Najnovije vijesti
Objavljeno vijesti danas: 5
Pošalji priču
Imaš priču, fotografiju ili video?
Zavirite u 'Priču o (ne)pokrivanju glave'

Otkud je kapa s oklopom ježa i kako se partom tražilo muža

Izložba u Etnografskom muzeju
Foto: Josip Regovic/PIXSELL
1/8
28.09.2019.
u 23:00

U postavu nove izložbe za 100. obljetnicu Etnografskog muzeja je oko stotinu eksponata, od kojih je većina s kraja 19. i prve polovine 20. stoljeća

Djevojke su spremnost za udaju nekoć pokazivale kapama. Dotjerale bi se za nedjeljnu misu, na glavu nataknule perlama ukrašene parte koje su umjesto njih govorile da traže muža, a u crkvi su sjedile na posebnom mjestu. Takve su parte, pak, danas dio izložbe “Kapa dolje – priča o (ne)pokrivanju glave” kojom se, među ostalim, obilježava stota obljetnica Etnografskog muzeja u Zagrebu. A u njegovoj povijesti pokrivala za glavu zauzimaju posebno mjesto.

– Lice, odnosno glava, najistaknutiji je dio tijela, zato je i ono što njoj nosimo najupečatljiviji pokazatelj identiteta – govori Aida Brenko, koja je s Vesnom Zorić i Maretom Kurtin autorica izložbe.

Za vjenčanje – crvena

U postavu je oko stotinu eksponata, od kojih je većina s kraja 19. i prve polovine 20. stoljeća. Dio izložbe su i radna pokrivala za glavu, koja su najčešće bila neukrašena, a izrađivala su se od dostupnog materijala. Poput šešira od pletene trske koji su koristili radnici solane na Pagu kako bi se zaštitili od sunca, a tu su i vojna kapuljača sa šalom te kapa s ježevim oklopom iz Samobora. No, vjerovalo se i da pokrivala za glavu štite od uroka. Zato su boležljiva djeca, primjerice, nosila crvene kapice ukrašene šarenim perjem i pletenim motivima.

Foto: Josip Regovic/PIXSELL

– Kape za zaštitu od uroka morale su biti upečatljive kako bi se pogled zaustavio na njima te tako spriječile kletve – objašnjava A. Brenko te dodaje kako su vjera i magija bile na istoj razini, što dokazuje i dječja kapica koja ima prišiven križić, ali i češnjak. Od uroka su se štitile i žene za koje su, smatralo se, tri razdoblja bila kritična, a među njima i babinje, nakon kojega se dijete krstilo. Glava djeteta i majke tada se prekrivala kako bi oboje bili izloženi što manjem broju pogleda. Od uroka je štitila i crvena vuna, a među eksponatima može se vidjeti i traka koja se stavljala oko glave djeteta. Kritični događaj bilo je i vjenčanje, za koje se na selu bijela boja počela nositi tek 30-ih godina prošlog stoljeća, a u gradovima nešto ranije. Do tada je prevladavala crvena, a krune i kape u toj boji bili su neizostavni dio vjenčanja. Bila je to boja ljepote, veselja i vitalnosti, a svadbena je kruna morala biti bogato urešena perlama, umjetnim cvijećem, staklenim i metalnim privjescima, ogledalcima...

Peća, keča, šilterica

No, nisu samo mladenke pokrivale glavu već i mladoženje, čiji su šeširi ipak bili jednostavniji. Jedan takav, slamnati šešir iz Turopolja, može se razgledati na izložbi, a napravio ga je, prema običaju, sam mladoženja. Žene su, pak, i nakon udaje morale pokrivati glavu, a najčešće su to činile skromnijim pećama koje su nosile na zatiljku jer se smatralo da im više ne priliče bogato ukrašene kape. Tu su i poculice, kape koje su se nosile na potiljku, ukrašene istančanim vezom i čipkom oko lica, a na izložbi se može vidjeti primjerak iz Posavine. Mlade su udovice u svečanim prilikama nosile kape ukrašene ljubičastom, narančastom i žutom bojom, koje su simbolizirale žalost. Boja žalosti bila je i bijela, dok su se crne marame na kontinentu počele nositi tek početkom Drugog svjetskog rata.

Pokrivala za glavu, govori Aida Brenko, imaju i funkciju identifikacije pa se na izložbi mogu vidjeti i modernije verzije, kao što su šilterica s kockicama, sombrero, kapica s diplome, alpski slavenski šešir, albanske keče, šestinski škrlaček...

Ključne riječi

Još nema komentara

Nema komentara. Prijavite se i budite prvi koji će dati svoje mišljenje.
Važna obavijest
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr dopušteno je samo registriranim korisnicima. Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu i mobilnim aplikacijama Vecernji.hr te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona.

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.

Želite prijaviti greške?

Još iz kategorije