Naslovnica Biznis Kompanije i tržišta

'Ne možemo biti hit 10 godina zaredom, dolaze loše sezone'

Sezona će biti stvarno dobra, što još nije slučaj, tek kad prihodi budu rasli brže od broj noćenja
27. studenoga 2017. u 12:00 1 komentara 1673 prikaza
Ronald Korotaj
Foto: Marko Lukunić/PIXSELL
Pogledajte galeriju 1/3

Prvi čovjek umaškog Istraturista i predsjednik Udruge poslodavaca u hotelijerstvu Ronald Korotaj kazao je na otvorenju kongresa te udruge, krajem prošlog tjedna, da bi u prvom redu trebala sjediti cijela Vlada. Aludirao je na važnost turizma, ali želju mu je idući dan ispunila tek potpredsjednica Martina Dalić.

turisti Istraživanje Hrvatski kampovi nadmašili rekordnu 1986., potrošnja gostiju veća za 16 eura

PDV od čak 25% na ugostiteljske usluge teška je tema za turizam, jeste li očekivali od potpredsjednice tako odlučno ‘ne’ na svaku mogućnost snižavanja?

'Što mislite, zašto jedna Španjolska i Italija imaju PDV od deset posto? Sigurno ne slučajno. Uvjeren sam da će korist od dizanja PDV-a za proračun biti puno manja od projekcija. Znamo da su se mnogi dovijali i našli načina kako izbjeći toliki porez... Ne možemo biti zadovoljni situacijom. I to ne samo zato što se ne rješavaju naši problemi, nego zato što se ne koriste prilike koje naš turizam može pružiti gospodarstvu. Benefita može biti i puno više nego danas. Turizam, posebice hotelijerstvo mogu biti puno jača poluga za razvoj poljoprivrede i drugih grana... Jako nam je stalo do kupovne moći našeg stanovništva, jer znamo nećemo morati zatvarati objekte kad stranci odu, naši ljudi bi ih i dalje koristili. Naravno, zalažemo se i za bolje poslovne uvjete hotelijerstva zbog konteksta velikih ulaganja. Radi se dobro i poslujemo s dobiti. ali šira slika kaže da se kod nas hotelske investicije vraćaju u najboljem slučaju za deset godina, a u Parizu, recimo, za šest.

Ispada da bi se lakše izborili za bolje uvjete da turizmu ide slabije, rekordi dođu kao slatko prokletstvo?

- Ha, ha tako nekako... Iako, naše je najveće prokletstvo, ako ćemo već koristiti tu riječ, što imamo Ministarstvo turizma koje nema poluge za rješavanje ključnih pitanja. Govorim načelno, ono nam treba, ali ministar turizma bi morao biti i potpredsjednik Vlade, jer se mnogi suštnski problemi za turizam riješavaju u drugim resorima.

Ovogodišnji rekordi s dvoznamenkastim rastom broja gostiju i noćenja vas osobno nisu zaslijepili, što nije bilo dobro?

Nismo kapitalizirali investicije. Ako nam uz velika ulaganja, a ona su ove godine dosegnula navodno čak 800 milijuna eura, broj noćenja i prihodi od turizma rastu istim tempom, znači da su te investicije zapravo otišle u vjetar. Oni koji su ulagali u svoje su sobe, koje su lani punili po sto eura, ove sezone možda prodavali i po 200 eura, ali netko je istovremeno svoje kapacitete davao i ispod cijene. Investicije, dakle, ukupno gledano nisu donijele povećanje prihoda.

Ronald Korotaj | Autor : VL Foto: VL

Kako bi onda trebala izgledati dobra sezona?

Mimo toga što nismo maksimalno kapitalizirali investicije, sezona je bila dobra, To ne sporim, ali stvarno dobra će biti kad prihodi budu rasli brže od broja noćenja.

Vlada će do Božića izići s paketom poticajnih mjera vezanih za sezonce, jeste li optimist?

Jako bih želio da tako i bude, no takav nam je paket potreban već danas. S druge strane, bolje i za Božić nego u svibnju... Problema je dosta, a zlatnoj eri našeg turizma već se nazire kraj.

Za to trebaju hoteli, cijela destinacija, pa i zaposleni, biti na razini od četiri, pet zvjezdica, a problem je naći radnika i za najjednostavnije poslove...

- Ljudi su prioritet broj jedan i to nam je, nažalost, veliki problem. Veliki sustavi su se snašli, ulažu u edukaciju svojih ljudi, ulažu i
plaćaju poreze smještaj i druge uvjete rada, ali to nije dovoljno, jer kad gost iziđe na kavu u mjesto i mora na nju čekati pola sata jer ga nema tko poslužiti, to je jednako loše kao da se dogodi u hotelu. A nije isključeno da mu se to dogodine dogodi i u hotelu... No, uzalud svi dobri uvjeti ako ljudi nema, a već ove godine se to itekako osjetilo. Mislim da oko toga moramo sjesti svi, od velikih sustava, do najmanjeg ugostitelja. Problem je ogroman, a administracija, istovremeno, prekruta...

Ovom kritikom ciljate na Zavod za zapošljavanje?

- Mi smo već odradili 90 posto priprema za zapošljavanje u idućoj sezoni, a ne znamo uvjete za stalne sezonce. Štoviše, ne znamo da li ćemo stalne sezonce moći zaposliti za predstojeće blagdane, jer iako nam je prije šest mjeseci obećano da će to biti riješeno, navodno još uvijek nisu našli načina da u Zavodu za zapošljavanje izmijene nešto u nekoj softverskoj aplikaciji. Treba li nam on onda uopće?

Vlada će, kako je obećala potpredsjednica Dalić, do Božća izići s paketom poticajnih mjera vezanih za radnu snagu, odnosno za sezonce, jeste li optimista?

- Jako bi želio da tako i bude, no takav paket nam je potreban već danas. S druge strane, bolje i za Božić nego u svibnju...

Problema je dosta, a zlatnoj eri našeg turizma već se praktički nazire kraj. Analitičari govore o deset dobrih sezona u nizu kao o maksimumu...

- Optimisti. Po meni možemo računati na još dvije, tri ovako dobre, stabilne sezone. Ciklusi uspona i padova su prirodni u turizmu. Ne možete biti otkriće i hit deset godina za redom. Konkurencija ne stoji, svi nešto rade. Turska se već vraća. Nije vezana propisima EU, ne zanima ju zove li se nešto poticaj ili potpora, država spremno i izdašno staje iza turizma kako bi vratila goste. I vraća ih. U svijetu se svaki dan otvori deset novih hotela i mi se moramo spremati kako bi te slabije sezone što bezbolnije prebrodili.

Kako vidite 2018.?

- Konkurencija je nesmiljena i gosti nam neće doći slučajno. Sezona će biti dobra, no to je uvijek borba. Recimo, Španjolskoj ove godine u špici nije išlo sjajno kako se mislilo, dogodine planiraju blagi rast, a sad nastoje što više gostiju dobiti ranim bukingom. Već ove godine se osjetio i povratak Grčke, a dogodine se očekuju i veliki iskorak Maroka. Dakle, nije baš sve riješeno.

Ovo je novi hrvatski turistički spot:

Ronald Korotaj
1 / 8
Danas turizam manje slavimo, sve češće kritiziramo zaboravljajući što bi bilo kad ga ne bi bilo. KUPUJMO HRVATSKO Domaći proizvod ključ je turizma Zagreb Stela Lechpammer Zagrebački advent ne treba biti najveći da bi ponio titulu najboljeg Zagreb: Brojni građani i turisti uživaju u adventskom ugođaju Biramo izvrsnost Turistička sezona rekordima je ušla u povijest, a još nije završila

VIP izdvaja za Vas

  • kruti193:

    ostavi se ti druže bolje turizma, tolko crnjaka i kukanja da je to već degutantno!!!