo razgovarali o kvaliteti usluga mobilne telefonije i planovima HAKOM-a kako telekomunikacijske operatore potaknuti da budu što bolji u pružanju svojih usluga i ujedno korisnicima omoguće najbolje iskustvo.

Odradili ste prvo ispitivanje kvalitete mobilnih mreža u organizaciji HAKOM-a, jeste li zadovoljni rezultatima?

Ispitivanje je pokazalo da su performanse mreža hrvatskih operatora i dalje vrlo visoke i zato smo zadovoljni rezultatima. Naš cilj je informirati krajnje korisnike o ključnim pokazateljima u mrežama pokretnih komunikacija, koje popularno nazivamo mobilnim mrežama. Na taj način korisnici mogu donositi informirane odluke prilikom odabira usluga operatora, a možemo i pomoći operatorima optimizirati mreže kako bi bile što bolje. Transparentne informacije o kvaliteti mreža važne su jer potiču operatore na daljnje investicije u razvoj i unapređenje mrežne infrastrukture. Kao regulatorno tijelo HAKOM promiče djelotvorne investicije i inovacije u sektoru elektroničkih komunikacija kako bi krajnji korisnici imali najbolje usluge u mrežama pokretnih komunikacija. Objavom ovog izvješća nastavljamo praksu usporednog prikazivanja važnih informacija za korisnike. Podsjetio bih da redovito objavljujemo polugodišnja usporedna izvješća o radu korisničkih službi kod operatora i izvješća o vrijednostima pokazatelja razine kakvoće javnih komunikacijskih usluga na temelju kojih korisnici jasno dobivaju informaciju o uslugama koje pružaju operatori, a operatori vide kako stoje i u kojem području mogu posvetiti više pažnje i ostvariti poboljšanja.

Telekomi često sami naručuju istraživanja te prikazuju samo svoje rezultate. Koja je razlika između njihovih tvrtki za istraživanja, odnosno koja je prednost HAKOM-ova izbora tvrtke za istraživanja?

Sva ozbiljna mjerenja kvalitete, bilo da ih provode operatori ili neovisna tijela, provode se prema međunarodnim preporukama i standardima. U HAKOM-ovu izvješću dobili smo cjelovitu sliku o kvaliteti mreža pokretnih komunikacija na izmjerenim područjima te smo mogli usporediti parametre različitih operatora. Angažirana je tvrtka NET Check, koju smo odabrali na temelju referenci i cijene usluge. Izvješće pruža detaljne informacije o metodologiji mjerenja i daje objektivan uvid u kvalitetu usluga operatora mreža pokretnih komunikacija u Hrvatskoj, što može biti korisno i za korisnike i za same operatore.

Osim toga, HAKOM je razvio aplikaciju HAKOMetar Plus, koja je primjer crowdsourcing metode mjerenja kvalitete mreže pokretnih komunikacija i omogućava korisnicima da samostalno provjere brzinu prijenosa podataka na svojim mobilnim uređajima i podijele rezultat s regulatornim tijelom radi unapređenja svih mreža u Hrvatskoj. Međutim, crowdsourcing metoda nije uvijek pouzdana ako nema dovoljno uzoraka. Poticaj korisnicima da koriste upravo HAKOMetar plus je taj da se prvih deset mjerenja u mjesecu ne računa u promet tarife, kao i da mogu biti sigurni da je aplikacija sigurna i neovisna.

Foto: Kristina Franić

Koliko je HAKOM platio za ovo istraživanje, zbog čega agencija ne može sama provesti istraživanja s obzirom na to da posjedujete vozila za mjerenje?

Proveli smo istraživanje kako bi se procijenili objektivni parametri kvalitete mreža pokretnih komunikacija koji dočaravaju korisnikovo subjektivno iskustvo prilikom korištenja usluga. Za to su bili potrebni poseban komplet mjerne opreme i metodologija ocjenjivanja te bodovanja mreža. HAKOM posjeduje mjerna vozila za kontrolu i nadzor spektra, ali ona ne raspolažu kompletnim mjernim setom za mjerenje svih parametara kvalitete mreža pokretnih komunikacija, a nemamo ni razvijenu i verificiranu metodologiju ocjenjivanja i bodovanja. Imamo jedan komplet za mjerenje određenih parametara mreža pokretnih komunikacija te smo njime obavili više mjerenja pokrivanja pokretnih telekomunikacijskih mreža radi verifikacije pokrivanja. Trenutačno radimo provjeru rezultata tih mjerenja i nakon toga ćemo ih prikazati na GIS portalu HAKOM-a.

Regulatorne agencije u EU rijetko samostalno provode mjerenja i izrađuju izvješća o kvaliteti mreža pokretnih komunikacija, već to obavljaju specijalizirane tvrtke sa znanjem i iskustvom koje jamči ispravnost rezultata. Cijena opreme za takva mjerenja je visoka i potrebno ju je redovito nadograđivati, kao i educirati ljude koji provode mjerenja. Smatram da smo dobili povoljnu cijenu za ovaj posao, koji je u vrijednosti jednostavne nabave.

Hoće li sada ispitivanje kvalitete mreža postati redovito, postoji li plan za ispitivanje kvalitete fiksne mreže?

Planiramo redovito ispitivati kvalitetu mreža svake godine da bi korisnici bili upoznati s najnovijim trendovima i dostupnim uslugama u mrežama pokretnih komunikacija, a operatori znali gdje su u odnosu na konkurente. Svi operatori trenutačno se nalaze u velikom investicijskom zamahu s uvođenjem 5G mreža, zbog čega će se mijenjati parametri kvalitete mreža u budućnosti, pa i rezultati mogu biti različiti.

U fiksnoj mreži, međutim, nije moguće provesti ispitivanje kvalitete usluge pristupa internetu na način kao što se to radi u mrežama pokretnih komunikacija. Za provjeru kvalitete fiksne mreže HAKOM je korisnicima omogućio aplikaciju HAKOMetar kojom mogu provjeriti brzinu svog interneta kod kuće. Ako imaju bilo kakve pritužbe na kvalitetu usluge, ti rezultati mogu biti korisni kod podnošenja prigovora na kvalitetu usluge. U fiksnim mrežama operatori moraju garantirati minimalnu brzinu pristupa internetu, dok u mrežama pokretnih komunikacija brzina ovisi o trenutačnim uvjetima u mreži.

HAKOMetar je vaša aplikacija koja bi također trebala služiti za provjeru kvalitete i dostupnosti mreža, koliko korisnici uopće znaju o tom alatu i koliko ga koriste?

Prema istraživanju o navikama korištenja interneta u Hrvatskoj, 43% ljudi zna za HAKOM-ove aplikacije, a 22% ljudi koristilo je HAKOMetar za provjeru brzine interneta u fiksnoj mreži. HAKOMetar je koristan alat jer korisnicima omogućava provjeru točne brzine interneta te, ako operator ne ispuni ugovorenu brzinu, korisnik može podnijeti prigovor izravno iz aplikacije. Važno je napomenuti da se mjerenje brzine interneta treba provesti prema određenoj proceduri kako bi se dobili točni i verificirani rezultati. U prošloj godini napravljeno je više od 1700 provjera i samo u 10 slučajeva korisnici su imali pravo podnijeti prigovor zbog premale brzine interneta. To ukazuje da velika većina korisnika dobiva brzinu interneta kakvu su ugovorili s operatorom. Razvija se i nova verzija HAKOMetra, koja bi trebala biti završena u lipnju i zamijeniti postojeću. Nadamo se da će nam mediji pomoći promovirati novu aplikaciju kad je pustimo u rad.

Nedavno je održana i druga aukcija radiofrekvencijskog spektra za mobilne mreže, je li ostalo još spektra koji nije dodijeljen ili ste ovom posljednjom aukcijom "riješili" sljedećih 15 godina po pitanju frekvencija?

Sav radiofrekvencijski spektar namijenjen za javne mreže pokretnih komunikacija dodijeljen je u okviru javnih dražbi 2021. i 2023., na vrijeme i bez nepredviđenih problema. Odgovorno mogu reći da smo svoj posao odradili školski, s peticom, i ponosan sam što smo dokazali da mala Hrvatska može i neku europsku zadaću izvesti ovako profesionalno. U budućnosti se očekuje dodjela preostalog dijela pojasa na 26 GHz te je također moguće da će se neki novi, dosad nekorišteni radiofrekvencijski pojasevi dodjeljivati za mreže pokretnih komunikacija.

Hoće li RH biti u roku kada se radi o potpunoj pokrivenosti 5G mrežama, koliko sada iznosi taj postotak?

Vjerujemo da hoće, ali važnije od postotaka je kvaliteta i kapacitet 5G signala kojim je neko područje pokriveno. Hrvatska trenutačno dobro stoji s kriterijem pokrivanja kakav se koristi za, primjerice, DESI, koji računa pokrivena kućanstva 5G signalom najmanje jednog operatora. U godinu dana smo od ispodprosječne pokrivenosti prestigli mnoge članice i sad u novom izvješću očekujemo da budemo oko ili iznad prosjeka. Još sredinom prošle godine po takvom kriteriju Hrvatska je imala prosječnu pokrivenost 5G signalom više od 80 posto kućanstava, od čega više od 70 posto u ruralnim područjima. To ne čudi jer su sva tri operatora pustila u rad bazne stanice na spektru 700 MHz, dodijeljenom u kolovozu 2021., koji je zbog niskih frekvencija najpogodniji za osnovno pokrivanje mobilnim signalom.

 

 

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije