Naslovnica Vijesti Hrvatska

Ministre, na popravni! Ustavni sud zahtijeva i poštovanje uvjerenja

Neprihvatljivo je da donošenju propisa takva sadržaja i pravne snage nije prethodilo iznošenje mišljenja i javna rasprava, a znalo se da će to izazvati kontroverzije
23. svibnja 2013. u 08:00 0 komentara 3 prikaza
ustavni sud (1)
Foto: Marko Lukunic/PIXSELL

Nema više spolnog odgoja u ovoj školskoj godini, ali ni zdravstvenog u obliku kakav je vrijedio. Nakon što je Ustavni sud ukinuo odluku o uvođenju, praćenju i vrednovanju kurikuluma zdravstvenog odgoja koja je stupila na snagu 13. veljače ove godine, do donošenja novog kurikuluma u nastavi u osnovnim i srednjim školama predavat će se sadržaji zdravstvenog odgoja prema programu koji se provodio do početka školske godine 2012./2013. Ustavni je sud isključivo zbog proceduralnih razloga ukinuo sporni kurikulum, i to cijeli, a ne samo sporni četvrti modul o spolnom odgoju jer se ti prigovori odnose i na sadržajno nesporne ostale dijelove kurikuluma.

Nužan pluralizam

Neprihvatljivo je da donošenju propisa takvog sadržaja i pravne snage nije prethodilo iznošenje mišljenja vijeća roditelja, nije bilo uključeno Nacionalno vijeće za odgoj i obrazovanje, a nije bila provedena ni javna rasprava, osobito o spolnom odgoju, a znalo se da će to izazvati kontroverzije. Sporno je i to što je sporni propis stupio na snagu kad je već počela školska godina. Očito je da stupanju na snagu spornog propisa nije prethodila ni cjelovita priprema u tehničkom, organizacijskom i edukacijskom smislu. Pravo na obrazovanje i pravo roditelja da samostalno odlučuju o odgoju i obrazovanju djece zajamčeno je Ustavom, ali su roditelji odgovorni osigurati djetetu pravo na potpun i skladan razvoj njegove osobnosti, što je i obveza države. Prema tome, ne mogu djetetu uskratiti dotok temeljnih informacija ili sadržaja važnih za skladan i potpun razvoj njihove osobnosti. Iz toga izvire i obveza države da o tomu vodi računa, a osobito kod nastavnih sadržaja s kojima su povezana različita "uvjerenja", odnosno "vjerovanja" roditelja. Zadaća je javnog školskog sustava da bude neutralan i da u uravnoteženom nastavnom programu, u suradnji s roditeljima, omogući djeci temeljne informacije koje moraju biti prenesene na objektivan, kritički i pluralistički način. Tim se pitanjima u više presuda bavio i Europski sud za ljudska prava. Izdvojen je slučaj Folgerø protiv Norveške u kojem je utvrđena povreda konvencijskog prava roditelja na odgoj i obrazovanje djece u skladu s vjerskim i filozofskim uvjerenjima. Norveška je tada reformirala poučavanje (i) o kršćanstvu.

Promjena nastavnog programa pripremana je nekoliko godina, što je uključivalo svestranu i višeslojnu analizu i planiranje te uvođenje programa postupno i s predviđenim sustavom iznimaka. Unatoč svemu tomu, ESLJP je ocijenio da država nije osigurala objektivnost, kritičnost i pluralizam u prenošenju znanja i informacija učenicima jer je sustav izuzimanja učenika od nastave zbog spornih sadržaja nerazmjerno opterećivao roditelje, nastavnike i učenike. Tužitelji su u tom slučaju bili pripadnici građanske udruge, dok su u Norveškoj 86 posto populacije pripadnici službene (kršćanske) evangeličko-luteranske vjere. Europski je sud zauzeo stav da stajališta većine ne moraju uvijek prevladati, već da je potrebno izbjegavati bilo kakve zloporabe dominantnog položaja i postići ravnotežu koja osigurava pravedan i prikladan tretman manjina. Stoga je Norveška osuđena.

Za namjeru kreatora kurikuluma ustavni suci u svojoj odluci ističu da je očito sukladna načelima pluralizma i objektivnosti. "Pritom ni potreba za zdravstvenim odgojem u javnom školskom sustavu ni na koji način nije sporna." Sporan je četvrti modul – "Spolna/rodna ravnopravnost i odgovorno spolno ponašanje". Unatoč prihvatljivosti znanstveno utemeljenih ciljeva, riječ je o temama koje roditelji" u pravilu doživljavaju kao područje u kojem se moraju poštovati jamstva slobode i zaštite njihovih osobnih vjerskih ili filozofskih uvjerenja", ističe Ustavni sud. Uloga Ustavnog suda nije da ocjenjuje javne politike, već da ocjenjuje procese i ishode pravnog uređivanja pojedinih područja na koja se te politike odnose.

Slobode i ograničenja

I prema Obiteljskom zakonu, odgoj djeteta mora biti u skladu s njegovom dobi i zrelosti te s pravom na slobodu savjesti, vjerskog i drugog uvjerenja, što je i obveza na koju upućuje i Europski sud pozivajući se na tzv. Protokol uz Europsku konvenciju. Sloboda vjeroispovijedi i uvjerenja podvrgnut će se samo takvim ograničenjima koja su propisana zakonom i koja su u demokraciji nužna, obrazložio je Ustavni sud.

>>'Ustavni sud podržava zdravstveni odgoj, no prekršena je procedura'

>>Ustavni sud ukinuo je kurikulum zdravstvenog odgoja

>>Jovanović: Neću dati ostavku, nismo prekršili nijedan zakon

1. Forma, a ne sadržajUstavni je sud raz

1. Forma, a ne sadržaj
Ustavni je sud razmatrao isključivo proceduralni aspekt osporene odluke o kurikulumu, a ne njezin sadržaj

2. Nedemokratično
Proces uređenja i uvođenja spornog kurikuluma nije sukladan temeljnim demokratskim načelima

3. Obveza države
Iz prava djeteta proizlazi obveza države da uvede takav školski sustav koji će osigurati potpun i skladan razvoj djeteta

4. Uključiti i roditelje
U oblikovanju nastavnih programa država mora poštovati različita uvjerenja roditelja i stoga ih uključiti u taj proces

5. Bez javne rasprave
Kurikulum je donesen bez mišljenja vijeća roditelja, Nacionalnog vijeća za odgoj i obrazovanje, a nije bilo ni javne rasprave

6. Držanje u neznanju
Roditelji nemaju pravo držati djecu u neznanju i sprečavati im dotok temeljnih informacija ili sadržaja važnih za razvoj

7. Uravnoteženost
Zadaća je školskog sustava da uravnoteženo i neutralno, zajedno s roditeljima, djeci da temeljne informacije

8. Slučaj Folgero
Europski je sud osudio norvešku reformu poučavanja o kršćanstvu iako su to uvodili više godina svestrano i analitično

9. Zdravstveni odgoj
Potreba za zdravstvenim odgojem u javnom školskom sustavu ni na koji način nije sporna

10. Ukinut kurikulum
Prigovaralo se samo spolnom odgoju, ali ukinut je cijeli kurikulum zbog manjka demokratske procedure

Napišite prvi komentar!

Za komentiranje je potrebna prijava/registracija. Ako nemate korisnički račun, izaberite jedan od dva ponuđena načina i registrirajte se u par brzih koraka.