Coachella Valley Music and Arts Festival, ili jednostavno Coachella, nije samo glazbeni festival; to je globalni kulturni fenomen koji svake godine u travnju pretvara kalifornijsku pustinju u epicentar glazbe, umjetnosti i mode. Ono što je započelo kao ambiciozan, ali financijski nesiguran pothvat, izraslo je u jedan od najpoznatijih i najprofitabilnijih festivala na svijetu, privlačeći stotine tisuća posjetitelja i postavljajući trendove na globalnoj razini. Ovogodišnje izdanje, čiji je prvi dio održan prošloga vikenda te čiji nas nastavak očekuje od 18. do 20. travnja, donosi headlinere kao što su Lady Gaga, Green Day i Post Malone, uz poseban nastup Travisa Scotta, a tu su i zvijezde poput Missy Elliott, Charli XCX, Megan Thee Stallion te mnogi drugi izvođači različitih žanrova.
No, kako je sve počelo? Korijeni Coachelle sežu u 1993. godinu, kada je Pearl Jam, bojkotirajući prostore pod kontrolom Ticketmastera zbog visokih naknada za usluge, održao koncert za gotovo 25.000 obožavatelja na Empire Polo Clubu u Indiju, Kalifornija. Taj je koncert pokazao da je lokacija pogodna za velike događaje, a Paul Tollett i Rick Van Santen iz promotorske kuće Goldenvoice, koji su organizirali nastup Pearl Jama, prepoznali su potencijal.
Inspirirani europskim festivalima poput Glastonburyja, ali s vizijom sunčanog, ugodnog iskustva, Tollett i Van Santen odlučili su pokrenuti vlastiti festival. Prvi Coachella Valley Music and Arts Festival održan je tijekom dva dana u listopadu 1999., samo tri mjeseca nakon zloglasnog Woodstocka '99. Uz headlinere kao što su Beck, Tool i Rage Against the Machine, festival je ciljao na umjetničku vrijednost izvođača umjesto na radijsku popularnost, zaradivši titulu "anti-Woodstocka", a unatoč pozitivnim kritikama i dobroj atmosferi, inauguralno izdanje rezultiralo je značajnim financijskim gubitkom od oko 850.000 dolara za Goldenvoice.
Nakon što 2000. godine festival nije održan, 2001. vratio se kao jednodnevni događaj u travnju, kako bi se izbjegle ekstremne jesenske vrućine. Te godine, suočen s financijskim poteškoćama, Tollett prodaje Goldenvoice korporaciji AEG, ali zadržava kreativnu kontrolu nad Coachellom. Festival se 2002. vratio na dvodnevni format, a ključni trenutak dogodio se 2004. godine s nastupom Radioheada i ponovnim okupljanjem Pixiesa, što je rezultiralo prvom rasprodanom Coachellom i privuklo posjetitelje iz svih 50 američkih država.
Festival je u narednim godinama nastavio rasti: 2007. proširen je na tri dana, 2012. uveden je i drugi vikend s identičnim lineupom kako bi se udovoljilo ogromnoj potražnji bez pretrpavanja prostora, a još od 2003. godine posjetiteljima je omogućeno kampiranje, što festivalsko iskustvo čini još bogatijim za posjetitelje.
Coachella ipak nije samo glazba. Od samih početaka, festival stavlja naglasak na vizualnu umjetnost, izlažući velike instalacije i skulpture diljem festivalskog prostora. Mnoge od njih su interaktivne i postale su jednako prepoznatljiv dio Coachelle kao i sami glazbeni nastupi. Umjetnički program evoluirao je od recikliranih radova s Burning Mana do naručivanja originalnih djela od međunarodnih umjetnika i kolektiva poput Poetic Kinetics, poznatih po svojim divovskim pokretnim skulpturama.
Festival je također postao modna pista na otvorenom. "Coachella stil" – eklektična mješavina boemskih, vintage i trendi komada – postao je globalni fenomen, utječući na modne trendove i inspirirajući kolekcije brendova poput H&M-a, koji je na festivalu imao i vlastiti sponzorirani šator, a raznolika publika, sačinjena od ljubitelja rocka, popa, indieja, hip-hopa i elektroničke plesne glazbe, kao i brojnih poznatih osoba i influencera, dodatno pojačava medijsku pažnju.
Tijekom svoje povijesti, Coachella je bila pozornica za neke legendarne nastupe poput ponovnog okupljanja Rage Against the Machine-a 2007., nastupa Princea 2008., futurističke piramide Daft Punka 2006. te Tupacovog "holograma" tijekom nastupa Dr. Drea i Snoop Dogga 2012., a ovo su samo neki od trenutaka koji su ušli u festivalsku povijest. Posebno se pamti i nastup Beyoncé 2018., nazvan "Beychella", koji je slavljen kao povijesni trenutak i oda afroameričkoj kulturi, jer je festival također bio platforma koja je lansirala ili učvrstila karijere mnogih izvođača, uključujući Arcade Fire, The Killers i LCD Soundsystem.
Danas je Coachella jedan od najvećih, najpoznatijih i najprofitabilnijih festivala na svijetu. Održava se tijekom dva uzastopna trodnevna vikenda u travnju, s kapacitetom od 125.000 posjetitelja po danu te ima ogroman ekonomski utjecaj na regiju Coachella Valley, donoseći stotine milijuna dolara prihoda. Zahvaljujući partnerstvu s YouTubeom, nastupi s više pozornica prenose se uživo, omogućujući milijunima diljem svijeta da dožive djelić atmosfere.
Izdanje za 2025. godinu, koje se održava od 11. do 13. i od 18. do 20. travnja, donosi headlinere kao što su Lady Gaga, Green Day i Post Malone, uz poseban nastup Travisa Scotta, a lineup uključuje i zvijezde poput Missy Elliott, Charli XCX, Megan Thee Stallion te mnoge druge izvođače različitih žanrova. Coachella je uspjela nadići format običnog glazbenog festivala. Postala je kulturna institucija, mjesto gdje se susreću glazba, umjetnost i moda, stvarajući jedinstveno iskustvo koje iz godine u godinu privlači publiku iz cijelog svijeta i ostavlja neizbrisiv trag na popularnoj kulturi.