Večernji List - najnovije vijesti iz Hrvatske, svijeta, sporta, showbiza i lifestyle
Naslovnica Biznis Poduzetništvo i karijere

Bez radikalnih promjena i politike i društva nećemo biti konkurentni

“Procjene kažu da će u idućih nekoliko godina 25 posto udjela BDP-a biti vezan za neku digitalnu djelatnost”
09. listopada 2018. u 18:10 0 komentara 463 prikaza
Darko Tipurić
Foto: Zarko Basic/PIXSELL

U organizaciji Udruge bosanskih Hrvata Prsten sutra, u srijedu 10. listopada, u hotelu Sheraton održat će se drugi Prstenov poslovni forum Zagreb 2018. na temu ”Poduzetništvo u vremenu četvrte industrijske revolucije – novi izazovi za Hrvatsku i Bosnu i Hercegovinu“, i to pod pokroviteljstvom predsjednika hrvatske Vlade Andreja Plenkovića. Tim povodom razgovarali smo s jednim od organizatora te moderatorom panela prof. dr. sc. Darkom Tipurićem s Ekonomskog fakulteta u Zagrebu.

Novac, štednja Pada stopa štednje Nijemci štede svaki peti euro, Hrvati svaku 8. kunu

Ovo je drugi Poslovni forum Prstena, a o izboru teme ovogodišnjeg događanja Darko Tipurić kaže:
– Ideja je pokušati upozoriti na promjene koje se događaju i koje će se tek događati na velikim valovima zbog 4. industrijske revolucije. Ni Hrvatska ni Bosna i Hercegovina ne mogu izgraditi vlastitu konkurentnost ako je ne temelje na tim promjenama – kazuje Tipurić i dodaje: – U idućih nekoliko desetljeća očekuje se potpuna promjena načina života u svim segmentima, a samim tim promjena strukture industrije. Procjene kažu da će u idućih nekoliko godina 25 posto udjela BDP-a biti vezan za digitalnu djelatnost, a za tri desetljeća svaki drugi dolar BDP-a bit će vezan za neki od segmenata 4. industrijske revolucije. I nanotehnologija i robotika i internet stvari (IoT) i sve ostalo stubokom mijenjaju i mijenjat će način odvijanja poslovne djelatnosti.

Hrvatski dinar Uveden 1991. Valuta iz ratnih dana: sjećate li se hrvatskog dinara?

Disrupcija je neizbježna

Ta disrupcija, objašnjava Darko Tipurić, mijenja način stvaranja vrijednosti, stoga je nužno pokušati dotaknuti se stvari koje će znatno utjecati na naše živote i ne samo u dalekoj budućnosti već i sutra, što i želimo ovim Poslovnim forumom. 
– Brzo ćemo primijetiti radikalne promjene u strukturi stvaranja vrijednosti i distribucije, već za nekoliko godina. Pitanje distribucije vrijednosti ići će prema onima koji su sposobni kreirati i stvoriti nove poslovne modele i tu je važno da ne budemo na začelju ljestvice, što nažalost danas jesmo. Naime, Hrvatska je prema inovacijskom indeksu treća odostraga u EU, a spram digitalnog indeksa (DESI-ja) smo 22 na EU ljestvici država članica – podastire podatke Tipurić. Kada se radi o BiH, postoje tek indikativne studije koje kazuju da je ona još lošije pozicionirana od Hrvatske u svim segmentima digitalizacije društva. Dakle, i Hrvatska i Bosna i Hercegovina zemlje su koje ne odlikuje velika spremnost na predstojeće promjene, smatra Tipurić. 
– I za jednu i za drugu državu vrijedi da trebaju radikalnu promjenu ekonomskih politika i institucionalnog okvira te usmjeravanje svih politika države upravo prema digitalnim segmentima djelatnosti. Efekte 4. industrijske revolucije nećemo moći izbjeći i stoga trebamo na nju biti spremni – ističe Tipurić.

Novi projekt SoftBank i Toyota žele vozilima bez vozača promijeniti svijet

– Bavimo se prošlošću, imamo za to povjerenstva, ali nemamo okvir stvaranja nacionalne vizije za 2030. ili 2040. godinu – kritičan je Tipurić. Ideja konferencije je stoga motivirati i aktivirati segmente gospodarstva. Svijetlim i uspješnim primjerima, poput IN2 ili Žita, pokazat ćemo što je nužno napraviti i kako je moguće natjecati se na globaliziranom društvu – govori Tipurić te ističe kako kombinacijom kognitivnih i informacijskih znanosti tvrtke mijenjaju svijet, no potrebno je i da država sa svojim politikama da vjetar u jedra takvim poduzećima.

Turizam nije opcija

Kada je riječ o suradnji dviju država, Tipurić kaže kako postoje dva aspekta: jedna je da niz hrvatskih tvrtki ima podružnice u BiH, a druga je da Hrvati iz BiH čine najagilniji dio tamošnjeg gospodarstva. No, ipak tvrdi tamošnja konkurentnost temelji se još uvijek na dosezima iz prošlosti, dok nove IT tehnologije nisu dovoljno zastupljene. Robotika i nanotehnologija tek su na počecima, postoje tek njihovi zasade, smatra Tipurić i tvrdi da valja uspostaviti koordinacijske mehanizme.

Zatvorena poslovnica turističke agencije Kompas u Gajevoj ulici Kompas Zagreb Poznata turistička agencija u problemima: Otkazana sva putovanja

– Kada je riječi o poduzetničkoj razini, trebamo djelovati poput misionara. Nužno je izgraditi nove poslovne modele jer industrijske su granice propusne. Od 10 najvećih svjetskih tvrtki po dodanoj vrijednost osam pripadaju u sektor IT-a. Bez radikalnih promjena na svim razinama, prije svega u glavama pa potom i politikama, i dalje ćemo biti na začelju. Ne možemo i dalje sve temeljiti na turizmu, što jest temeljna politika u zadnjih 20 godina, bez novih industrija dugoročno nećemo izgraditi nacionalnu konkurentnost – smatra Tipurić. 
O važnosti ovih promjena svoja razmišljanja i zaključke sa sudionicima foruma podijelit će mr. sc. Sanel Volarić, DSM Consulting, i mr. sc. Ante Mandić, IN2. U sklopu foruma bit će održana i panel-rasprava na kojoj će sudjelovati dr. sc. Katarina Šiber Makar, predsjednica uprave IN2, Dimitrije Trbović, predsjednik uprave AutoZubaka, Ivan Pandurević, izvršni direktor za razvoj, investicije i IT, Žito, Ivan Ivković, član uprave KING ICT, prof. dr. sc. Zoran Tomić, rektor Sveučilišta u Mostaru, prof. dr. sc. Slavko Krajcar s Fakulteta elektrotehnike i računarstva u Zagrebu.

Hrvatski institut za financije
Put do poslovnog uspjeha
Usavršite svoje znanje u upravljanju projektima
Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.