Naslovnica Biznis Gospodarstvo

Vrijeme kad država mora pokazati koliko joj je turizam važan

Turska je već lani ugostila 39,5 milijuna stranaca i čak 7,1 milijun više nego u 2017., a samo u prva dva mjeseca ove godine posjetilo ju je više od 3,2 milijuna stranaca i 7,4 posto više nego lani
21. lipnja 2019. u 09:46 344 prikaza
Split
Foto: Ivo Čagalj/PIXSELL

Turistički oporavak Turske ni jednu turističku zemlju Mediterana nije poštedio briga. Već lani se većina suočila s time da u špici za svaki turistički krevet u Europi više ne čekaju po dva gosta. Sada situaciju komplicira zakasnjeli buking, a problem je to veći što je turistička zemlja veća. Osjeća ga tako naš turizam, s godišnje zamalo 20 milijuna turista, a, recimo, španjolski s godišnje više od 80 milijuna gostiju – i te kako. Ta zemlja lani je registrirala svega 0,9 posto više gostiju nego godinu prije i prvi put u desetljeću dogodilo se da španjolsko gospodarstvo raste brže nego turizam.

Tamošnji turistički radnici i ove godine računaju s usporenim rastom i procjenjuju da će turizam biti uspješniji nego lani samo zahvaljujući podizanju cijena. Kao glavni razlog takvih trendova i dalje vide oporavak mediteranskih konkurenata (uz Tursku i Tunisa, te Egipta), koji su dosad vratili oko 12 milijuna turista, ali još uvijek imaju za povratiti oko 20 posto tržišnog udjela. U sve zaoštrenijoj tržišnoj utakmici španjolski turistički radnici fokusiraju se na kvalitetu i goste bolje platne moći iza čega stoje poprilična ulaganja u repozicioniranje proizvoda i ponude. Takav si zaokret, s PDV-om na turizam od ugodnih 10 posto, mogu dopustiti bez većih potresa. Za razliku, domaćem turizmu s PDV-om od 13 posto na smještaj i čak 25 posto na ugostiteljstvo, puno je složenija misija posvetiti se dizanju kvalitete i atraktivnosti ponude.

Istovremeno turski turizam ni najmanje ne posustaje u vraćanju starih i privlačenju novih turista. Ta je zemlja već lani ugostila 39,5 milijuna stranaca i čak 7,1 milijun više nego u 2017., a samo u prva dva mjeseca ove godine posjetilo ju je više od 3,2 milijuna stranaca i 7,4 posto više nego lani. Turskoj se u 2019. smiješe rekordi, a hrvatski turistički profesionalci pomalo rezignirano konstatiraju: “Vrijeme idile za mnoge mediteranske zemlje, koje su mirno dočekivale sezone u vrijeme kad je turski turizam bio u problemima, definitivno je završilo. Pred nama su bitno složenije turističke godine, uključujući već ovu, i vrijeme je da država pokaže koliko joj turizam vrijedi. S PDV-om od 13 posto na smještaj i čak 25 posto na ugostiteljske usluge naš turizam u normalnim sezonama, kad su svi turistički igrači na terenu, teško može biti konkurentan.”.

Sadržaj nastao u suradnji s HUT-om

RBA
INVESTIRANJE JE PRIRODNO
Kako je to živjeti pored Dunje? U svakom slučaju, potaknula me na razmišljanje – koji je moj cilj?

A1 izdvaja za Vas