Naslovnica Vijesti Hrvatska

'Demokracija nije monopol onih kojima je povjerena vlast!'

Dok se na gospodarskome planu pokazuje neuspjeh traganja za prihvatljivim napretkom, povlače se na odgojnom području potezi ideološke naravi koji su u suprotnosti s bitnim odrednicama hrvatske kulture i svjetonazora većine, kaže Bozanić
04. prosinca 2012. u 14:37 14 komentara 1 prikaza
'25. 12. 2009, Zagreb; Hrvatska - U prepunoj zagrebackoj katedrali Josip Bozanic je odrzao misu tocno u ponoc (polnocku).  Photo: Goran Jakus/PIXSELL'
Foto: Goran Jakuš/PIXSELL

U predbožićno vrijeme nadbiskup zagrebački kardinal Josip Bozanić tradicionalno se u utorak susreo s ravnateljima zagrebačkih osnovnih i srednjih škola. Tu je prigodu iskoristio da ponovi u javnosti jasno artikulirane crkvene stavove o štetnosti ponuđenog zdravstvenog, tj. spolnog odgoja u školama te pravo roditelja da odgajaju svoju djecu te istodobno uputi kritiku aktualnoj vladi zbog nametanja jednoobraznih stavova.

– Roditeljska volja je nešto kao "antropološka datost", dakle ona nije samo pravni pojam. Škola ne bi smjela raditi protiv te volje, a da pritom ne izlažže dijete nepotrebnom opterećenju i da mu ne nanese štetu. Konsenzus roditelja posebno je važžan u onim osjetljivijim dimenzijama odgoja, kao što je moralni odgoj, osobito spolni odgoj. Važžno je, dakle, njegovati i razvijati suradnju između obitelji i škole kako ne bi došlo do sukoba ili mimoilažženja odgojnog prava obitelji i odgojne zadaće škole – rekao je kardinal Bozanić dodavši da "zanimanje roditelja za odgoj i obrazovanje u mnogim europskim zemljama uvjetovano je zahtjevnošću demokracije", jer "demokracija nije monopol onih kojima je povjerena vlast ili jedne odgojne institucije bez obzira kako se ona zvala".

– U sadašnjem trenutku hrvatskoga društva i mi smo svjedoci različitih iskustava i znakovitih gibanja, pri čemu je nezaobilazno pitanje svjetonazora i religije. Dobro je, naime, uočiti stanovite kontraste. Dok se na gospodarskome planu pokazuje neuspjeh traganja za prihvatljivim putom napretka, povlače se na odgojnom području potezi ideološke naravi koji su u suprotnosti s bitnim odrednicama hrvatske kulture i svjetonazora većine. Nakon znažnih zahvata u gospodarsko područje proizvodnje, čini se da se proces premješta u prostore odgoja, obrazovanja i kulture. Ako žželimo dublje razmotriti problematiku, shvaćamo da je to dio puno širih zadiranja u antropološka pitanja, u kojima se Hrvatska gura u kolotečinu ozbiljnih obrata. U tom procesu odgoj i obrazovanje igraju najvažniju ulogu. Odgoj je "snaga budućnosti", jer je jedno od najmoćnijih sredstava za pripremu društva sutrašnjice – poručio je zagrebački nadbiskup dodavši kako "odgojni modeli u europskim društvima imaju korijen u grčkoj, žžidovskoj i kršćanskoj kulturi".

– Odgoj koji se temelji na spomenutoj matrici ima za cilj odgajati cjelovitog čovjeka: imaginaciju, razum, karakter, duh. Nekada je ostvarivanje odgojnih ciljeva bilo zajamčeno strukturama homogenog društva. Danas je i u našemu odgoju i obrazovanju sve više teškoća koje ukazuju na krizu društva u kojemu se odgojni proces događa. Odgoj se događa u obitelji, u školi i drugim društvenim institucijama. No, isto tako znademo da u odgoju naše djece i mladih sve veću ulogu preuzimaju mediji, skupine vršnjaka, ulica – rekao je kardinal Bozanić istaknuvši da "često nedostaje odgoj osobe, tj. odgoj cjelovite osobe koji je neophodan".

– Parcijalni odgoj, koji bi bio samo intelektualni i tehnički, nije dovoljan za formaciju graditelja boljeg svijeta. Znanje se veoma lako možže zloupotrijebiti. I u prošlosti i u sadašnjosti imamo brojne primjere. Dakle, "pod pojmom 'obrazovanje' ne misli se samo na poučavanje, odnosno na osposobljavanje za rad (iako su oba pojma bitni čimbenici razvoja), nego na potpunu formaciju osobe, tj. odgoj. Stoga, svaki bi cjeloviti odgoj morao integrirati četiri dimenzije: ljudsku, duhovnu, intelektualnu i profesionalnu – istaknuo je ravnateljima zagrebačkih škola naglasivši da "škola ne bi smjela promicati razvoj shvaćen isključivo na tehničko-ekonomski način, već promicati razvoj koji nije samo materijalan, nego također intelektualan, afektivan, duhovan, moralan".

– Zato se i ovom prigodom možžemo pitati: je li sadašnji odgojno-obrazovni sustav i odgojno-obrazovna politika na tragu promicanja vrjednota koje uvažžavaju čovjeka u cjelini – sve njegove dimenzije, pa i onu religioznu i duhovnu – upitao se kardinal Bozanić.

>>Katolici neće u školama učiti "ja sam muškarac s vaginom"

Mala škola financija
Edukativni projekt
Učenici, prijavite se na nagradni natječaj i osvojite 15 tisuća kuna za svoju školu

A1 izdvaja za Vas

  • -obrisani-:

    sobzirom da kakalica ili stolica beleži deficit u svojoj kasi, očekuje povećan porez pa Hrvatskih ovčice. trebaju dati više mleka i vune

  • sir.oliver:

    Kad ce ateisti shvatit da nema nikakve koristi od njihovih komentara na clanke vezane uz crkvu i vjeru. To je kao da inzenjer biologije komentira clanke vezane za elektrotehniku.

  • -obrisani-:

    kardinal Josip Bozanić tradicionalno se u utorak susreo s ravnateljima zagrebačkih osnovnih i srednjih škola. Kako bi produbili saradnju kao . Katolički sveštenik Bernard Kevin Mek Grat, koji optužen za seksualno zlostavljao 252 dečaka u Australiji, Kako bi se što ... prikaži još!što bolje sakrile tajne